Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skal i militæret i januar, som MP. Har en skade i en muskel i ryggen (langs ryggsøylen) som blir stiv og vond ved hardt arbeid som belaster ryggen. Jeg er innstillt på å fullføre tjenesten, men hvordan ser militæret på skaden? Hva om jeg merker det blir ille mens jeg er inne i militæret? Vil de sende meg hjem eller til en annen tjeneste? Virker ikke som de tar slikt så alvorlig siden de ikke vil høre på meg på sesjon :p

Lenke til kommentar

Jeg fikk brev om at jeg skal inn i Sambandsbataljonen 11.januar. Vet ikke helt om jeg skal grue meg eller glede meg. Har lett en del på nettet om hvordan tjenestetiden er, men kan ikke finne mye informasjon utenom det forsvaret selv sier, og det er jo ganse diffust.

 

Jeg har alikevell forstått det slik at det er forskjellige "typer" f.eks radio og kommando tror jeg jeg leste. Stemmer dette og hva er forskjellen?

Lenke til kommentar

Jeg tjenestegjorde i Hærens Samband og EK-avdelingen, en tjeneste jeg kan anbefale. Det er riktignok mange år siden, men regner med at det ikke er dårligere.

 

Sambandet bruker mange former for samband: rundtstrålende radio (HF, VHF osv), radiolinje (VHF, UHF osv) og samband over kabel.

 

En kan tjenestegjøre på slike systemer eller som stabsassistent, kryptoassistent med mer.

 

Endel av kontortjenestene kan passe folk med rygg som ikke tåler tunge belastninger.

Lenke til kommentar
Jeg fikk brev om at jeg skal inn i Sambandsbataljonen 11.januar. Vet ikke helt om jeg skal grue meg eller glede meg. Har lett en del på nettet om hvordan tjenestetiden er, men kan ikke finne mye informasjon utenom det forsvaret selv sier, og det er jo ganse diffust.

 

Jeg har alikevell forstått det slik at det er forskjellige "typer" f.eks radio og kommando tror jeg jeg leste. Stemmer dette og hva er forskjellen?

7024562[/snapback]

 

Sambandsbataljonen består av tre kompanier: Kommandoplasskompaniet, Telekompaniet og Sambandskompaniet. De to første er utdanningskompanier, som skal utdanne soldater til tjeneste i Sambandskompaniet. Sambandskompaniet er en mer eller mindre profesjonell avdeling, som foreløpig kun består av vervede og befal. Etter hvert vil en del av de dyktigste soldatene i utdanningskompaniene også bli overført til Sambandskompaniet. Tanken bak Sambandskompaniet er å trene opp og forberede styrker som til enhver tid står klar til deployering, f.eks. til internasjonale operasjoner (INTOPS).

 

Kommandoplasskompaniet (KKP) utdanner soldater til kommandoplasstjeneste. Det innebærer stort sett å sette opp en kommandoplass med taktiske K2IS-konteinere (K2IS == Kommando- og kontroll-informasjonssystemer), kommandoplasstelt ("KO-telt"), varmeaggregater, adgangskontroll, strøm og nærforsvar. Etter etableringen går tjenesten over til drift/vedlikehold og vakt og sikring. I KKP er tjenesten stort sett i troppsforband, dvs. at du har resten av troppen rundt deg til stort sett enhver tid.

 

Telekompaniet utdanner soldater til relétjeneste. Det innebærer å etablere knutepunkter på strategiske plasser -- ofte høyt oppe i fjellet, fordi da rekker signalene lenger. Knutepunktene er beltevogner med radio og/eller TADKOM-utstyr (TADKOM er et system for trådløs overføring av data og telefoni over en rett linje), som bemannes av soldater på 3-6-mannslag.

 

Noen av fordelene med tjeneste i Sambandsbataljonen er at du får det beste fra to verdener: Det er ikke en slappfiskavdeling, og det blir mye action og moro, og periodevis ganske hardt. Øvelsene er derimot ofte ikke såå slitsomme, og vi har i tillegg oppvarmede KO-telt og/eller beltevogner å sette oss i når kulden tar på. Når det er sagt lærer du deg både å fryse og hvordan det er å være sliten ila. året. I tillegg kan du oppleve mye spennende, selv om kommandoplasstjeneste og relétjeneste kan være tidvis kjedelig.

 

Jeg bør også nevne at Sambandsbataljonen fikk veldig mye skryt ila. fjoråret og fikk ord på seg for å være en avdeling som leverte godt, og som bestod av dyktige og profesjonelle soldater. Sambandsbataljonen tenker dessuten litt annerledes enn andre bataljoner, og bruker f.eks. noe som kalles helhetsbasert læring, som skal bidra til å gi soldatene økt forståelse for hvorfor de lærer det de gjør.

 

Noen artikler om Sambandsbataljonen på mil.no:

Hemmelighetens voktere -- Fra ISTAR-eskadronens øvelse i Tyskland

En annerledes skoledag -- Telekompaniet tar med lokale skoleelever på fjelltur

Startet tjenesten på nett! -- Om www.utvalgt.no og innrykket til yngste kontigent

Alarm! Nå tenker soldatene selv! -- Fra vår rekruttøvelse (for ett år siden) og om helhetsbasert læring

 

 

Hvis du har noen spørsmål må du gjerne spørre. Det er litt lettere å svare på konkrete ting du lurer på enn å gi en kort oppsummering av hva året går ut på :)

Lenke til kommentar
Hva vil du selv? Være i Forsvaret 1 år eller mer? Ha en nyttig tjeneste eller gjøre minst mulig? Eksempler på givende tjenester er sanitetssoldat eller militær politi. Vil du ta deg helt ut er UB-kurs å anbefale.

7024074[/snapback]

Kan godt tenke meg å være i forsvare i et år eller mer, er ganske vandt med det og. Har en far som jobber i forsvaret, og har vært med i HVU i et år ca.

 

Vil nok gjerne ha en nyttig tjeneste. Tenker på å gå offshore etter militæret, så om det er noe spesielt jeg kan prøve å få tatt/gjort som gagner den retningen, så gjerne det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Nokon som veit kva den "seremonien" når du blir korporal inneheld?

Korleis dette går føre seg? Kva som skjer osv? Er snakk om luftforsvaret her..

7063838[/snapback]

 

Det varierer fra avdeling til avdeling, men det normale er vel at sjefen sjøl leser opp beordringen og gir deg et klapp på skulderen. Det var tilfellet hos meg.

Lenke til kommentar

Da jeg ble korp. var det på en bataljonssamling, hvor vi ble ropt opp, tatt frem og fikk utdelt distinksjonene på samme måte som alle andre merker og slik blir utdelt. Korporaler mtp. lagførere blir utvalgt av troppsjef. For å bli korp./lagfører bør du være flink til å stå på ("insje"), ha litt mellom ørene og være litt oppegående. Å melde seg frivillig til ting hjelper også.

 

I fjor ble samtlige tillitsmenn i Sambandsbataljonen korporaler tror jeg, ja, men det trenger så vidt jeg vet ikke å være slik.

Lenke til kommentar
Jeg hører at du bir korporal om du blir tillitsmann eller varatillitsmann, kanskje noen her kan bekrefte ellr avkrefte det.

7070748[/snapback]

Dette kan jeg både avkrefte og bekrefte. Er selv tillitsmann, og er fortsatt bare flysoldat. Men selvfølgelig, noen avdelinger praktiserer med at tillitsmenn blir korporal.

Lenke til kommentar
Hvordan blir man korporal egentlig? Er i Garden. Vet at det er snakk om å bli lagfører i troppen. Men hva annet må til for å bli korporal. Hvem velger ut det? Eller må du bare søke om det?

7070531[/snapback]

 

I garden er det vel som regel tre muligheter for å bli korporal. Det vanligste er lagfører. Dette blir som regel plukket ut av troppsjef, på bakgrunn av hvem han/hun mener vil fungere best som dette. Eventuelt kan man bli vaktskriver. Dette er personen som bestemmer hvem som skal gå vakt når. For å bli dette må man sende inn søknad. Siste mulighet er kompanitillitsvalgt. Dette er en tillitsvalgt som blir valgt av kompaniet.

 

Kan være flere andre også, avhengig av i hvilket kompani og hvilken tropp du er i, men disse er vel de vanligste hvertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...