Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 27. september 2006 Rapporter Del Skrevet 27. september 2006 Er en testbåt ja, men like fullt en del av Skjold-klassen. Lenke til kommentar
Tylahove Skrevet 29. september 2006 Rapporter Del Skrevet 29. september 2006 Eg skal inn i CSSR (Combat Service Support bataljon) i januar. Har nokon erfaringar å dele med meg derifrå? Kva har eg egentleg begitt meg ut på? Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 1. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 1. oktober 2006 CSS-bataljonen ligger i Rusta leir i Bardufoss, indre Troms. 339-skvadronen og MPKP (Militærpolitikompaniet) ligger også i/ved Rusta, og Sambandsbataljonen (dvs. meg ) holder til i Heggelia leir, som er ca. 600 m unna hovedinngangen til Rusta leir. Oppgavene til CSS ligger i navnet -- de støtter og etterforsyner andre avdelinger. (Tidligere navn på CSS er "TREN" (TRansport og EtterforsyNing) og "Logistikk"). Noen av oppgavene til CSS er: berging, transport (herunder vanlig Scania-tjeneste, dvs. frakt av f.eks. 20-fots forsyningskonteinere eller kommandoplasskonteinere, og tungtransport, dvs. frakt av stridsvogner o.l.), vakt og sikring av Rusta og Heggelia leir, osv. CSS-bataljonen er mer eller mindre kjent for en hard rekruttperiode -- i fjor dimitterte hver femte CSS-rekrutt. Lenke til kommentar
Killerquo Skrevet 1. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 1. oktober 2006 Noen som har no peiling på hvordan det er å få læretida i militæret? Lurer på dette her etter toårig skole med avionikk. Sku tro jeg gjør det bra på skolen, men har fortsatt nesten to år, iallfall halvannet før det er militæret her. Men dette virker utrolig...tja, sånn jeg vil ha det. Lenke til kommentar
Sofisten Skrevet 2. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 2. oktober 2006 Jeg har fra før av en 3-årig ingeniørgrad og holder på med 2-årig master på NTNU. Har utsatt førstegangstjenesten til etter utdanningen. Tenkte først jeg bare ville prøve å unngå den, men har begynt å tenke at kanskje jeg kunne gjøre noe spennende der allikevel. Noen som vet noe om muligheter til å bruke ingeniørgraden sin? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 2. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 2. oktober 2006 Noen som har no peiling på hvordan det er å få læretida i militæret? Lurer på dette her etter toårig skole med avionikk. Sku tro jeg gjør det bra på skolen, men har fortsatt nesten to år, iallfall halvannet før det er militæret her. Men dette virker utrolig...tja, sånn jeg vil ha det. 6981278[/snapback] Det er veldig positivt å ta læretiden i militæret og enda mer positivt å ta den som befal. Da får du meget god utdanning. Lenke til kommentar
Killerquo Skrevet 2. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 2. oktober 2006 Noen som har no peiling på hvordan det er å få læretida i militæret? Lurer på dette her etter toårig skole med avionikk. Sku tro jeg gjør det bra på skolen, men har fortsatt nesten to år, iallfall halvannet før det er militæret her. Men dette virker utrolig...tja, sånn jeg vil ha det. 6981278[/snapback] Det er veldig positivt å ta læretiden i militæret og enda mer positivt å ta den som befal. Da får du meget god utdanning. 6981788[/snapback] Det er jeg klar over. Er heller spørsmål om hvor vanskelig det er å få tatt læretida der? Altså få plass. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 2. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 2. oktober 2006 Er en testbåt ja, men like fullt en del av Skjold-klassen. 6951190[/snapback] Den vil alltid være en testbåt, som atpåtil ikke tåle å skyte med miniputt-kanonen sin første gangen (glassfiberskroget tålte ikke friksjonen). Litt ombygging og det fikset biffen. Blir spennende når de nye MTB'ene er på plass, sammen med fem nye fregatter og NH90 helikopter. Da kan man endelig snakke om en ekte marine igjen Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 2. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 2. oktober 2006 Jeg begynner å gå lei studiene, og kunne faktisk tenke meg et år i Marinen. Har vært FSR i kystvakten. Dotten, vet du noe om mulighetene for verving til utenlandstjeneste? Lenke til kommentar
Zar09 Skrevet 3. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 3. oktober 2006 Jeg har fra før av en 3-årig ingeniørgrad og holder på med 2-årig master på NTNU. Har utsatt førstegangstjenesten til etter utdanningen. Tenkte først jeg bare ville prøve å unngå den, men har begynt å tenke at kanskje jeg kunne gjøre noe spennende der allikevel. Noen som vet noe om muligheter til å bruke ingeniørgraden sin? 6981519[/snapback] er du klarover at du kunne fått den utdannelsen du nå tar av Forsvaret, i tillegg til å få betalt for det? Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 3. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 3. oktober 2006 Må militærpoliti klippe håret? Jeg har langt hår. Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 3. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 3. oktober 2006 Må militærpoliti klippe håret? Jeg har langt hår. 6991263[/snapback] Ikke nødvendigvis. Reglene er at håret ikke skal gå over ørene og ikke over kragen -- disse reglene er like for alle, uansett avdeling og kjønn. Du kan godt bruke hårnett, strikk eller noe annet for å oppnå dette. Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 3. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 3. oktober 2006 Må militærpoliti klippe håret? Jeg har langt hår. 6991263[/snapback] Ikke nødvendigvis. Reglene er at håret ikke skal gå over ørene og ikke over kragen -- disse reglene er like for alle, uansett avdeling og kjønn. Du kan godt bruke hårnett, strikk eller noe annet for å oppnå dette. 6991378[/snapback] Håper du har rett. Når jeg var på sesjon sa hun som var der at jeg måtte klippe håret. Det kommer bare ikke til å skje. Jeg vet at enkelte har langt hår, men har fått det for meg at i militærpolitiet MÅ man ha kort hår. Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 3. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 3. oktober 2006 Håper du har rett. Når jeg var på sesjon sa hun som var der at jeg måtte klippe håret. Det kommer bare ikke til å skje. Jeg vet at enkelte har langt hår, men har fått det for meg at i militærpolitiet MÅ man ha kort hår. 6991395[/snapback] Jeg er ikke skråsikker, men jeg mente det bare var noen avdelinger i Garden man måtte klippe håret. Men MP liker å være litt sære, så det kan godt hende de har noen regler på det, selv om mitt inntrykk fra de gangene vi har samarbeidet med MP er at de er en ganske slaskete avdeling. Når dét er sagt: Jeg vil anbefale på det sterkeste at du barberer vekk mesteparten av håret, for det meste er mer praktisk med kort hår. F.eks. gassmaske og beret. Lenke til kommentar
Aleks_r Skrevet 3. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 3. oktober 2006 (endret) Ohoi! Nå er jeg ferdig med rekruttskolen, og har begynt på fagperioden! Det blir lynfett, for jeg skal bli TCA (Tactical Control Assistant) på NASAMS, jeg skal altså sitte inni en klimakontrollert container sammen med to andre og knotte med radarskjermer, IR-kamera og så videre! Akkurat nå så driver vi med 50-timers Sanitetskurs, nivå 2. Kjedelig, men veldig, veldig nyttig å kunne. Angående hårlengde: så lenge håret ikke er over ørene og ikke er over kraven på jakka, så er det greit. Du kan gå med hårnett, en jeg hadde i troppen min på rekrutten gikk (og går fortsatt med) hårnett. Det ser helt elendig ut, men hvis man nekter å klippe seg så er det alt man kan gjøre. Endret 3. oktober 2006 av Aleks_r Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 3. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 3. oktober 2006 Ohoi! Nå er jeg ferdig med rekruttskolen, og har begynt på fagperioden! Det blir lynfett, for jeg skal bli TCA (Tactical Control Assistant) på NASAMS, jeg skal altså sitte inni en klimakontrollert container sammen med to andre og knotte med radarskjermer, IR-kamera og så videre! Akkurat nå så driver vi med 50-timers Sanitetskurs, nivå 2. Kjedelig, men veldig, veldig nyttig å kunne. Angående hårlengde: så lenge håret ikke er over ørene og ikke er over kraven på jakka, så er det greit. Du kan gå med hårnett, en jeg hadde i troppen min på rekrutten gikk (og går fortsatt med) hårnett. Det ser helt elendig ut, men hvis man nekter å klippe seg så er det alt man kan gjøre. 6992400[/snapback] Jeg NEKTER å klippe meg Håper dere har rett. Lenke til kommentar
army-girl_85 Skrevet 5. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 5. oktober 2006 Må militærpoliti klippe håret? Jeg har langt hår. 6991263[/snapback] Hei Jeg er nettopp ferdig med rekruttskolen, og tviler på at du må klippe håret. Men som andre sier her er det faktisk mest praktisk ute i felt, og ikke minst du som må gå med beret. Kanskje du skifter mening etter noen uker. Hilsen jente med langt hår Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 5. oktober 2006 (endret) du trenger ikke å klippe håret nei, var mange i troppen min som ikke ville, men vi ble ikke opplyst om at vi ikke trengte det før dagen etter vi hadde klippet oss... uansett, var ingen som angret på at de gjor de det etter noen uker... Du burde klippe deg, kan tro at det er ett helvete å ha langt hår i militæret... edit: vi måtte klippe oss, var tvang, de hadde egentlig ikke lov til det men vi viste ikke at vi ikke måtte Endret 5. oktober 2006 av aklla Lenke til kommentar
O.J Skrevet 5. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 5. oktober 2006 kravet er at håret ikke skal henge nedenfor kragen. klarer du å unngå det går det bra. men på rekrutten og ute i felten er det mest praktisk å klippe seg kort. ikke alltid det er noe tid til hårstell. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. oktober 2006 Rapporter Del Skrevet 5. oktober 2006 er ekstremt praktisk hvis man er i heimeværnet, kan tenke meg hvordan langt hår ser ut etter 2 timers gjørmeløype, eller 5 dager ute i felten, uten noe form hygiene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå