Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret

Kurt P

Anbefalte innlegg

Er det spesielt for leger? Ingen av våre yrkesutdannede fikk noen mulighet til andre stillinger i rekrutten.

http://no.wikipedia.org/wiki/Vernepliktig_akademisk_befal

http://www.mil.no/sjo/sanitet/start/san_vab/article.jhtml?articleID=56755

http://www.google.com/search?hl=no&q=vernepliktig+akademisk+befal

Edit: Vi hadde en slik feltprest som løp rundt med pinne/stokk i stedet for AG3 pga. pasifistisk overbevisning.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og du kan lett søke deg inn som vernepliktig lærling i forsvaret hvis du har yrkesutdanning, men det går over flere år.

Å putte vanlige vernepliktige i vanlige jobber under førstegangstjenesten (ett år) er rimelig unyttig i og med at førstegangstjenesten primært er en utdanning av grunnleggende soldatferdigheter (samt litt billig arbeidskraft for forsvaret).

Lenke til kommentar

Tok ikke den siste helt der, men jeg trodde først dere mente at man automatisk ble løytnant om man var lege, men man må vel søke seg inn SOM lege.

Man blir såvidt jeg vet KALT INN som lege. Selvfølgelig er det noen som søker selv også, men når du utdanner deg til en av de overnevnte profesjonene uten fullført førstegangstjeneste kan du risikere å bli kalt inn.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Hei!

Er blitt innkalt til Luftforsvaret. Og skal på rekruttskole ved Madla den 27. september. En jeg kjenner ble innkalt på Madla tidligere i år, men ble desverre sent hjem pga. dårlig syn.

Har selv litt dårlig syn selv, og er bekymret for at det samme kan skje meg. Bruker nivå -1.5 på linser/briller. Er det ofte situasjoner som dette skjer?

Kan også opplyse om at jeg fikk 6/9 på synstest ved sesjon.

- Mats

Jeg fikk 5/9 på synstesten. Here´s the fucked up part, jeg bruker verken linser eller briller. Har heller ikke behov for det, ser i HD for å si det på den måten. Skal lett dra til en optiker for å ta en ny test der.

Lenke til kommentar

Er det spesielt for leger? Ingen av våre yrkesutdannede fikk noen mulighet til andre stillinger i rekrutten.

Det er forskjell på leger og elektrikere og lignende. Elektriker krever 2 års utdannelse pluss litt over 2 år læretid for fagbrev. Lege krever 3 års VGS, så 6 år på universitet. Dessuten er forsvarets behov for leger (og da billige leger, løytnantlønning er en god del lavere enn legelønn) større enn de aller fleste, om ikke alle yrkesfag.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er forskjell på leger og elektrikere og lignende. Elektriker krever 2 års utdannelse pluss litt over 2 år læretid for fagbrev. Lege krever 3 års VGS, så 6 år på universitet. Dessuten er forsvarets behov for leger (og da billige leger, løytnantlønning er en god del lavere enn legelønn) større enn de aller fleste, om ikke alle yrkesfag.

Aah, see... Kjipt å være Løytnant da uansett, er'u Fenrik får du herse med rekruttene =D

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har skjønt, er behovet for leger i militæret stort, da det utdannes flest kvinnelige leger som ikke har verneplikt. Jeg anser derfor sannsynligheten som stor for at jeg blir kalt inn etter endt utdannelse. Kan i samme sleng nevne at onkelen min som er tannlege ble kalt inn etter å ha utsatt førstegangstjenesten.

Uansett, jeg ble dimmet innrykksdagen og samtidig erklært ikke tjenestedyktig under fredstid. Og hvis det er slik at leger skal gå befalskole pga løyntantgraden så er jo det ytterst merkelig ettersom jeg allerede har blitt dimmet pga dårlig syn. Lurer egentlig på om leger må være med på feltøvelser? :/

Lenke til kommentar
Uansett, jeg ble dimmet innrykksdagen og samtidig erklært ikke tjenestedyktig under fredstid. Og hvis det er slik at leger skal gå befalskole pga løyntantgraden så er jo det ytterst merkelig ettersom jeg allerede har blitt dimmet pga dårlig syn. Lurer egentlig på om leger må være med på feltøvelser? :/

http://www.mil.no/haren/start/nyheter/article.jhtml?articleID=195544

Leger (og andre VAB) går ikke noen vanlig førstegangstjeneste eller befalskole. De har åtte uker med kurs før de trer inn som leger. Av de åtte ukene er det slik jeg har forstått bare én uke som går på soldatferdigheter og felttjeneste.

Og det er sikkert mulig spørre om å få være med på diverse øvelser og utflukter hvis du ønsker det.

Aah, see... Kjipt å være Løytnant da uansett, er'u Fenrik får du herse med rekruttene =D

Graden din har lite å si for hva du gjør og hvem du herser med. Det finnes plenty med fenriker som sitter på kontor og trykker (adm.off, adjutanter, osv.), og samtidig masse løytanter (troppsjefer, instruktører, osv.) som herjer rundt med vernepliktige.

En lege er jo ikke noe utdanningsbefal uansett, så jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal være kjipt for dem å være løytnanter. Igjen så betyr graden mest hvilket lønnstrinn du ligger på, så VAB-leger ville gjerne hatt enda høyere grad hvis de hadde muligheten.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Man får utlevert en shorts... Har kompisser som er inne nå, og hadde det ikke vært for at han ene tok Kystdykker som neste felt ble det ikke mye svømming på dem. Skal du på MDK-opptaket?

Tror ikke svømming er noe du skal tro blir mye av med mindre du vil det selv, det er ikek svømmebasseng på Madla, så skal du svømme på fritiden så kan du det, men da et lite stykke unna.

Lenke til kommentar

Fikk et fint brev i posten om at de ønsket flere søkere til MDK, så da fylte jeg ut svarseddelen og sendte tilbake. Leste først etterpå hva kravene er, og hvor liten sjanse det er for å bli minedykker...

Man må jo f.eks kunne svømme minst 25m under vann. Greit å forberede seg litt :)

Jeg tror jeg kunne klart MDK-opptaket hadde jeg sluppet kyssesyken de siste 3 månedene nå.

Hadde planer om å ta MDK-opptaket når jeg er inne på til September, men etter en mail til kontoret fant jeg ut at jeg med Astma bare kan glemme å i det hele tatt få prøve, ingen med luftveissykdommer/problemer får ta dykkerutdannelse i Forsvaret, ble jeg fortalt.

Så da står jeg ikke igjen med mye.

25 meter under vann er ikke så ille, problemet er at de fleste gir seg for tidlig i svømmingen. Jeg hadde aldri prøvd å holde pusten spesielt lenge, og oftest gitt meg etter 1 min, men etter å ha lest dykkerkursboka prøvde jeg en dag og uten problemer klarte jeg 2 min.

Problemet er å komme over første refkleksen å puste ved rundt 30-50 sek. Etter det føltes det bare lettere og lettere...

Øv deg selv, det er ut ifra det jeg har erfart bare å holde pusten så ofte at kroppen ikke ber deg puste med en gang. Å hyperventilere 2-3 ganger før du holder pusten funker også bra, da du kvitter deg med mye CO2 (Som sagt er det som får deg til å puste, ikke mangelen på Oksygen) Du kommer til å besvime av for høyt Co2 innhold før oksygenmangelen slår inn, og når du besvimer begynner kroppen å puste.

Kompissen min som er greit godt trent og dykker sa at Kystdykkeropptaket var steinhardt, så tror du har litt å se frem til da MDK er hakket værre. Men, det meste sitter i hodet, du kommer langt om du ikek gir opp ;)

Lenke til kommentar

Man får utlevert en shorts... Har kompisser som er inne nå, og hadde det ikke vært for at han ene tok Kystdykker som neste felt ble det ikke mye svømming på dem. Skal du på MDK-opptaket?

Tror ikke svømming er noe du skal tro blir mye av med mindre du vil det selv, det er ikek svømmebasseng på Madla, så skal du svømme på fritiden så kan du det, men da et lite stykke unna.

Det ER ett svømmebasseng på Madlamoen Leir. Men om det er i "operativt bruk" er en annen sak, når jeg var der så tror jeg det bare ble brukt for 200m svømming i Sjøforsvaret men er sterkt usikker på hvor de gjorde det. Men svømmebasseng er det :D tar du 3000meterløypa springer du forbi den

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...