Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret

Kurt P

Anbefalte innlegg

ja, men poenget mitt var at ikke hæren tilbyr UB-utdanning,

en Ub-korp fra HV bruker fortsatt sine økser på uniformen selv om han/hun tjenestegjør ved HMKG,

og en som har gått sksk har fortsatt sine sjø-distinksjoner og grader selv om personen tjenestegjør i SanBn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De distinksjonene gjelder btw bare for Hæren. Jeg som ikke tilhører noen forsvarsgren går nok med grenader-distinksjoner en god stund framover.

Angående lønn grenader vs sersjant så kommer det veldig ann på, som de fleste har sagt i denne tråden. I min avdeling begynner sersjanter på lønnstrinn 32 og grenaderene på lønnstrinn 31. De grenaderene som har fagbrev for også et fagbrevtillegg pålydende 12 000 i året. Så grenader med fagbrev er såvidt bedre lønnet enn en sersjant. Satsene for øvelsesdøgn er like.

Satsene for øvingsdøgn er selvsagt ikke like for lønnstrinn 32 og lønnstrinn 31. Det skiller riktignok bare noen få kroner, men det er ikke det samme. Hvis de har samme lønnstrinn, er det det samme. Har man ulikt lønnstrinn, er det ikke det samme. Ta en titt på lønnstabellen.

Hva slags avdeling tjenestegjør du i? At sersjanter BEGYNNER på ltr 32 og grenaderer på 31 høres rimelig drøyt ut, det er minst 8 lønnstrinn høyere enn de fleste steder jeg kjenner til.

EDIT: Hva i all verden mener du med at du ikke tilhører noen forsvarsgren? Mulig at du tjenestegjør i en fellesavdeling, men du hører fortsatt til Hæren, Sjøforsvaret eller Luftforsvaret...hvordan ser distinksjonene dine ut? ;)

Okei da, et par kroner i forskjell :p

Hvor jeg tjenestegjør kan du få på PM. Jeg klager absolutt ikke på lønnstrinnet. Med mitt fagbrevtillegg på 12 000 i året havner jeg på noe tilsvarende lønnstrinn 34. Jeg har fått fortalt at grenaderene i min avdeling tjener ganske bra, sammenlignet med andre avdelinger. Nå tar jeg kun grunnlønna i betraktning, øvelsesdøgn osv kommer utenom.

Det jeg mente med at jeg ikke tilhørte noe forsvarsgren var at jeg jobbet i en fellesavdeling. Kanskje litt rotete forklart, men for å oppklare litt her så hadde jeg min førstegangstjeneste i HV. Så distinksjonene min er... *sjekke uniformen* ... Grønne ;)

Angående de nye distinksjonene så er det uklart om vår avdeling kommer til å benytte seg av de. P-offen vår ga ihvertfall melding om at de distinksjonene var for Hæren, og at det var uvist om vi i det hele tatt kom til å bruke de.

Herr Brun: Befal får ikke fagbrevtillegg. Det finnes dog et unntak, og det unntaket er i dette eksempelet meg. Jeg er grenader, har fått midlertidig grad som sersjant og innehar et fagbrev. Dette fagbrevtillegget beholder jeg selv om jeg blir befal pga sikringslønn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Beklager, Herr Brun. Jeg har endevendt mil.no for å finne det ut, men må ha klart å overse det der. Er ikke verdens mest oversiktlige nettsted. Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Pasient, du er spotta i ølmessa på Sessvoll ;)

Nesten så jeg får litt noia her :p

RPP du kjente meg igjen fra eller?

Tja, er vel fra forumverdenen jeg kjente deg igjen.. Kombinasjon navn og bilde ;)

Om du leser dette, kan du ikke sende meg en PM på hva du holder på med der nede? Er det relevant med fagbrevet ditt f.eks? ;)

Kunne tenkt meg en tur selv etterhvert.

Vil ikke sersjanter med fagbrev ha fagbrevtillegg de også?

Det kommer vel litt ann på ansettelsesforholdet.

Jeg gikk opp 6 lønnstrinn pga fagbrev.

Veit om et par som fikk "B-tillegg" (eller hva det heter) som er rundt 12 000 ekstra i året.

en Ub-korp fra HV bruker fortsatt sine økser på uniformen selv om han/hun tjenestegjør ved HMKG,

og en som har gått sksk har fortsatt sine sjø-distinksjoner og grader selv om personen tjenestegjør i SanBn

En UB-korp fra HV som tjenestegjør i HMKG etter endt UB-kors må nok følge uniformsreglementet til HMKG.

Det gjorde i allefall de jobbet på GSK etter de var ferdig på HVUV.

Men en som har gått SKSK og jobber i SaBn bruker nok sjø-distingsjoner.

Endret av ing-cognito
Lenke til kommentar

Er det vanelig å få fri for å ta eksamen som privatist i et fag man skal ta opp? Skal inn i HMKG den 12. januar, og har tenkt å melde meg opp til eksamen her i Akershus den 28. mai. Vil det bli tatt hensyn til dette hvis jeg melder meg opp før innrykket? Surt å melde seg opp og betale summen hvis jeg ikke får fri.

Lenke til kommentar
Skal til Madla 12. januar (rekrutt), og tenkte jeg skulle reise med tog. Har selvsagt kun innkallelsen til forsvaret. Hva skal jeg bestille billett som? :)

Militær /m uniform har du i allefall krav på, og regner med at du kan bestille som det.

Ta i allefall med innkallelsen, du får igjen pengene dine ved å skrive reiseregning uansett! :)

Er til dags dato korporal i militærpolitiet. Trives!

Blir ikke alle i MP korp?

Det blir tatt hensyn til uavhengig av når du melder deg opp. Du har også krav på lesedager (usikker på hvor mange).

Man har krav på inntil 2 lesedager på privatisteksamen.

Ved GSU-eksamen har man krav på 1! (GSU=Grunnleggende soldateksamen. Noe nytt de har begynt med for soldater som gir studiepoeng hvis man tar 3 eksamner mener jeg å huske) :)

Lenke til kommentar

Jepp. Usikker på om de som hadde innrykk i januar 08 fikk ta de, eller om det var fra og med sommer 08. Ikke kan befal ta de heller, helt latterlig. Jeg fikk da ingen undervisning, utelukkende egenlesning. Så hvorfor skal ikke befal, eller folk som hadde innrykk før meg få lov til å lese på egen hånd og ta eksamen?

Lenke til kommentar
Er til dags dato korporal i militærpolitiet. Trives!

Blir ikke alle i MP korp?

Per nå er de det, jo. Når de med tid og stunder klarer å oppfatte og ta hensyn til at det, i alle fall i Hæren, er innført et nytt gradssystem som angår dem som avtjener førstegangstjeneste samt vervede, vil MP-soldatene bli visekorporaler. For en vernepliktig soldat vil visekorporal være den høyeste graden man kan oppnå iht det nye gradssystemet.

Lenke til kommentar
Enkelt spørsmål til dere som er i militæret:

Jeg løper 3000 meter på bane på 12 minutter, uten at jeg trener kondisjon, bare litt fotball og håndball.

I hvor god form er jeg da, i forhold til andre som er i militæret?

Vel, i hvert kull er det mange forskjellige folk. Noen stiller svakere til 3000 meter enn andre, slik er det bare. 12 minutter er slettes ingen dårlig tid, og er innenfor kravene til både idrettsmerket og NATO-kravet.

Tror det er en i min tropp som sprang på 11 minutter og noe.

Men bane i forhold til de fleste løyper i forsvaret er jeg litt usikker på. Det kan være psykisk utmattende når strekningene er strake, så du føler du aldri kommer videre. Går mye på psyken, men hvis du klarer å holde koken tross i negativ tankegang, så bør du få det temmelig bra til :)

Lenke til kommentar

I morgen skal jeg skyte med MG-3 for første gang :) Det kommer til å bli utrolig spennende! Litt mer kraft enn HK-416, det er sikkert. Håper forøvrig ikke at jeg blir MG-mann på laget, for det er et utrolig tungt våpen å bære på! Nesten 12 kilo

Endret av Galexon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...