Sovesofa Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Har nå vært i Forsvaret i 2 uker, og jeg må si at jeg skjønner meg ikke på dere som griner og sutrer over at rekrutten er så forferdelig. Dere er en gjeng mammadalter, end of story. Du er i luftrekrutten på madla, den er ikke så kjent for å være så forferdelig. det er uansett ett definisjonsspm på hva som er hardt, folk har forskjellige utgangspunkt Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Har nå vært i Forsvaret i 2 uker, og jeg må si at jeg skjønner meg ikke på dere som griner og sutrer over at rekrutten er så forferdelig. Dere er en gjeng mammadalter, end of story. Jeg har helt ærlig ikke sett så mange som sutrer om at det er fælt. Lenke til kommentar
Galexon Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 Har nå vært i Forsvaret i 2 uker, og jeg må si at jeg skjønner meg ikke på dere som griner og sutrer over at rekrutten er så forferdelig. Dere er en gjeng mammadalter, end of story. Jeg har helt ærlig ikke sett så mange som sutrer om at det er fælt. Er ikke så fælt nei, er bare ein tilvenningssak Nå er det slik at jeg gruer meg til å dimme, faktisk Heldigvis er det lenge til! Lenke til kommentar
Raudridder Skrevet 24. januar 2010 Del Skrevet 24. januar 2010 (endret) asdf. Endret 25. januar 2010 av Raudridder Lenke til kommentar
HValder Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Selger et par M77 i str. 40 billig (brukt i kun få timer) hvis noen er interessert eller vet noen som er. Ble gal størrelse for meg. Kvifor ikkje berre returnere dei? Lenke til kommentar
Sierra149 Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Har nå vært i Forsvaret i 2 uker, og jeg må si at jeg skjønner meg ikke på dere som griner og sutrer over at rekrutten er så forferdelig. Dere er en gjeng mammadalter, end of story. Er vel ingen som har sagt at rekrutten er forferdelig. Derimot skal du være forsiktig med å stemple alle som har hjemlengsel og synes overgangen fra sivilt til militæret er vanskelig for "en gjeng mammadalter". Samtlige av mine medsoldater hadde hjemlengsel i rekrutten. Og som det er nevnt tidligere her, luftforsvarets rekrutt er ikke den tøffeste, det faktum at du har tid til å surfe på nettet kun to uker ut i rekrutten tyder også på det. Rekrutten skal være tøff, hvis ikke synes den er det, så a) lyver du, b) er en usedvanlig tøff type, eller c) har en lett rekrutt. Tror ikke noe på a eller b, så da gjetter jeg på c. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 I morgen skal jeg skyte med MG-3 for første gang Det kommer til å bli utrolig spennende! Litt mer kraft enn HK-416, det er sikkert. Håper forøvrig ikke at jeg blir MG-mann på laget, for det er et utrolig tungt våpen å bære på! Nesten 12 kilo Hah, vær glad du ikke er ammomann i kanonlaget. DET er tung bæring det. Lenke til kommentar
SheikDarunia Skrevet 25. januar 2010 Del Skrevet 25. januar 2010 Sierra149 (elns): jeg går for d), type som gjør oppgavene sine uten å bitche Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 J0dleb0n, madlarekrutten har jo ikke rykte på seg for å være hard. Heller tvert imot.....Slappeste rekrutten i forsvaret? Hadde du hatt "en skikkelig rekrutt", så hadde du enten drevet med kveldstjeneste nå, eller sovet fordi du var sliten! Lenke til kommentar
Tom&Jerry Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 ....og jeg er glad dere skriver Madla ikke er så forferdelig hard. Takk. For dit skal jeg Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 26. januar 2010 Del Skrevet 26. januar 2010 (endret) Madla er litt speiderleir-ish. Slike som heller tar med fotoaparat enn ekstra ullsokker på feltuka. Pluss masse umotiverte folk som helst vil chille på Crazy Piano i helgene. 2. kompani er det beste luftkompaniet, forresten. For dere som havner i luft og vil ha mer ut av tjenesten, Søk NIS på r Rygge. Så sees vi kanskje en gang i mars Endret 26. januar 2010 av Astralnoise Lenke til kommentar
mau5trap Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 (endret) I morgen skal jeg skyte med MG-3 for første gang Det kommer til å bli utrolig spennende! Litt mer kraft enn HK-416, det er sikkert. Håper forøvrig ikke at jeg blir MG-mann på laget, for det er et utrolig tungt våpen å bære på! Nesten 12 kilo Tro meg! I det du får brenne av noen runder MG-3 så har du allerede glemt alt som heter 12 kilos metallkloss! MG-3 er sexy Må ærlig inrømme at jeg savner millitæret litt. Savner dog ikke Nord-Norge for fem flate øre! . Endret 28. januar 2010 av mau5trap Lenke til kommentar
Galexon Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Anbefaler folk som tenker på forsvaret og forsøke å komme seg inn i luftvernartilleriet på Ørland. Ørlandet er en flott plass, selv om det blåser temmelig mye her. Nærmiljøet er bra, det er relativt kort vei til Trondheim, og det er høy standard både på brakke og velferd. Hvis man bekymrer seg for maten, kan det sies at maten på Ørland Hovedflystasjon er i hotellklasse! Det er svært sjeldent vi blir skuffet over maten! I luftvernartilleriet får du en spennende tjeneste, og du er i den avdelingen av luftforsvaret som har mest grønn tjeneste, kanskje utenom basesett. Jeg har nå kommet litt under halvveis av tjenesten, og må bare si at jeg ikke gleder meg et sekund til dimmisjon, ikke foreløpig iallfall. Jeg trives kjempemye som luftvernartillerist på Ørlandet. Anbefales! Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Anbefaler folk som tenker på forsvaret og forsøke å komme seg inn i luftvernartilleriet på Ørland. Ørlandet er en flott plass, selv om det blåser temmelig mye her. Nærmiljøet er bra, det er relativt kort vei til Trondheim, og det er høy standard både på brakke og velferd. Hvis man bekymrer seg for maten, kan det sies at maten på Ørland Hovedflystasjon er i hotellklasse! Det er svært sjeldent vi blir skuffet over maten! I luftvernartilleriet får du en spennende tjeneste, og du er i den avdelingen av luftforsvaret som har mest grønn tjeneste, kanskje utenom basesett. Jeg har nå kommet litt under halvveis av tjenesten, og må bare si at jeg ikke gleder meg et sekund til dimmisjon, ikke foreløpig iallfall. Jeg trives kjempemye som luftvernartillerist på Ørlandet. Anbefales! Var der jeg egentlig ville inn! Lenke til kommentar
Galexon Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Anbefaler folk som tenker på forsvaret og forsøke å komme seg inn i luftvernartilleriet på Ørland. Ørlandet er en flott plass, selv om det blåser temmelig mye her. Nærmiljøet er bra, det er relativt kort vei til Trondheim, og det er høy standard både på brakke og velferd. Hvis man bekymrer seg for maten, kan det sies at maten på Ørland Hovedflystasjon er i hotellklasse! Det er svært sjeldent vi blir skuffet over maten! I luftvernartilleriet får du en spennende tjeneste, og du er i den avdelingen av luftforsvaret som har mest grønn tjeneste, kanskje utenom basesett. Jeg har nå kommet litt under halvveis av tjenesten, og må bare si at jeg ikke gleder meg et sekund til dimmisjon, ikke foreløpig iallfall. Jeg trives kjempemye som luftvernartillerist på Ørlandet. Anbefales! Var der jeg egentlig ville inn! Er ikke så mange som får reise til Ørlandet i luftvernet, men dersom du ringer til VPV på 03003 (Vernepliktsverket) og sier at du aller helst ønsker deg inn i luftvernet på Ørland, så er sjansen større for at du kommer inn. Jeg fikk beskjed om at jeg var heldig som fikk plass i luftvernet, og jeg føler meg veldig heldig også. Med vanlige arbeidsdager fra 0615 til 1530 er det utvilsomt en deilig følelse å kunne gå fri ut av porten for å handle osv., og se Vakt og Sikringssoldatene sitte i vakta og være "på" døgnet rundt. Jeg tør også å påstå at luftvern er blitt gitt den fineste kaserna av de vernepliktige på Ørlandet. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Jeg skal inn til førstegangstjeneste i luftforsvaret nå 16. mars. Skal først til Madla på rekruttskole, og har en del spørsmål i den sammenheng. Jeg lurer på ting som hva jeg skal ha med, hvor jeg skal møte, hvordan det er med frakt fra sentrum/nærmeste flyplass til der jeg skal møte, hva militæret faktisk dekker av fraktkostnader etc., når jeg kommer hjem på perm, hvor jeg vil, eller kan havne opp etter rekruttskolen osv. Det finnes sikkert internettsider hvor jeg kan finne ut av dette, så et par linker hadde vært greit. Jeg lurer også på hva jeg kan forvente meg av rekruttskolen, de første dagene og resten av tjenesten etter rekruttskolen. Takker for alle svar. 1 Lenke til kommentar
elveblest Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Ikke vanskeligere enn http://www.mil.no/sjo/knm_hh/start/fgtj/ (fire klikk på tydelige linker fra forsiden på mil.no) Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 (endret) Anbefaler folk som tenker på forsvaret og forsøke å komme seg inn i luftvernartilleriet på Ørland. Ørlandet er en flott plass, selv om det blåser temmelig mye her. Nærmiljøet er bra, det er relativt kort vei til Trondheim, og det er høy standard både på brakke og velferd. Hvis man bekymrer seg for maten, kan det sies at maten på Ørland Hovedflystasjon er i hotellklasse! Det er svært sjeldent vi blir skuffet over maten! I luftvernartilleriet får du en spennende tjeneste, og du er i den avdelingen av luftforsvaret som har mest grønn tjeneste, kanskje utenom basesett. Jeg har nå kommet litt under halvveis av tjenesten, og må bare si at jeg ikke gleder meg et sekund til dimmisjon, ikke foreløpig iallfall. Jeg trives kjempemye som luftvernartillerist på Ørlandet. Anbefales! Var der jeg egentlig ville inn! Er ikke så mange som får reise til Ørlandet i luftvernet, men dersom du ringer til VPV på 03003 (Vernepliktsverket) og sier at du aller helst ønsker deg inn i luftvernet på Ørland, så er sjansen større for at du kommer inn. Jeg fikk beskjed om at jeg var heldig som fikk plass i luftvernet, og jeg føler meg veldig heldig også. Med vanlige arbeidsdager fra 0615 til 1530 er det utvilsomt en deilig følelse å kunne gå fri ut av porten for å handle osv., og se Vakt og Sikringssoldatene sitte i vakta og være "på" døgnet rundt. Jeg tør også å påstå at luftvern er blitt gitt den fineste kaserna av de vernepliktige på Ørlandet. Vel, nå er jeg jo halvveis inn i førstegangstjenesten ^^ Fikk en temmelig god tjeneste likevel, på Rygge. og det er IKKE i vakta, for å si det sånn Endret 30. januar 2010 av Astralnoise Lenke til kommentar
Galexon Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Jeg skal inn til førstegangstjeneste i luftforsvaret nå 16. mars. Skal først til Madla på rekruttskole, og har en del spørsmål i den sammenheng. Jeg lurer på ting som hva jeg skal ha med, hvor jeg skal møte, hvordan det er med frakt fra sentrum/nærmeste flyplass til der jeg skal møte, hva militæret faktisk dekker av fraktkostnader etc., når jeg kommer hjem på perm, hvor jeg vil, eller kan havne opp etter rekruttskolen osv. Det finnes sikkert internettsider hvor jeg kan finne ut av dette, så et par linker hadde vært greit. Jeg lurer også på hva jeg kan forvente meg av rekruttskolen, de første dagene og resten av tjenesten etter rekruttskolen. Takker for alle svar. På luftforsvarets rekruttskole på Madla kan du vel bli alt annet enn luftvernartillerist som går inn under luftforsvaret. Luftvernet har egen rekruttskole her oppe på Ørlandet. Du kan altså få tjeneste innen vakt og sikring, hundetjeneste, basesett, og i tillegg sikkert også mindre jobber som operasjonsassistent, velferdsassistent osv. Som vakt og sikringssoldat er du kompetent til å tjenestegjøre ved de fleste av luftforsvarets baser i landet. Når det gjelder reisen din må du først ta deg til Stavanger Lufthavn Sola. Ring til Madlaleiren og hør om de har noen ordninger for transport fra flyplassen til leiren, eller om du må skaffe transport selv. Må du skaffe transport selv kan du sjekke bussruter på Kolumbus sine nettsider. Forsvaret skal ved innrykk dekke flyreisen, forutsatt at du bestiller reisen god tid i forveien. Forsvaret dekker den billigste fremkomstmetoden. Det du bør ta med deg er fotoapparat (de beste minnene er fra rekrutten), toalettsaker, gode ergonomiske såler, sikkerhetsnåler til lakenstrekken, eventuelle førerbevis, litt sivilt tøy (det er vanligvis lov med sivilt undertøy), noe penger og en god innstilling til forsvaret Din første perm får du mest sannsynlig 6-7 uker inn i tjenesten. Denne er en langperm som normalt varer en uke. Etter dette kommer de betalte permisjonene fra forsvarets side med normalt 2 måneders mellomrom. 2 måneder går fort, så er ikke noe å bekymre seg for ! Ettersom du skal være på Madla, tror jeg ikke det er vits å ta med seg bærbar datamaskin til rekruttskolen. På Madla er det alltid folk i helgene, og velferden kan tilby datamaskiner med internett. Bærbar datamaskin er derimot et must hvis du for eksempel ender opp her på Ørlandet, da det i helgene er svært så øde her. Lykke til med rekruttskolen og tjenesten videre Lenke til kommentar
SheikDarunia Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 (endret) Zeke: første permen er etter to uker, i verste fall tre, ikke 6-7 som nevnt over her. Og for Guds skyld, ta med deg laptop, og helst mobilt bredbånd, da nettet på velferden her suger balle. Går flybusser to ganger i timen fra Sola til Madla, null stress. Endret 30. januar 2010 av J0dleb0n Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå