Snakedoc Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Har fått innkalling august 2010 i hæren. Vil være stasjonert på Rena hvor jeg skal tjenestegjøre i KESK. Lurer på hvordan ordningen er med perm. Har hørt at hæren er strengere angående perm, uten at det nødvendigvis trenger å være sant. Bor selv på Vestlandet Får man perm under rekruttskolen? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Jeg var inne i fjor. Har en over gjennomsnittet stor kunnskapshunger, og likeså relativt god hukommelse. Lenke til kommentar
Armador Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Ja, jeg skjønner. Du har også et over gjennomsnittet godt språk og et nick som fikk meg til å tro at du var eldre. Sjelden en ser godt språk og ordforråd her på diskusjon.no... Lenke til kommentar
Riot™ Skrevet 12. april 2010 Del Skrevet 12. april 2010 Finnes det en kalender hvor der står dato for alle innrykk? Orker ikke vente mer så vil søke meg inn i forsvaret ASAP. Lenke til kommentar
-Longva- Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Finnes det en kalender hvor der står dato for alle innrykk? Orker ikke vente mer så vil søke meg inn i forsvaret ASAP. Orker ikke vente mer? Betyr det at du går på skole nå? Det er bestandig kjekt å ha fullført skolen Innrykk 2010 Innrykk 2011 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 For guds skyld, fullfør skolen. Alt annet er veldig dumt. Lenke til kommentar
Byte Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Noen som vet hvor lenge HV har rep-øvelse? de er her jeg bor og okkuperer lysløypa som jeg bruker til å trene kondis til jeg selv skal på madla Jeg prøvde meg på å ta meg en tur rundt der, der står tross alt ingen skilt om "adgang forbudt" eller noe...men før selve løypa begynte kom en fyr og ba meg snu før jeg muligens fikk en kule i ræva og holder de på hele dagen? eller er det mulig for meg å løpe rundt der om kvelden? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 (endret) De holder på døgnet rundt. Øvelsen skal være varslet, og det skal være oppgitt kontaktperson. Les i avisen. Der står det nok også hvor lenge den varer. Ellers høres det noe søkt ut at han ba deg snu før du fikk en kule i ræva. Vedkommende/hendelsen bør rapporteres, for HVs egen del. Slik ukultur skal vi ikke ha noe av. Endret 13. april 2010 av Herr Brun Lenke til kommentar
HValder Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Blei du truga, eller advart om at det kan forkomme skyting med skarpt i området? Stor forskjell. Lenke til kommentar
Goldshoten Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Det er en forskjell, ja. Men dersom det var ordrett det han sa, så er jeg enig med Herr Brun. Lenke til kommentar
Byte Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 (endret) Jeg regner med at han sa det på tull ettersom han hadde et lurt smil Endret 13. april 2010 av Byte Lenke til kommentar
Dkdaffy Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 ble for en mnd siden eller noe i den dur innkalt til sambandsbataljonen i januar. Er usikker på om jeg skal studere videre nå til høsten, er det mulig å søke om å få komme inn i luft/sjøforsvaret isteden? Eller må jeg eventuelt bytte til noe innen hæren? Om jeg bestemmer meg for å studere neste år, vil jeg fremdeles bli innkalt til sb eller er det tilfeldig hvor jeg blir innkalt neste gang? Vil det eventuelt lønne seg å melde interesse for sjø/luft nå uansett om jeg bestemmer meg for å studere? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Ring 03003 og spør pent om å bli flytta til luft/sjø, det ordner seg sannsynligvis. Hvis det er det du vil, altså. Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 (endret) Noen som vet hvor lenge HV har rep-øvelse? de er her jeg bor og okkuperer lysløypa som jeg bruker til å trene kondis til jeg selv skal på madla Jeg prøvde meg på å ta meg en tur rundt der, der står tross alt ingen skilt om "adgang forbudt" eller noe...men før selve løypa begynte kom en fyr og ba meg snu før jeg muligens fikk en kule i ræva og holder de på hele dagen? eller er det mulig for meg å løpe rundt der om kvelden? Et militært område er som regel et sperret område for sivile. Som regel skal det stå skilt ala "Øvelse Pågår" eller "Adgang FOrbudt" Men egentlig så er det mer enn nok å plassere skilt som viser at det er et militært område. Mao: Sivile mennesker har ingenting å gjøre på et militært område. Både pga sikkerhet og for at andre ikke skal observere hva vi driver med. Etter min mening så er det ikke rart at du fikk beskjed om å holde deg unna, men det går selvsagt an å snakke ordentlig til andre selv om du er militær. Militært personell som ser ned på de sivile og er frekk og overlegen har jeg lite tilfelles med.. Ser det stadig vekk. Menige som tror de er mye bedre enn de sivile. De kan være stolt og føle seg kul, men man skal ha gode holdninger. Vi får ihvertfall stadig beskjed om å representere forsvaret på en positiv måte og opptre høflig, noe mange ikke klarer. Viss du absolutt vil trene der, så kan du ta deg en prat med leirsjefen og høre med han. Militære områder har ofte ganske gode terreng å gå tur på eller jogge. Men det må da finnes andre steder man kan trene kondis på. Endret 13. april 2010 av baBuShKa Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Ut fra det Byte har nevnt, forstår jeg det som at HV-typen sa det i en spøkefull tone, og da ser jeg ingen problemer med det. Det burde dog vært oppsatt tydelige skilt dersom sivile ikke kan ferdes der, som du sier, noe jeg forstod det som at ikke var tilfelle. Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Forsvaret har vel ikke peng til å invistere i nye skilt =p Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 (endret) Øvelsesområder er såpass store at å skilte så det er synlig uansett hvor du er, er umulig, og alt for tidkrevende. Du hører jo skytingen osv. Skulle du mot formodning ikke gjøre det, så er jo det verste som skjer at du blir bedt om å gå din vei, slik som her. Endret 13. april 2010 av Herr Brun Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Det kan no foregå øvelser der man ikke skyter på flere timer. F.eks feltøvelser, noe som er helt vanlig. Og da forstyrrer man bare. uansett, snakk med leirsjefen. Verste som skjer er at du får et nei. DA vet du ihvertfall det ^^, Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Det kan no foregå øvelser der man ikke skyter på flere timer. F.eks feltøvelser, noe som er helt vanlig. Og da forstyrrer man bare. uansett, snakk med leirsjefen. Verste som skjer er at du får et nei. DA vet du ihvertfall det ^^, Selvfølgelig forstyrrer man, jeg har da ikke sagt noe annet. Men det er ikke verdt arbeidet det krever å markere øvingsområdet (du er vaktsoldat selv, faktisk vaktkommandør, du bør vite litt om disse problemstillingene), i forhold til ulempen det er å måtte be den sivile om å snu seg 180 grader og sette i marsj. Leirsjef? Dette er en HV-øvelse. Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 13. april 2010 Del Skrevet 13. april 2010 Jeg har da ikke sagt noe på det Vi ber stadig vekk folk om å ikke oppholde seg på militære områder. Det er ikke noe stress, enig i det. Og jeg vet at det er helt umulig og meningsløst å sette opp skilt overalt. Det er også en av grunnene til at vi faktisk er der, for å opprettholde sikkerheten. Jeg vet ikke hvor stort øvingsområdet er, men jeg har vært VK på en del av HV sine øvelsessteder. Og leiadministrasjonene har en plan over når det pågår øvelser i området. Er det vaktsoldater som passer på området, så går det an å snakke med de. Men som nevnt over, så er mange menige veldig vanskelig å ha noe med å gjøre. Spesielt når de har nok makt til å nekte deg å være der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå