Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret

Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjøt med AG-3 for første gang i dag :D Utrolig morro, men var litt nervøs for hvor kraftig dette greierne egentlig var. Vi skøt kun med løskrutt nå første gang for å få inn rutinene på skytebanen.

Var jo en meget fornøyd fenrik som kunne fortelle at våres tropp var de som han hadde lært opp fortest. Ble imponert selv også over hvor godt vi hjalp makkeren og at vi lærte så utrolig fort.

Vi fikk vite at vi nok ville kjenne det litt mer med skarp ammunisjon. Blir skarp på tirsdag, og det gleder jeg meg veldig til! Ble litt et hakk mer forelska i "Hamre" (som jeg døpte det til da jeg kutta meg på det. Fra Varg Veum) nå som vi skal ut på skikkelige greier på tirsdag :D

Man kjenner jo ikke løskruttet da, om du syntes det var kraftig får du en stor overraskelse når du starter å skyte med skarpt.

Det sparker godt ifra :p

btw, jeg har skutt en god del tusen skudd med AG, artig våpen, men HK er mye lettere å skyte med.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Skjøt med AG-3 for første gang i dag :D Utrolig morro, men var litt nervøs for hvor kraftig dette greierne egentlig var. Vi skøt kun med løskrutt nå første gang for å få inn rutinene på skytebanen.

Var jo en meget fornøyd fenrik som kunne fortelle at våres tropp var de som han hadde lært opp fortest. Ble imponert selv også over hvor godt vi hjalp makkeren og at vi lærte så utrolig fort.

Vi fikk vite at vi nok ville kjenne det litt mer med skarp ammunisjon. Blir skarp på tirsdag, og det gleder jeg meg veldig til! Ble litt et hakk mer forelska i "Hamre" (som jeg døpte det til da jeg kutta meg på det. Fra Varg Veum) nå som vi skal ut på skikkelige greier på tirsdag :D

Man kjenner jo ikke løskruttet da, om du syntes det var kraftig får du en stor overraskelse når du starter å skyte med skarpt.

Det sparker godt ifra :p

btw, jeg har skutt en god del tusen skudd med AG, artig våpen, men HK er mye lettere å skyte med.

Har ikke sagt jeg kjente det med kruttet, men jeg sa jeg var spent i forkant av skuddene og at vi fikk vite at vi ville kjenne det mye mer når vi skal skyte "på ekte" :) Foventer også at man vil kjenne en god del mer da.

Lenke til kommentar

Har ikke sagt jeg kjente det med kruttet, men jeg sa jeg var spent i forkant av skuddene og at vi fikk vite at vi ville kjenne det mye mer når vi skal skyte "på ekte" :) Foventer også at man vil kjenne en god del mer da.

Jeg som missforstod deg litt da :)

Det er litt skumle greier i starten, antagelig får dere ikke skutt så alt for mange skudd heller.

Det kan være litt slitsomt i starten også, spesiellt de første gangene, for det er ikke så alt for lett å legge ag`n skikkelig i skulderen og slikt.

Men, det blir bedre etter du får skutt litt, etter ett par ganger på skytebana tenkte jeg knapt over rekylen.

Lenke til kommentar

Hvorfor har du skutt såpass mye aklla?

Vi var på skytebanen på tirsdag, og synes det var dritfett å skyte. Rekylen var ikke så gale som jeg skulle tro, og gikk helt fint. Det råeste var vel egentlig lyden av sluttstykket som slo bak etter skuddet, og ikke lyden av skuddet i seg selv!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor har du skutt såpass mye aklla?

Vi var på skytebanen på tirsdag, og synes det var dritfett å skyte. Rekylen var ikke så gale som jeg skulle tro, og gikk helt fint. Det råeste var vel egentlig lyden av sluttstykket som slo bak etter skuddet, og ikke lyden av skuddet i seg selv!

Fordi det er artig, det syntes tropp-sjefen min også :D

Det gikk fort noen hundre skudd på en god skytebane-dag.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Vi fikk skyte 44 skudd... Var imidlertid første skyting, og er luftforsvar som så vidt jeg vet ikke får skyte så veldig mye. Dessuten var det veldig effektiv skyting mtp. hva vi lærte for hvert skudd.

Gleder meg til skyting på 200 meter på øvelsen på Evje.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har sikkert skutt opp mot tusen skudd jeg og. Man lærer å beherske våpenet mer og mer. Men tung er det likevel.

Ståendes er uten tvil min favoritt. Selv om det er tyngst.

Mne jeg husker jeg ble skuffet da vi skjøt på Madla.

Utrolig sykt hvor lite en gjennomsnittlig soldat i sjø skyter gjennom fgtj.

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar

Vil en som skal i Panserbataljonen skyte mye i forhold :p ?

Avhenger av eskadron \ stilling. En fotsoldat i stormesk 3 \ 4 vil av naturlige årsaker skyte mere enn en i sanitetstroppen i kampstøtte. Men generellt er det en endel skyting hos oss i esk 3. Panserbataljonen er en av forsvarets 3 manøveravdelinger (sammen med 2.bn og TMBN), så at vi har et høyere ammobudsjett enn de fleste er en selvfølge.

Endret av Killswitch
Lenke til kommentar

Skøyt skarpt for første gang i dag med AG`en :D Var utrolig artig, men faktisk ganske anspennende. Slet veldig med å finne behaglig likkestilling og hjelmen som var i vegen uansett hvor godt den ble strammet osv.

Skøt ganske samlet på første skuddene, men etterhvert utover på dagen skøyt jeg ganse spredt. Slet også med å holde tilbake rekylen som kom. Første magasinene klarte jeg å holde sånn någenlunde tilbake, men på slutten av dagen spratt jo pipa nærmest. Skal skyte på blinken nede neste gang, så jeg får testet om jeg klarer å ligge bedre og mer stødig da.

Makkeren min klarte å få kutt i lippa etter at en ufullstendig ladning. Dro bak laddearmen og fikk patronen midt i lippa. Ble en litt blodig munn på den stakkars makkeren min, men gikk fint da :)

En på troppen min presterte EN kvit lapp og resten svart over 40 skudd. Må si jeg ble ganske imponert over mange for å være første gang.

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar

Da nærmer det seg tid for eksamen i jus og militærmakt og etikk og militærmakt. Har hørt at de er sykt lette å stå på, men de som holdt forelesningene mente vi burde lese gjennom hele pensum og i tillegg gjøre oppgaver. Hvor mye bør man lese for å være greit sikker? Noen som har gjort det før uten å gjøre noe utenom de obligatoriske timene?

Lenke til kommentar

Da nærmer det seg tid for eksamen i jus og militærmakt og etikk og militærmakt. Har hørt at de er sykt lette å stå på, men de som holdt forelesningene mente vi burde lese gjennom hele pensum og i tillegg gjøre oppgaver. Hvor mye bør man lese for å være greit sikker? Noen som har gjort det før uten å gjøre noe utenom de obligatoriske timene?

Jeg leste 4-5 timer per fag, kvelden før. Ingen undervisning, verken obligatorisk eller frivillig. Sto uten problem. KBE var derimot vanskelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...