saftsus Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 Noen som vet om det må gjøres noe spesielt når man har mistet vernepliktskortet/ID-en? Har dimmet for en liten stund siden. Kortet har gyldighet til 18. august. Ring å varsle du, så har i hvertfall du gjort det du kan. Finnes folk som kan bruke dette. De beste eksemplene sitter i kongo akkurat nå. 1 Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Var ute og gikk i uniform på kjøpesenteret og bar uniformen min riktig, slik vi har fått streng beskjed av befal om å kle oss. Inne på kjøpesenteret ser jeg to soldater fra Madla-leiren, som ikke akkurat har brydd seg særlig om uniformsreglementet. De gikk i M04-buksa, uten jakken, og med t-skjorta hengende på utsida av buksa. I tillegg gikk han ene med upussa M-77 med buksa hengende slapt ned over støvlene, og med snøringen i buksa hengende på slep. Han andre hadde slitte joggesko, og hadde snøringen hengende han også. Nå er jeg bare grenader, så jeg har ikke noe befalsmyndighet i forsvaret. Hadde jeg derimot hatt tre vinkler på brystet, ville jeg mest sannsynlig gått bort og snakket til dem. De var rett og slett en skam for den norske uniformen Ingenting som hindrer deg i å kommentere det. Du har jo ingen formell myndighet, men de hører nok på deg likevel. :ROLLEYES: herregud så glad jeg er at jeg dimma militæret er fullt av sånne som dere Militæret er fullt av sånne som deg, som gir faen i hvordan uniformen ser ut. Tar maks 2 minutter å se ok ut, det burde ikke være for mye å be om. Uniform skal bæres med respekt, akkurat som en bunad 1 Lenke til kommentar
TheSleepwalker Skrevet 17. august 2010 Del Skrevet 17. august 2010 Blir man testen på nytt i pushups, situps, hangups og 3000m på rekrutten til sjøforsvaret på madla selv om man har gjennomfør FOS BS? (kom ikke inn da ) Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Mest sannsynlig går du gjennom det som alle andre. 1 Lenke til kommentar
TheSleepwalker Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 æsj, da må jeg fortsette å trene spesifikt da (herk) Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Nå er ikke de testene enormt viktig. Så lenge du gjør det greit (under 14 på 3000m) og over kravene på styrketestene, tror jeg det er mer enn godt nok for alle linjer. 1 Lenke til kommentar
TheSleepwalker Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 åja da så Da er jeg jo godt innenfor på alt Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Jeg er 17 år og har tenkt å trene hardt dette året for å forberede meg til opptak neste år, tenker mest på fallskjermjeger. I den forbindelse har jeg tenkt å etter hvert kjøpe noen sko. Har fått anbefalt M-77 som altså er den "offisielle militærstøvelen", men var på XXL og skulle prøve den i dag, og mannen der (som hadde røket ut av MJK-opptak pga skade) mente at M-77 bare var tull pga man kunne få kneskader av den. En annen som jobbet der (som hadde vært i garden), mente at M-77 gikk bra om man hadde en skikkelig ergonomisk innleggssåle i. Ellers anbefalte han et par andre feltstøvler/fjellsko. Til treningsbruk dette året, altså til lengre turer på og opp fjell, i litt ulikt terreng, og på asfalt, etter hvert med tyngre og tyngre vekt på ryggen (helt opp til tja, 40kg om alt går etter planen), hvilken sko er det best å kjøpe? Takker for svar. Lenke til kommentar
Tom&Jerry Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Nå bruker ikke jeg annet enn M-77 og vernesko i tjenesten, men jeg har hørt mye bra om Adidas sin GSG 9.2 fra ulike befaler. http://www.milrab.no/PartDetail.aspx?q=p:10500666 Lenke til kommentar
Donnie Darko Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Jeg er 17 år og har tenkt å trene hardt dette året for å forberede meg til opptak neste år, tenker mest på fallskjermjeger. I den forbindelse har jeg tenkt å etter hvert kjøpe noen sko. Har fått anbefalt M-77 som altså er den "offisielle militærstøvelen", men var på XXL og skulle prøve den i dag, og mannen der (som hadde røket ut av MJK-opptak pga skade) mente at M-77 bare var tull pga man kunne få kneskader av den. En annen som jobbet der (som hadde vært i garden), mente at M-77 gikk bra om man hadde en skikkelig ergonomisk innleggssåle i. Ellers anbefalte han et par andre feltstøvler/fjellsko. Til treningsbruk dette året, altså til lengre turer på og opp fjell, i litt ulikt terreng, og på asfalt, etter hvert med tyngre og tyngre vekt på ryggen (helt opp til tja, 40kg om alt går etter planen), hvilken sko er det best å kjøpe? Takker for svar. Det er kun M-77 som er tillatt ved opptak, så å kjøpe noe annet vil være tull. Kjøp deg M-77, og gå de inn. Kjøp gjerne en innleggssåle også, f.eks type SOLE. Når opptaket begynner, tar du med skoene, og etter all sannsynlighet vil dette minske sjansen til å ødelegge føttene dine i form av store gnagesår. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Skal inn på madla til rekrutten 26 september Er det noen lure ting man kan gjøre for å øke sjansene for å komme på kystvakt ( eller annen båt) ??? Skal dit selv jeg da, etter at jeg ble mudda nå i August på grunn av kyssesyken... Det du kan gjøre er å hele tiden gjøre ditt beste for å imponere Fenriken, de har mye å si når du søker deg videre. Ikke snakk når andre snakker, husk honnørreglene og følg dem, delta aktivt, vis sammarbeidsvilje, ikke klag på teite oppgaver, de følger med hele tiden! Lenke til kommentar
TheSleepwalker Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Skal inn på madla til rekrutten 26 september Er det noen lure ting man kan gjøre for å øke sjansene for å komme på kystvakt ( eller annen båt) ??? Skal dit selv jeg da, etter at jeg ble mudda nå i August på grunn av kyssesyken... Det du kan gjøre er å hele tiden gjøre ditt beste for å imponere Fenriken, de har mye å si når du søker deg videre. Ikke snakk når andre snakker, husk honnørreglene og følg dem, delta aktivt, vis sammarbeidsvilje, ikke klag på teite oppgaver, de følger med hele tiden! Will do Lenke til kommentar
AlphaSix4 Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Ble innkalt til Luftforsvaret, men sendte søknad om å flyttes over til 2. bataljon nettopp. Håper det er plass!! Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Tenkt på det samme selv, tror kanskje Hæren er bedre sted for meg, men etter å ha vært på Madla hjelper det ikke, digger plassen! Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Jeg vil anbefale dere å ringe Vernepliktsverket og høre hvis dere vil bli flyttet til en annen avdeling, de er etter min erfaring veldig medhjelpelige, og fikser det med en gang hvis det er ledige plasser. Lenke til kommentar
mac_gyver Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Jeg vil anbefale dere å ringe Vernepliktsverket og høre hvis dere vil bli flyttet til en annen avdeling, de er etter min erfaring veldig medhjelpelige, og fikser det med en gang hvis det er ledige plasser. Enig! Lenke til kommentar
AlphaSix4 Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Ringte, men karen på TLF sa at da måtte jeg sende søknad på mail, og da gjorde jeg det, hehe. Håper det ikke er forsent.. Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Ringte, men karen på TLF sa at da måtte jeg sende søknad på mail, og da gjorde jeg det, hehe. Håper det ikke er forsent.. Mulig de har noen nye ordninger siden jeg prøvde da. Lenke til kommentar
itsjasonyall Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Heisann! Innkalt til HVS nå i Januar, noen som har vært der/er der? VIl gjerne høre det dere har å fortelle Lenke til kommentar
hvorre Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Jævler! Første ukene i Stormesk4 holdt på å knekke meg...!! Hadde faktisk ikke tenkt over hvor mye som skal inn på så kort tid, og hvor hardkjør det er i rekrutten. Nå er jeg sannsynligvis over det verste for det, virker som om befalet blir greiere, dagene litt kortere og tjenesten morsommere! Storm4 er en fantastisk avdeling! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå