Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret

Kurt P

Anbefalte innlegg

Post skal ihvertfall gå fint. Man har som oftest et postkontor på en base der man kan få tilsendt ting og tang. Bare ikke sent pulver og sånt via posten da.

Angående kosttilskudd, så går det bra de fleste steder. Men slik jeg har opplevd det, så er det ulovlig å benytte seg av det på treningsrommet og andre "offentlige" steder, men så lenge du er noe diskré så skal det gå helt fint.

Man får dusje så mye man vil, som oftest. Men da etter end tjeneste og/eller etter fyfo-aktivitet. Gjelder selvsagt ikke ute i felt da, men det teller ikke ;)

Ikke hør på damen, alle kan ikke lukte som blomst.

Det skal gå an å kjøpe snus og røyk på velferden. Velferden er til for at vi skal ha det bedre ;)

Trådløst nett tviler jeg på at de har, men velferden har muligens noe trådløst nett-løsning i bygget. De bør ihvertfal ha internet ^^,

Takk for svarene! det hjelper veldig å vite litt mer om hva jeg kommer til å møte på når jeg skal inn :) gleder meg bare mer og mer jeg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenkte jeg kunne stille noen spørsmål her, så slepper det å bli ett dusin nye tråder:- Hvordan fungerer det med post når man er i forsvaret? får en tilsendt eventuelle brev/pakker der man er stasjonert? eller må man vente til neste perm hjemme?- Kan noen gi meg litt info angående treningsrommene på Bodø Hovedflystasjon og Ørland Hovedflystasjon (om der er i det hele tatt) er de bra utstyrt?- Får man ta kostilskudd? nå tenker jeg protein, kreatin osv. (har tenkt å trene veldig mye og stramme meg opp under tjenesten) eller er det ulovelig å i det hele tatt være i besittelse av? (er vel derfor jeg lurer på det med posten, ettersom jeg har planer om å bestille over internett)- Las lengre oppe i tråden at de som er stasjonert på Bodø Hoveflystasjon får flyreiser hjem når det er perm? gjelder den 10-timers regelen her med? så jeg som bor på nordvest-landet må ta buss/tog? eller får jeg ta fly?- Kanskje ett dumt spørsmål men, får en dusje når en vil og så ofte en vil? min svettelukt er ikke særlig behagelig...(det er det dama sier da :p)- Er det mulig å få kjøpt snus på velferden? (om det heter det da :p)- Er det trådløst internet på BHS og ØHS? (jeg vet ikke om disse forkortelsene er riktige, sorry!)Det var vel alt, takk for alle som svarer og alle som har svart på mine tidligere spørsmål! setter veldig stor pris på det! :)

Post kan du få tilsendt til tjenestested. Treningsrommet på BHFS er bra, men litt underdimensjonert. Kosttilskudd er okei, men ta det med det i uåpnet forpakning, det skal godkjennes av tropssjef eller saniteten eller noe. 10timers-regelen gjelder uansett hvor du er. Så lenge du ikke er i tjeneste ("på jobb") får du selvfølgelig dusje så mye du vil. Er du i felt så lukter alle dritt uansett, ingen merker noe. Snus får du kjøpt på velferden. Det er trådløst internett på kaserna på BHFS (muligens alle unntatt den ene, lille) og på velferden.

http://vgd.no/samfunn/forsvar/tema/1492630/tittel/2bnKaren der nevner han skal inn i 2Bn i aug., men på kalenderen står de ikke oppført for august?

Han lyver. Enkelt og greit :p

Lenke til kommentar

100% sikker? Dårligste tråd noen gang, i så fall.dontgetit.gif Faen er vitsen med å lyve om det?

Jaja, skal ringe VPV i løpet av uken. Får jeg svar om jeg kommer inn, i løpet av uken? Begynner med hardtrening av kondis med en gang jeg får vite det. Lange turer opp gullfjellet. Begynne uten sekk, så 5kg, 10kg, 15kg, så 20kg. Enkelt og greit; være beredt! Orker ikke noe syt fra meg selv om at ting er så tungt og hardt.

Lenke til kommentar

2bn har hatt augustinnrykk i veldig mange år nå. Dette ble forandret for relativt kort tid siden. De fleste var nok ikke klar over det i juli 2009. I juli 2009 var det jo heller ingen som visste hvem som ble innkalt når, senere enn mars 2010. Så han mente nok at han ville i 2bn i august 2010. Ikke at han skulle dit. Hva faen gjør du på vgd uansett? Det forumet suger balle.

Du får svar der og da. Svaret kan meget vel være nei (til 2bn). Da bør du sende en skriftlig søknad.

Lenke til kommentar

2bn har hatt augustinnrykk i veldig mange år nå. Dette ble forandret for relativt kort tid siden. De fleste var nok ikke klar over det i juli 2009. I juli 2009 var det jo heller ingen som visste hvem som ble innkalt når, senere enn mars 2010. Så han mente nok at han ville i 2bn i august 2010. Ikke at han skulle dit. Hva faen gjør du på vgd uansett? Det forumet suger balle.

Du får svar der og da. Svaret kan meget vel være nei (til 2bn). Da bør du sende en skriftlig søknad.

Nesh, søkte bare 2Bn via google og VGD kom opp.innocent.gif

Håper på ja, ellers får jeg skrive brev om det, da. Har du tips til hvordan man skal sette et slikt brev opp? Du virker allvitende (lest nesten hele tråden).

Lenke til kommentar

Haha. Allvitende faktisk :D

Jeg skrev et slikt et selv, for et par år siden (faktisk særdeles nøyaktig to år siden, pluss minus et par uker). Jeg husker ikke en dritt. Vent og se om du kommer inn bare ved å ringe først, og ta det derifra. Si du er motivert for videre karriere i forsvaret and shit, muligens intops og sånn, og vet at 2bn er en god portal inn i soldatyrket. Trenger ikke skrive så voldsomt mye.

Lenke til kommentar

Lol... jeg ringte...:

"Hei, skulle gjerne fått igang FGTJ jeg"

"Ja, fødselsnummer?"

"***********"

"Blahblah innkallelse blah, ikke noe ledig blahblah før Januar"

"Ja, vil helst inn i 2Bn til Januar, om der er ledig?"

"Ja, her er det ledig. Du får en innkallelse ca. 2mnd før innrykk"

dribble.gif

Har aldri vært så glad i telefonen før. Hun virka jo helt kjedelig, men fytti.harhar.gif

En annen ting. Jeg har ikke eksamen i 10, ei heller VGS. Kom inn på VGS grunnet kompetanse og at de ikke hadde noen som kunne visse programmer, i mediefagene. Droppet ut grunnet jeg var lei og fikk tilbud om en høystbetalende jobb. Kan jeg ikke ta befalsskole og/eller krigsskolen da?

Hvordan er det med utenlandstjeneste etter fgtj? Tror jeg vil følge i min brors sko. Kanskje en dag få samme grad som han (Lt). Hørt at man må ha KS for å få noe høyere, noe jeg mener jeg ikke kan ta grunnet generel studieINkompetanse.whistle.gif

Endret av Riot™
Lenke til kommentar

Såpass? Hvordan det? Kjekt med en forklaring.

<div><br></div><div>EDIT ADD: Kan man ikke ha briller om man vil bli skarpskytter? Om jeg ikke tar meg råd til å ta billappen innen 2011, så kan jeg jo ikke bli fører av noe (snøskuter f.eks). Er jeg dømt til å bli sanitet? </div>

Endret av Riot™
Lenke til kommentar

–Selvfølgelig har det betydning. Men det betyr ikke at vi har avskrevet å sende vernepliktsbaserte avdelinger til Afghanistan. Det kan igjen bli aktuelt, sier Sunde.

Det tror imidlertid ikke hans forgjenger Sverre Diesen.

------------

Får satse på #1.

Lenke til kommentar

Det går mer og mer mot at kun profesjonelle soldater drar ut som fotgubb. Men dette gjelder da kun task units/kampavdelinger. Uansett, så kan du verve deg i TMBN etter førstegangstjeneste i 2bn (sett at du består opptak til TMBN osv).

Du kan gå hærens befalsskole uten generell studiekompetanse. Du kan ikke gå krigsskole uten.

Lenke til kommentar

Takk takk. :)

Nå bærer det straks ut på tur. 7.4km (3.7 hver vei). Kommer nok til å gå meste parten da jeg ikke vil kjøre så hardt på til å begynne med. Venter bare på at gradestokken skal slå 20grader. Gjenstår vel 3timer.

Endret av Riot™
Lenke til kommentar

Skjøt med AG-3 for første gang i dag :D Utrolig morro, men var litt nervøs for hvor kraftig dette greierne egentlig var. Vi skøt kun med løskrutt nå første gang for å få inn rutinene på skytebanen.

Var jo en meget fornøyd fenrik som kunne fortelle at våres tropp var de som han hadde lært opp fortest. Ble imponert selv også over hvor godt vi hjalp makkeren og at vi lærte så utrolig fort.

Vi fikk vite at vi nok ville kjenne det litt mer med skarp ammunisjon. Blir skarp på tirsdag, og det gleder jeg meg veldig til! Ble litt et hakk mer forelska i "Hamre" (som jeg døpte det til da jeg kutta meg på det. Fra Varg Veum) nå som vi skal ut på skikkelige greier på tirsdag :D

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...