Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om det har blitt spurt om tidligere, fant heller ingen annen egnet tråd.

Jeg kom ikke videre til sesjon del 2 grunnet "utdanningen du velger egner seg ikke" eller noe lignende. Jeg går nå på automasjon del 2, skal inn på allmenn påbygg neste år. Hvorfor egner ikke allmenn påbygning seg til førstegangstjenesten?

Takker for svar :)

Endret av SML
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det har blitt spurt om tidligere, fant heller ingen annen egnet tråd.

Jeg kom ikke videre til sesjon del 2 grunnet "utdanningen du velger egner seg ikke" eller noe lignende. Jeg går nå på automasjon del 2, skal inn på allmenn påbygg neste år. Hvorfor egner ikke allmenn påbygning seg til førstegangstjenesten?

Takker for svar :)

 

Starter du på sisteåret til høsten?

Lenke til kommentar

Er borte, og brevet er hjemme. Men her er mailen jeg fikk etter å ha spurt:

 

Ut ifra det du skriver her om utdanningen din, er det riktig at du ikke skal kalles inn til sesjon del 2 ennå. Til høsten vil du bli bedt om å fylle ut ny egenerklæring (sesjon del 1), og da krysser du av den aktuelle utdannelsen du driver med da. Dersom du skal kalles inn til sesjon del 2, skal dette skje på riktig tidspunkt i henhold til utdanningen din.

 

Jeg skjønner bare ikke da hvorfor flere i klassen kom inn allerede nå, mens jeg kanskje kommer inn senere.

Lenke til kommentar

Er borte, og brevet er hjemme. Men her er mailen jeg fikk etter å ha spurt:

 

Ut ifra det du skriver her om utdanningen din, er det riktig at du ikke skal kalles inn til sesjon del 2 ennå. Til høsten vil du bli bedt om å fylle ut ny egenerklæring (sesjon del 1), og da krysser du av den aktuelle utdannelsen du driver med da. Dersom du skal kalles inn til sesjon del 2, skal dette skje på riktig tidspunkt i henhold til utdanningen din.

 

Jeg skjønner bare ikke da hvorfor flere i klassen kom inn allerede nå, mens jeg kanskje kommer inn senere.

 

Ikke godt å si, men da vet du ihvertfall at du ikke ble avvist på grunn av utdanningen din, og dermed har en god mulighet for å bli innkalt senere. :)

Lenke til kommentar

Er borte, og brevet er hjemme. Men her er mailen jeg fikk etter å ha spurt:

 

Ut ifra det du skriver her om utdanningen din, er det riktig at du ikke skal kalles inn til sesjon del 2 ennå. Til høsten vil du bli bedt om å fylle ut ny egenerklæring (sesjon del 1), og da krysser du av den aktuelle utdannelsen du driver med da. Dersom du skal kalles inn til sesjon del 2, skal dette skje på riktig tidspunkt i henhold til utdanningen din.

 

Jeg skjønner bare ikke da hvorfor flere i klassen kom inn allerede nå, mens jeg kanskje kommer inn senere.

Det er vel uansett ikke aktuelt for deg å dra i militæret før du er ferdig med videregående, og da er det vel likegyldig når du drar på sesjon, bare det skjer før den tid.

Min erfaring er også at det kan være stor variasjon i når folk blir kalt inn til sesjon, jeg tror det gikk minst et år fra de første i mitt årskull var på sesjon til jeg var det. Aner ikke hva som er bakgrunnen for rekkefølgen, det virket egentlig ganske tilfeldig.

Lenke til kommentar

Med mindre du faktisk er i tjeneste, ikke bruk arbeidsuniform. Enkelt og greit. Om du har tjenesteuniform, eller galla, så bruk for all del det, men ikke bruk M98 eller M02 på 17. mai, med mindre du har ansvar for en flaggborg eller noe sånn (vet en del HV-ungdom styrer med kransenedlegging og sånn på 17. mai).

Lenke til kommentar

I og med at HVU ikke "egentlig" er en del av forsvaret, og at man ikke tjener den norske stat som soldat, ville jeg vært forsiktig med å gå med flagg på skulderen.

 

Men jeg skal trappe opp i blådressen på nasjonaldagen. Mest fordi jeg må reise tilbake til basen.

 

 

Hvis jeg havner på V&S-kurset på rygge, da vil jeg vel få skyte litt? Har hørt at dette er litt bedre enn de andre V&S kursene, og at man har stort fokus på HK416, og ikke MP5 og glock (altså ingen sidearm).

 

 

Vet at dette er syyyykt tregt, men det blir ei hel uke med skyting på V&S-kurset på Rygge. Tro meg, du vil bli godt lei av dobbeltskudd med HK 416 i løpet av den uka :p

Det blir nada av andre våpen. For de heldige som prøver seg på opptaket til Nasjonal Innsatsstyrke (Bare januar/juli-kullene), kan jeg love at dere får skutt mest skudd av alle vernepliktige i hele forsvaret, med unntak av jegerstyrkene.

Endret av Astralnoise
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...