Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-75284

Jeg har sett at heimevernet har en del forskjellige kurs, men hvordan er det mulig å delta? Må jeg være i heimværnet, er det noen som har peiling?

Lenke til kommentar

Jeg har sett at heimevernet har en del forskjellige kurs, men hvordan er det mulig å delta? Må jeg være i heimværnet, er det noen som har peiling?

Ja, du må være i HV. Mulig en del stadig tjenestegjørende, eller vernepliktige i fgtj får lov til å delta på visse kurs. Men sivile som ikke er tilknyttet forsvaret får definitivt ikke delta. Uansett så er det din sjef som må sende deg på kurs, du får ikke kurs på eget insj.

 

Hva slags kurs er det du vil ha?

Lenke til kommentar

Før ville jeg ta befalskole i hæren bare pga. permuniformen. Men nå som de har fått nye, ville jeg aldri tatt det pga. uniformen, for den er virkelig ingen forbedring.

 

http://www.mil.no/haren/start/article.jhtml?articleID=187888

 

Fargen ser ut som en blanding mellom gamle hær og en luftuniform, og.. sølvdistingsjoner?

 

 

Forresten, jeg visste ikke at politiet og har feltuniform.

http://www.pdmt.politiet.no/publikasjoner/reglement/politi/603000_police_other_dresses/603103A.htm

Lenke til kommentar
Gjest medlem-75284

Jeg har sett at heimevernet har en del forskjellige kurs, men hvordan er det mulig å delta? Må jeg være i heimværnet, er det noen som har peiling?

Ja, du må være i HV. Mulig en del stadig tjenestegjørende, eller vernepliktige i fgtj får lov til å delta på visse kurs. Men sivile som ikke er tilknyttet forsvaret får definitivt ikke delta. Uansett så er det din sjef som må sende deg på kurs, du får ikke kurs på eget insj.

 

Hva slags kurs er det du vil ha?

 

Har alltid lyst til å ta skarpskytterkurs, men det får bli etter førstegangstjenesten. Får vel satse på I-styrken.

Lenke til kommentar

Har fått vite at jeg skal til Ørlandet på Brann og havariambulanse i starten av juli, og har ikke peiling på hva jeg har begitt meg ut på og finner nesten ingen info om det på nett.

 

Så lurer på om det er noen som har hatt det som tjenestestilling eller har noen info om dette i det hele tatt?

Lenke til kommentar

Hva vil dere si er tyngst, at V&S-kurset på Rygge, eller kurset på Bodø?

 

Og er det slik at vi må løpe fra togstasjonen til basen med all bagasjen på Rygge, eller gjelder det bare Bodø (eller skjer det ikke i det hele tatt?)

Jeg tror ikke særlig mange har vært begge stedene, så du får nok ikke så mange gode svar her...

Men sjefen for VS i bodø mener standarden på en del av kullene fra Rygge er så dårlige at han må ha en god del kursing (ut over det å bli kjent med basespesifikke rutiner) når de kommer oppover. Og du må nok løpe fra flystasjonen til basen med alt du har med deg i Bodø. Det har så vidt jeg forstått blitt tradisjon.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Hva vil dere si er tyngst, at V&S-kurset på Rygge, eller kurset på Bodø?

 

Og er det slik at vi må løpe fra togstasjonen til basen med all bagasjen på Rygge, eller gjelder det bare Bodø (eller skjer det ikke i det hele tatt?)

 

 

V&S kurset på Rygge var bra, men ganske tungt. Hadde daglige løpeturer(5km straff for hvert minutt vi kom for sent til oppstilling), ble fort 2mil det. Med GRU og våpen seff :S Og dette kom i tilegg til den vanlige Fyfo'en. Kom fra madla med ett håp om at ting skulle bli slackere, Tok feil der gitt!

Men utdanninga var knall, Skyteuka, beretløpet, Selvforsvar og Sibo. Var verdt all slitet.

 

Hørt bra ting om Bodø og, Spesielt fra beret løpet dems, mange turer i en bra gjørmeløype.

 

 

Når vi kom til Rygge ble vi henta med buss, så ingen løptetur fra togstasjonen på oss, heldigvis. 3 fullstappa bagger hadde blitt ett sant helvete.

Endret av Lt-Woof
Lenke til kommentar

Grad, ikke gradering. Yngste oberst kjenner jeg ikke til, men kjenner oberstløytnanter godt under 40 i hvert fall. Hvis du begynner på BS som 18-åring er du ferdig med plikttjeneste når du er 20. Begynner så på KS, og er løytnant når du er 23. Du kan også gå gjennomgående krigsskole, men du kommer ikke inn uten GENS, og det har du sjeldent når du er 18, men det kan du ta mens du går på BS. Løytnant som 23-åring er ikke umulig, og står du da på og jobber aktivt med å slikke rygg og gjøre karriere (tar de "riktige" stillingene og sørger for å komme deg ut) tar det ikke mange årene å bli kaptein.

Lenke til kommentar

Niiiice. Broderen er 32 og er løytnant. Ganske så misunnelig må jeg si.

 

Kan man ta GENS når man går BS? Skjønte ikke helt den.

 

Regnet med du kom til å svare. :p Kjekt å ha en å plinge på, haehaehae.

 

 

 

 

EDIT ADD: Hurtig spørsmål: Hvor mange andre er 4 stjerners general bortsett fra Kongemannen?

 

 

 

Endret av Riot™
Lenke til kommentar

GENS=generell studiekompetanse. Hvis du f. eks. har gått to år yrkesfaglig (eller VGI og VGII studiespes) skal man fint klare å bestå resten av fagene som kreves som privatist i løpet av to år, om du har ltit mellom øra (og for å gjøre militær karriere må du ha litt mellom øra).

Lenke til kommentar

GENS=generell studiekompetanse. Hvis du f. eks. har gått to år yrkesfaglig (eller VGI og VGII studiespes) skal man fint klare å bestå resten av fagene som kreves som privatist i løpet av to år, om du har ltit mellom øra (og for å gjøre militær karriere må du ha litt mellom øra).

 

Hva om jeg ikke har GENS? Heter slik at jeg droppet ut grunnet nesten-slåsskamp mot en lærer (ironisk nok er/var han oberst, og var han som tilbød meg å slå han med stol på ryggen, men gjorde det ikke) og litt annet kluss. Tenker å ta det som privatist etter endt fgtj, evt etter endt fgtj+bs? Enda ikke bestemt meg, men vil gjerne gå KS, og da må jeg jo ha dette.

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Du får ikke gå krigsskole uten generell studiekompetanse. Du kan ta de fagene du mangler under BS og under førstegangstjeneste. Sakte, men sikkert. Det kommer til å kreve en del ekstra, men det er fullt ut mulig. Start mens du tjenestegjør, så får du heller ta det du ikke er blitt ferdig med om du slutter i forsvaret for en periode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...