Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Saken er at område de øver på er den lokale lysløypa som er ved foten av fjellet, her er to innsjøer, mye flott natur og det lokale skytterlaget holder til der.

 

Men jeg kom på en ting, det bruker å være Rep-øvelse her hvert eneste år, og når jeg gikk på ungdomsskolen brukte vi lysløypa veldig mye i gymtimene, en gang jogget vi rundt når HV hadde rep-øvelse her..da var det ingen som sa noe i det hele tatt? og de sto og hadde skyteøvelse 20m unna veien vi jogget på? (såklart var det ikke mot veien de siktet da :p) det eneste som skjedde da var at vi ropte på læreren vår (som var på rep-øvelse) han bare vinka..ingen sa noe?

 

Eneste skiltet jeg noen gang har sett er det som står uttenfor bygget til skytterlaget (Ålesund - HV område) eller noe i den duren. Kanskje de ikke hadde fått satt opp skilt da jeg var der, de kom jo tross alt bare i går.

Endret av Byte
Lenke til kommentar

Hva er poenget ditt? Hva er det du lurer på?

At de har rett til å vise deg bort betyr ikke at de har plikt til å gjøre det. Om de bare trasker forbi har det ingen hensikt å nekte sivile å være der. Om de driver stridsteknikk eller skyter, så har det en hensikt.

 

Enkelt og greit: Hvis du ser folk i uniform som virker som de ikke vil bli sett, unngå dem. Ikke gjem deg bort om du vet at det er soldater i området (selv om det kan virke morsomt), men sørg for å være synlig. Gjør som du blir fortalt.

Lenke til kommentar

Hva er poenget ditt? Hva er det du lurer på?

At de har rett til å vise deg bort betyr ikke at de har plikt til å gjøre det. Om de bare trasker forbi har det ingen hensikt å nekte sivile å være der. Om de driver stridsteknikk eller skyter, så har det en hensikt.

 

Enkelt og greit: Hvis du ser folk i uniform som virker som de ikke vil bli sett, unngå dem. Ikke gjem deg bort om du vet at det er soldater i området (selv om det kan virke morsomt), men sørg for å være synlig. Gjør som du blir fortalt.

 

Poenget mitt er at det er et sivilt område. Fotballklubben, Rideklubben og skytterlaget deler det, og HV bruker å være her en gang i året ja, men jeg lurer på hvorfor i all verden vi ikke ble bortvist fra området den gangen i gymtimene på ungdomsskolen, men at jeg blir bortvist nå? kan godt hende de driver på med noe annet nå en da og at det ikke passer seg med sivile som trasker rundt. Jeg er ikke sur eller lei meg eller noe...helt greit at jeg måtte gå, jeg vil jo ikke være i veien for de heller!

Lenke til kommentar

Hva er poenget ditt? Hva er det du lurer på?

At de har rett til å vise deg bort betyr ikke at de har plikt til å gjøre det. Om de bare trasker forbi har det ingen hensikt å nekte sivile å være der. Om de driver stridsteknikk eller skyter, så har det en hensikt.

 

Enkelt og greit: Hvis du ser folk i uniform som virker som de ikke vil bli sett, unngå dem. Ikke gjem deg bort om du vet at det er soldater i området (selv om det kan virke morsomt), men sørg for å være synlig. Gjør som du blir fortalt.

 

Poenget mitt er at det er et sivilt område. Fotballklubben, Rideklubben og skytterlaget deler det, og HV bruker å være her en gang i året ja, men jeg lurer på hvorfor i all verden vi ikke ble bortvist fra området den gangen i gymtimene på ungdomsskolen, men at jeg blir bortvist nå? kan godt hende de driver på med noe annet nå en da og at det ikke passer seg med sivile som trasker rundt. Jeg er ikke sur eller lei meg eller noe...helt greit at jeg måtte gå, jeg vil jo ikke være i veien for de heller!

Du gir deg selv svaret. De driver med noe annet nå enn de gjorde da.

Ellers så er det ikke sivilt område når forsvaret øver der, nei. Da er det per definisjon militært område.

Lenke til kommentar

Hva er poenget ditt? Hva er det du lurer på?

At de har rett til å vise deg bort betyr ikke at de har plikt til å gjøre det. Om de bare trasker forbi har det ingen hensikt å nekte sivile å være der. Om de driver stridsteknikk eller skyter, så har det en hensikt.

 

Enkelt og greit: Hvis du ser folk i uniform som virker som de ikke vil bli sett, unngå dem. Ikke gjem deg bort om du vet at det er soldater i området (selv om det kan virke morsomt), men sørg for å være synlig. Gjør som du blir fortalt.

 

Poenget mitt er at det er et sivilt område. Fotballklubben, Rideklubben og skytterlaget deler det, og HV bruker å være her en gang i året ja, men jeg lurer på hvorfor i all verden vi ikke ble bortvist fra området den gangen i gymtimene på ungdomsskolen, men at jeg blir bortvist nå? kan godt hende de driver på med noe annet nå en da og at det ikke passer seg med sivile som trasker rundt. Jeg er ikke sur eller lei meg eller noe...helt greit at jeg måtte gå, jeg vil jo ikke være i veien for de heller!

Du gir deg selv svaret. De driver med noe annet nå enn de gjorde da.

Ellers så er det ikke sivilt område når forsvaret øver der, nei. Da er det per definisjon militært område.

 

Får håpe de ikke blir der for lenge da! :) ryggen min har ikke noe godt av å jogge på asfalt desverre :(

Lenke til kommentar

Dersom dere bodde på Vestlandet - hva ville dere valg av Bodø eller Ørlandet? Er så sykt usikker på hvor jeg vil havne. Ørlandet er sånn jeg kan dra hjem i helgene, men bussturen er nok så lang (ca 8 timer) Bodø får jeg gratis flyreise hjem på permene, men det er for langt til å stikke hjem i helgene.

 

På Ørlandet er det stabil tempratur, men det blåser stort sett.

I Bodø kan det være jævlig kaldt om vinteren, men det ligger jo midt i byen. Ørlandet må man ta båt 1 time inn til Trondheim.

 

Det er negative og positive sider ved begge steder. Heller litt mot Bodø siden jeg da får fly (bedre å sitte 2t på fly enn 8t i buss) og også det at Bodø flystasjon ligget så og si midt i byen. Litt mer sentralt når man skal ut på byen, handle og alt dette her :D

Lenke til kommentar

Du kan bo billig i Trondheim.

 

Hva skal du hjemme i helgene uansett?

Hva man skal hjemme i helgene "uansett"? Nei besøke familie, kompiser, dame og det som måtte være. Hva gjør man hjemme liksom.

 

Men sant det du sier med at 8 timer på buss ikke blir gunstig i helgene. Blir jo nesten bare 1 dag hjemme før man må retunere igjen på søndagen. Men det går fly fra Trondheim rett hjem for en 600,- kr t/r. Fra Bodø må man innom Oslo så oppover igjen. Blir fort 1300,- per veg.

 

Så er det ganske kaldt oppe i nord om vinteren. Jeg tåler kulde, men tar jo heller mildt vintervær enn -10 gjenomsnitt hele vinteren.

Lenke til kommentar

Ja da står man igjen med et dilemma. Har hørt at utelivet i Bodø er bra sålenge man er over 20 år da, noe jeg vil bli når jeg eventuelt blir sendt ditt. Kjenner også litt folk i Tr.heim, så sånn sett ville jo der vært fint. Kjenner ingen oppe i nord. Aldri vært så langt nord heller.

 

Eneste jeg er usikker på er om jeg skal sette 1. pri på Ørlandet ellet Bodø når jeg søker stillinger. :dontgetit:

 

Heller mer mot Ørlandet igjen nå.

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar

Du kan bo billig i Trondheim.

 

Hva skal du hjemme i helgene uansett?

Hva man skal hjemme i helgene "uansett"? Nei besøke familie, kompiser, dame og det som måtte være. Hva gjør man hjemme liksom.

 

Men sant det du sier med at 8 timer på buss ikke blir gunstig i helgene. Blir jo nesten bare 1 dag hjemme før man må retunere igjen på søndagen. Men det går fly fra Trondheim rett hjem for en 600,- kr t/r. Fra Bodø må man innom Oslo så oppover igjen. Blir fort 1300,- per veg.

 

Så er det ganske kaldt oppe i nord om vinteren. Jeg tåler kulde, men tar jo heller mildt vintervær enn -10 gjenomsnitt hele vinteren.

 

 

Høres ut som du burde velge Bodø. Jeg har aldri vært der, men jeg kjenner en del som bor der, og utelivet er visst ikke så fryktelig. Det er kanskje kaldere, men spør du meg virker Bodø gunstigst for din del mtp. fly osv.

Lenke til kommentar

For guds skyld, fullfør skolen. Alt annet er veldig dumt.

 

Er 20 år og i jobb. dontgetit.gif Vil bare noe sykt i milten. Var på sesjon og sa jeg var klar til Oktober 2010 ('89 model) grunnet to ekstra år med fag når jeg gikk vgs, men tingen er at de andre har fått innkallelse men ikke jeg. Jeg vil gjerne inn i 2bn Kavesk eller Støtte. Skal sjekke kalenderen, så ringe og høre.

 

Framover blir det full utholdenhetstrening. Opp Gullfjellet i Bergen med tung sekk og ned igjen, et par ganger uken.thumbup.gif

 

Om jeg liker fgtj så vil jeg gjerne jobbe videre i milten. Min bror er Lt. , og han koser seg. Vært i Afghanistan og greier.

Endret av Riot™
Lenke til kommentar

Tenkte jeg kunne stille noen spørsmål her, så slepper det å bli ett dusin nye tråder:

 

- Hvordan fungerer det med post når man er i forsvaret? får en tilsendt eventuelle brev/pakker der man er stasjonert? eller må man vente til neste perm hjemme?

 

- Kan noen gi meg litt info angående treningsrommene på Bodø Hovedflystasjon og Ørland Hovedflystasjon (om der er i det hele tatt) er de bra utstyrt?

 

- Får man ta kostilskudd? nå tenker jeg protein, kreatin osv. (har tenkt å trene veldig mye og stramme meg opp under tjenesten) eller er det ulovelig å i det hele tatt være i besittelse av? (er vel derfor jeg lurer på det med posten, ettersom jeg har planer om å bestille over internett)

 

- Las lengre oppe i tråden at de som er stasjonert på Bodø Hoveflystasjon får flyreiser hjem når det er perm? gjelder den 10-timers regelen her med? så jeg som bor på nordvest-landet må ta buss/tog? eller får jeg ta fly?

 

- Kanskje ett dumt spørsmål men, får en dusje når en vil og så ofte en vil? min svettelukt er ikke særlig behagelig...(det er det dama sier da :p)

 

- Er det mulig å få kjøpt snus på velferden? (om det heter det da :p)

 

- Er det trådløst internet på BHS og ØHS? (jeg vet ikke om disse forkortelsene er riktige, sorry!)

 

Det var vel alt, takk for alle som svarer og alle som har svart på mine tidligere spørsmål! setter veldig stor pris på det! :)

Endret av Byte
Lenke til kommentar

Post skal ihvertfall gå fint. Man har som oftest et postkontor på en base der man kan få tilsendt ting og tang. Bare ikke sent pulver og sånt via posten da.

 

Angående kosttilskudd, så går det bra de fleste steder. Men slik jeg har opplevd det, så er det ulovlig å benytte seg av det på treningsrommet og andre "offentlige" steder, men så lenge du er noe diskré så skal det gå helt fint.

 

Man får dusje så mye man vil, som oftest. Men da etter end tjeneste og/eller etter fyfo-aktivitet. Gjelder selvsagt ikke ute i felt da, men det teller ikke ;)

Ikke hør på damen, alle kan ikke lukte som blomst.

 

Det skal gå an å kjøpe snus og røyk på velferden. Velferden er til for at vi skal ha det bedre ;)

Trådløst nett tviler jeg på at de har, men velferden har muligens noe trådløst nett-løsning i bygget. De bør ihvertfal ha internet ^^,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...