Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er så forbannet.

 

Permet sluttet den 15 april (torsdag). Da ga jeg beskjed om at flyet mitt var kansellert pga. asken. Jeg ringer først til der jeg tjenestegjør for å si i fra. De sa jeg skulle ringe basetroppen. Begge sier da at dette er "ok". Ringer tilbake til tjenesteplassen, for gi beskjeden om samtykket fra basetroppen. Så får jeg tilbake at det slettes ikke er "ok". Han som er vervet der skulle se på alternativ reise. Han skulle ringe meg opp.

 

Hører ikke noe fra han før fredag.

Han sender meg melding om jeg kunne ta hurtigruta. jeg sender melding tilbake at jeg har ikke midler til. Han sa han skulle se på saken og ringe meg opp igjen. hører ikke noe fra han før Lørdag. Da begynner han å si at han har prøvd å få tak i meg, men telefonen min hadde ligget uten dekning (bor på landet). altså på lørdagen sender han melding om at hvis jeg ikke tar hurtigruten idag kontakter han militærpolitiet. Sender melding tilbake å sier "såklart jeg kommer nå som du har betalt bilett".

 

kommer så på søndagen. går på jobb på mandag. han ringer på jobb for å snakke med meg, spør hva vi skal gjøre med dette. jeg sier gjøre med hva da. han mener da jeg skal få straff for dette?!:S jeg skjønner ingenting å lar han bare snakke. etter tjeneste på mandag reiser jeg 3 dager i felt. Etter jeg kommer fra felt ringer de til romkammeraten min som tjenestegjør i naboromemt. å vekker han som går natt for å finne meg og ber meg om å ringe opp han opp på jobb.

 

Jeg gjør det og der snakker jeg med personalsjefen som ikke vil ta nå parti i denne saken, men ber meg om å ringe om 5 minutter for da skal han som er vervet være tilbake. ringer tilbake om 2 minutter for å si at jeg går å legger meg for jeg var trøtt og slår dermed telefon på lydløs (må nesten ringe å si idfra ellers vet jeg jo aldri hva som skjer :S) Da var han der å sa at etter alt som hadde skjedd var jeg nødt til å få straff. først mente han at jeg kulle å inndra permen min fredag 23. april - 02.mai. forklarte han at det måtte han ikke gjøre for jeg har eksamen den 05.mai og han måtte ikke ødlegge forberedelses tiden min. ja men da tar vi heller 14,15,16 mai og dermed blir det også 17 siden det er en hellidag så får jeg ikke dra før 18 mai. Forklarte han igjen at dette måtte han heller ikke gjøre pågrunn av eksamen den 21 mai. Da tenkte han en stund.. så bare bryter han ut at jeg skulle i allefall avtjene straffen før jeg dimmet i juni!!!. så sier han bare ha en god pærm. Deretter legger jeg bare på.

 

I ettertid sendte han meg en mail om at det ble den første pærmen i juni. Da sendte jeg bare en mail at jeg skulle ta dette med personsjefen og på en vennlig direkte måte forklarte jeg han. vi ikke kunne ikke diskutere eller kontaktes om denne saken mere pågrunn av at vi sammarbeidet ikke godt nokk, vi fant ingen løsning, jeg ikke akseptere straffen og at vi ikke hadde noe god relasjon. og at jeg skulle ta dette videre med personalsjefen eller høyere auterasjon hvis det var nødvendig. og hvis dette kommer på dimmebrevet mitt dimmer jeg med øyeblikkelig virkning (fordi hvis jeg hadde fått noe negativt på referansen min var året kastet bort uansett).

 

så hva skal jeg gjøre? Beklager for lange settningene og skriveleif

 

For de som ser det skulle jeg være der fra 15 april - 23 april (som bestod av 4 dager jobbing og 3 dager felt) og jeg hadde allerede fått tatt meg fri fra felten

Endret av infinety
Lenke til kommentar

Hahaha. Jeg er ikke sjokkert. Det er altså grenaderen på basetroppen som er mongo? Eller en fyr på FOH? Basetropp-folka på FOH er ubrukelige, enkelt og greit. Hva faen har en grenader å gjøre med permen din uansett? Han skal bestille fly og holde kjeft.

 

Som sagt. Referansen er det ingen som bryr seg om.

Lenke til kommentar

Vel, han har da ingen myndighet til å inndra permen din, refse deg eller noe som helst?

 

Dette er det jeg mener å huske fra TMO kurset jeg var på:

 

Inndragelse av perm er å annse som refs.

Refs kan kun bli gitt av kompanisjef eller tilsvarende, kompanisjefen har IKKE lov til å la noen under seg ta seg av oppgaven!

 

Det vil si at selv om han matrosen var vikariat for personellsjefen og på den måten "handlet på hans vegne", så har han IKKE lov til å refse deg!

Og uansett om du blir refset har du rett til å klage på refsen og da går behandlingen av refsen et hakk opp i systemet (som regel).

 

Så ja, det stemmer vel ganske bra det du sier Brun.

For øvrig så har vel ikke en vervet soldat så veldig stor befalsmyndighet.

Lenke til kommentar

Som sagt. Referansen er det ingen som bryr seg om.

 

Refferansen kan være grei å ha, vertfall dersom en har en bra en. I dag når så mange skulker unna millitæret av diverse grunner, så sier det en del om en person som faktisk har gjennomført og fått en bra tjeneste utalelse, har selv blitt innkalt til intervju og fått jobb der arbeidsgiver har påpekt refferansen fra førstegangstjenesten som veldig positiv og en avgjørende faktor under ansettelsen.

 

Refferansen skal uansett skrives av avdelingssjef, så jeg tror ikke en grenader/matros har en finger med i den, med mindre det nevnes som en offentlig reffselse. Jeg er usikker på om sånt kommer på refferansen. Uansett som Sigralix påpeker, så er reffselse en sak som avdeligsjef må stå for, en grenader skal ikke ha slik myndighet.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar

Var det noen som fikk med seg rallyshowet på KNM HH i dag da? Ekstremt gøy og spennende å se på. Det eneste (veldig, veldig) kjipe var at jeg måtte sitte kasernevakt, og fikk derfor ikke muligheten til å være med i loddtrekning om å få sitte på. :/

 

En av en del kortfilmer jeg filmet med kameraet mitt. Lastet den nettop opp, så kvaliteten forbedres fortløpende. Klippet er originalt fullHD.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det at referanser fra verneplikten ikke betyr noe, er noe de med dårlig eller ingen referanse liker å påstå.

Jeg har over norm, og det står svart på hvitt at tjenesten er "svært godt utført". Klart, om det er den eneste referansen du har, er det nok kjekt å ha. De arbeidsgiverne jeg har pratet med/søkt jobb hos etter fgtj. har bedt om å få ettersendt referanse fra de to sivile arbeidsgiverne jeg har satt opp som referanse. Den militære referansen ville de ikke ha.

Lenke til kommentar

Er det behov for å bruke linser i fgtj. dersom man ikke fikk karakter 9 på syn på sesjon?

 

For jeg fikk karakter 7/9 på synet, men gjorde det godt ellers. Fikk byttet innkallelse fra HMKG til Artilleribataljonen, hvor han på VPV sa at jeg sto blant førsterangeringen til lokaliseringsbatteriet (artillerijeger), whatever that means?

 

Uansett har jeg tenkt til å søke på dette, men krever de da at jeg har linser slik at jeg kan stille likt med de andre som har godt syn, eller hvordan er det?

Lenke til kommentar

Er det behov for å bruke linser i fgtj. dersom man ikke fikk karakter 9 på syn på sesjon?

 

For jeg fikk karakter 7/9 på synet, men gjorde det godt ellers. Fikk byttet innkallelse fra HMKG til Artilleribataljonen, hvor han på VPV sa at jeg sto blant førsterangeringen til lokaliseringsbatteriet (artillerijeger), whatever that means?

 

Uansett har jeg tenkt til å søke på dette, men krever de da at jeg har linser slik at jeg kan stille likt med de andre som har godt syn, eller hvordan er det?

Hvis du ser greit uten briller, vil jeg ikke si det er noe problem. Du får nesten vurdere selv, hvordan du tror det vil fungere i felt. Det kan ofte være upraktisk med briller i enkelte situasjoner, så da er det greit å kunne legge dem fra seg uten å slite.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...