Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret

Kurt P

Anbefalte innlegg

Enkelte har det vist lettere enn andre. Vi fikk ikke perm før rekrutten var ferdig, altså etter 6-7 uker. Laptop hadde vi strengt tatt heller ikke noe behov for pga, det var så godt som aldri tid til å sitte på den uansett. Mye bedre å bruke tiden til å sosialiseres med andre istedenfor å stirre i pcen. Men dette er bare basert på mine erfaringer fra samband, kan jo være at det er mye slappere på Madla.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Zeke: første permen er etter to uker, i verste fall tre, ikke 6-7 som nevnt over her. Og for Guds skyld, ta med deg laptop, og helst mobilt bredbånd, da nettet på velferden her suger balle.

Går flybusser to ganger i timen fra Sola til Madla, null stress.

Så det er lurt å ta med laptopen på rekrutten og? Det er det jeg har tenkt at ikke var nødvendig, men det skader vel ikke å ta den med. Heldigvis har jeg iPhone med iConnect, som er fri datatrafikk, så så lenge dekningen er grei, skal ikke det være noe problem. Jeg kommer dog kanskje til å investere i et eget 3G-kort til den (hvis det finnes til PCI-porten), som jeg vil tro vil gi bedre dekning. Det er også en lettere løsning.

Enkelte har det vist lettere enn andre. Vi fikk ikke perm før rekrutten var ferdig, altså etter 6-7 uker. Laptop hadde vi strengt tatt heller ikke noe behov for pga, det var så godt som aldri tid til å sitte på den uansett. Mye bedre å bruke tiden til å sosialiseres med andre istedenfor å stirre i pcen. Men dette er bare basert på mine erfaringer fra samband, kan jo være at det er mye slappere på Madla.

Selvsagt er det hovedfokus på sosialt osv., men jeg synes at det kan være greit å ha med PC til rolige kvelder eller bare som en avkobling. Ja takk begge deler. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Zeke: første permen er etter to uker, i verste fall tre, ikke 6-7 som nevnt over her. Og for Guds skyld, ta med deg laptop, og helst mobilt bredbånd, da nettet på velferden her suger balle.

Går flybusser to ganger i timen fra Sola til Madla, null stress.

Var det ikke du kom og var så voldsomt hoven og blærete og lo av alle de som klager på at rekrutten er så tøft?

Bare til informasjon: Du er på en latterlig "lett" rekruttskole. Jeg hadde IKKE fått tid til å bruke laptopen noe særlig. Vi hadde for øvrig helgeperm tredje eller fjerde helga i rekrutten, vi også. Men første langperm hvor det er fornuftig å dra hjem var først etter rekrutten. Jeg dro forsåvidt hjem den nest siste helga i rekrutten, men jeg bodde temmelig nært leira og trengte virkelig å puste/hvile ut, da vår rekrutt var ganske krevende (gikk ned 17 kg. til tross for at jeg spiste som to hester).

Til du som lurte på hva du skulle ta med: Siden du skal til Madla, er det tydeligvis bare å ta med PC.

Det jeg ville satsa på er: Mp3spiller og kamera. Samt gode boksere, negleklipper og sårsalve. Treningstøy og gode joggesko kan også med fordel medbringes (usikker på om du får lov til å bruke sivilt treningstøy, det varierer fra kontingent til kontingent virker det som.

Lenke til kommentar

Har en kompis som var på Maddla. Ifølge han så fikk de lov til å stikke ned til Stavanger etterhvert i rekrutten, og hadde heller ikke alkoholforbud. Så det kan være kjekt å ta med et par sivile skift, så fremst det ikke uniformsplikt. Virker som alt varierer fra kontigent til kontigent. F.eks de som hadde innrykk nå i vinter i samband, fikk ikke lov til å forlate leirern i begynnelsen. Mens vi hadde ingen restirksjoner.

Lenke til kommentar
Har en kompis som var på Maddla. Ifølge han så fikk de lov til å stikke ned til Stavanger etterhvert i rekrutten, og hadde heller ikke alkoholforbud. Så det kan være kjekt å ta med et par sivile skift, så fremst det ikke uniformsplikt. Virker som alt varierer fra kontigent til kontigent. F.eks de som hadde innrykk nå i vinter i samband, fikk ikke lov til å forlate leirern i begynnelsen. Mens vi hadde ingen restirksjoner.

Vi hadde karantene i 2 uker var det vel, etter dette hadde vi generell helge- og nattperm. Det vil si at vi kunne reise ned til bygda på den lokale kneipa, og de som bor i Trondheim kunne reise hjem. Sålenge du har perm er det sjeldent alkoholforbud, med mindre det er fare for å kalles inn til tjeneste midt i permen.

Lenke til kommentar

Slenger opp et spørsmål her, siden jeg synes det er unødvendig å lage en ny tråd kun for et spørsmål.

Jeg er interessert i utenlandstjeneste/internasjonal tjeneste etter den forventede førstegangstjenesten min som forhåpentligvis begynner til høsten.

Tenkte jeg skulle ringe/sende mail til VPV for å informere dem om dette, så jeg kan få en førstegangtjeneste slik at jeg blir skikket til utenlandstjeneste.

Såvidt jeg har forstått er Panserbataljonen og 2.bataljon et godt alternativ til dette, men er det noen flere tjenestemuligheter som kan passe godt for meg?

Lenke til kommentar
Slenger opp et spørsmål her, siden jeg synes det er unødvendig å lage en ny tråd kun for et spørsmål.

Jeg er interessert i utenlandstjeneste/internasjonal tjeneste etter den forventede førstegangstjenesten min som forhåpentligvis begynner til høsten.

Tenkte jeg skulle ringe/sende mail til VPV for å informere dem om dette, så jeg kan få en førstegangtjeneste slik at jeg blir skikket til utenlandstjeneste.

Såvidt jeg har forstått er Panserbataljonen og 2.bataljon et godt alternativ til dette, men er det noen flere tjenestemuligheter som kan passe godt for meg?

Hvis du skal inn til høsten, så hadde jeg satset mine kroner på å komme seg inn i Panserbataljonen.

De stiller TU til PRTen 1.halvår 2012, så sjansen er stor for å få mulighet til å reise ut der.

Lenke til kommentar

Evt. kan du prøve å komme inn i TMBN etter førstegangstjenesten. Eg veit ikkje kva dei har mest behov for i øyeblikket, men dei har soldatar frå alle hærens avdelinger.

Merk at TMBN er for folk som vil bli profesjonelle soldatar, ikkje for dei som vil ein snartur til Afganistan og skyte tørklehaud.

Lenke til kommentar
Bli befal i luftforsvaret, så kan du søke INTOPS som door-gunner på bell-helikopter :)

Det er temmelig heftig nåløye å komme seg gjennom da.

Dessuten har det ingenting å si hvor du tjenestegjør, når du søker på de stillingene.

Ah, jeg vet lite om det selv egentlig. Er bare befalet vårt i luftvernet som har sagt at befal innen luftforsvaret kan søke seg inn som door-gunner på bell

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Vel, det kan alle med befalsutdanning. Vet ikke hva som sees på som mest relevant for doorgunner-tjænest, da.

Dessuten er snart NAD på vei hjem. Og da er det lite norske helikopter i A-stan (og utlandet for øvrig) på en stund.

Man trenger ikke engang befalsutdanning for tiden, har mulighet for å søke etter endt førstegangstjeneste.

Dessuten ønsker de å få inn personell med erfaring med større våpen enn håndvåpen. (Dog trenger man ikke dette)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...