Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret

Kurt P

Anbefalte innlegg

Graden "grenader" har aldri eksistert. De har hatt en egen distinksjon for å vise at de er ansatt, men de har hele tiden hatt graden menig eller korporal. Nå har de fått et større gradsspenn med tilhørende distinksjoner.

mulig jeg ikke har fått med meg alt, men hva mener dere med at grenader graden aldri har eksistert?

Jeg er også interessert i en liten utdyping av dette utsagnet, Jurist.

Jeg er fullstendig klar over at graden Grenader er sidestilt resten av de norske militære gradene, men graden eksisterer likevel. Praktisk sett faller vi mellom sersjant og korporal, men vi har i de fleste tilfeller tilnærmet samme rettigheter som en sersjant.

Tingen er vel at grenader ikke er en grad, men et ansettelsesforhold du har til forsvaret. Jeg er ikke grenader lengre, jeg har nå vært visekoperal i en mnd eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Graden "grenader" har aldri eksistert. De har hatt en egen distinksjon for å vise at de er ansatt, men de har hele tiden hatt graden menig eller korporal. Nå har de fått et større gradsspenn med tilhørende distinksjoner.

mulig jeg ikke har fått med meg alt, men hva mener dere med at grenader graden aldri har eksistert?

Jeg er fullstendig klar over at graden Grenader er sidestilt resten av de norske militære gradene, men graden eksisterer likevel. Praktisk sett faller vi mellom sersjant og korporal, men vi har i de fleste tilfeller tilnærmet samme rettigheter som en sersjant.

I teorien har man graden menig eller korporal. Hvis du er i tvil, sjekk i P3. Der står det at graden din er menig, alternativt korporal (dette kan strengt tatt være endret nå, etter at Hæren innførte nye distinksjoner og grader for grenaderer (OR-1 til OR-4 i NATO-systemet)). Bemerkelsen "grenader" med tilhørende distinksjon markerer et ansettelsesforhold. I praksis er det som du sier.

Tingen er vel at grenader ikke er en grad, men et ansettelsesforhold du har til forsvaret. Jeg er ikke grenader lengre, jeg har nå vært visekoperal i en mnd eller noe sånt.

Spot on.

Endret av Jurist
Lenke til kommentar

Hører rykter om at de gamle gradene faller ut? Hvertfall noen av dem? Jeg vet for eksempel at det ikke lenger vil gå an å bli korporal som vernepliktig, men at en i hæren kan bli "ledende menig" og man i luftforsvaret kan bli "vingsoldat", begge grader med 1 vinkel. Hørte også rykter om at sersjanter skulle ned til korporal. Var visstnok fordi det norske gradsystemet ikke helt matchet det systemet som er i NATO med tanke på ansvarsområde osv.

Men, don't shoot the messenger, det er ikke sikkert ryktene er mange :) Alle som har vært i forsvaret vet jo at det florerer rykter i forsvaret som fluer på kuruker.

Lenke til kommentar
Hører rykter om at de gamle gradene faller ut? Hvertfall noen av dem? Jeg vet for eksempel at det ikke lenger vil gå an å bli korporal som vernepliktig, men at en i hæren kan bli "ledende menig" og man i luftforsvaret kan bli "vingsoldat", begge grader med 1 vinkel. Hørte også rykter om at sersjanter skulle ned til korporal. Var visstnok fordi det norske gradsystemet ikke helt matchet det systemet som er i NATO med tanke på ansvarsområde osv.

Men, don't shoot the messenger, det er ikke sikkert ryktene er mange :) Alle som har vært i forsvaret vet jo at det florerer rykter i forsvaret som fluer på kuruker.

Du har hørt noe som er delvis rett.

Det er korrekt at man som vernepliktig ikke kan bli korporal, man kan bli visekorporal. Ledende menig er et uttrykk fra Sjøforsvaret, som nok ikke brukes i Hæren. Hva Luftforsvaret har landet på, vet jeg ikke. De nye trinnene vil i Hæren være menig, visekorporal, visekorporal 1. klasse, korporal og korporal 1. klasse. Nøyaktig hvordan dette er tenkt tilpasset til NATOs gradsstruktur vites ikke, men hvis jeg skal tippe, tipper jeg at menig blir OR-1 (logisk nok), visekorporal og visekorporal 1. klasse blir OR-2, korporal blir OR-3 og korporal 1. klasse blir OR-4.

Det er ikke korrekt at sersjanter skal ned til korporal, så vidt jeg vet, da har i så fall diskusjonen kommet opp igjen og avgjørelsen blitt fattet i stillhet. Det var en liten stund snakk om at pliktåret etter befalsskolen skulle avtjenes som korporal, for å skille "pliktårssersjanter" fra de sersjantene som hadde litt mer erfaring, men forslaget ble forkastet. Graden "sersjant" tilsvarer OR-5 i NATO, det samme som den laveste sersjantgraden i mange andre NATO-land, så det skal neppe endres. Dersom vi med tid og stunder får et underoffiserskorps på lik linje med de fleste andre NATO-land vil vi få flere norske grader, som vil være ekvivalenter til OR-6 til OR-9, men per i dag har vi egentlig ingen mellom OR-5 og OF-1.

Just my two cents worth...

Lenke til kommentar

Jeg har ikke vært i forsvaret så lenge, men bare under den korte perioden har vi fått en del nye distingsjoner i Sjøforsvaret.

Blant annet ULM, KVM, KVM.asp har fått nye distingsjoner.

Er en del som har de gamle ennå, men det ser veldig harry ut med to stykke som har samme grad med helt ulike distingsjoner. Men distingsjonene i Sjøforsvaret begynner å ligne mer på de i Hæren. Ihvertfall ULM/korporal og KVM/Sersjant sine. En vinkel og tre vinkler på begge.

Lenke til kommentar

Jurist: Av ren nysgjerrighet - hva er ditt forhold til Forsvaret? Du har betraktelig mer innsikt enn noen andre har hatt i denne tråden på lang tid.

Jeg er selv vervet. I min avdeling har vi enda ikke gått over til det nye gradssystemet, men jeg håper det skjer raskt nå som vi begynner å jobbe igjen etter ferien.

Takk for utredelsen, forresten. Har lenge hatt problemer med å definere hvor grenaderer befinner seg blant resten av menige og ansatte mannskaper. Som du sier er det et ansettelsesforhold med en særegen distingsjon. Enkelt og greit forklart ;)

Lenke til kommentar

De distinksjonene gjelder btw bare for Hæren. Jeg som ikke tilhører noen forsvarsgren går nok med grenader-distinksjoner en god stund framover.

Angående lønn grenader vs sersjant så kommer det veldig ann på, som de fleste har sagt i denne tråden. I min avdeling begynner sersjanter på lønnstrinn 32 og grenaderene på lønnstrinn 31. De grenaderene som har fagbrev for også et fagbrevtillegg pålydende 12 000 i året. Så grenader med fagbrev er såvidt bedre lønnet enn en sersjant. Satsene for øvelsesdøgn er like.

Lenke til kommentar
De distinksjonene gjelder btw bare for Hæren. Jeg som ikke tilhører noen forsvarsgren går nok med grenader-distinksjoner en god stund framover.

Angående lønn grenader vs sersjant så kommer det veldig ann på, som de fleste har sagt i denne tråden. I min avdeling begynner sersjanter på lønnstrinn 32 og grenaderene på lønnstrinn 31. De grenaderene som har fagbrev for også et fagbrevtillegg pålydende 12 000 i året. Så grenader med fagbrev er såvidt bedre lønnet enn en sersjant. Satsene for øvelsesdøgn er like.

Satsene for øvingsdøgn er selvsagt ikke like for lønnstrinn 32 og lønnstrinn 31. Det skiller riktignok bare noen få kroner, men det er ikke det samme. Hvis de har samme lønnstrinn, er det det samme. Har man ulikt lønnstrinn, er det ikke det samme. Ta en titt på lønnstabellen.

Hva slags avdeling tjenestegjør du i? At sersjanter BEGYNNER på ltr 32 og grenaderer på 31 høres rimelig drøyt ut, det er minst 8 lønnstrinn høyere enn de fleste steder jeg kjenner til.

EDIT: Hva i all verden mener du med at du ikke tilhører noen forsvarsgren? Mulig at du tjenestegjør i en fellesavdeling, men du hører fortsatt til Hæren, Sjøforsvaret eller Luftforsvaret...hvordan ser distinksjonene dine ut? ;)

Endret av Jurist
Lenke til kommentar
Jeg har ikke vært i forsvaret så lenge, men bare under den korte perioden har vi fått en del nye distingsjoner i Sjøforsvaret.

Blant annet ULM, KVM, KVM.asp har fått nye distingsjoner.

Er en del som har de gamle ennå, men det ser veldig harry ut med to stykke som har samme grad med helt ulike distingsjoner. Men distingsjonene i Sjøforsvaret begynner å ligne mer på de i Hæren. Ihvertfall ULM/korporal og KVM/Sersjant sine. En vinkel og tre vinkler på begge.

Jeg har hørt rykter om at den gamle graden "konstabel" har blitt gjeninnført i Sjøforsvaret? Det er i så fall en ekvivalent til ULM, skulle jeg mene...

Lenke til kommentar

Stemmer det. Det heter nå Konstabel og ikke KVM.Asp. Altså et trinn høyere opp enn ULM. Konstabler blir jo regnet som befal. Første gangen jeg fikk høre det var for 2 måneder siden.

Men jeg vet dog ikke om det er det overalt. Ingenting av dette har vært sånn offentlig informert for noen form så vidt jeg vet det. Lærer/ser slike ting sånn plutselig. "Oi, der er en med nye distingsjoner. Hvilken grad er det?" Sånn det foregår.

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar
Stemmer det. Det heter nå Konstabel og ikke KVM.Asp. Altså et trinn høyere opp enn ULM. Konstabler blir jo regnet som befal. Første gangen jeg fikk høre det var for 2 måneder siden.

Men jeg vet dog ikke om det er det overalt. Ingenting av dette har vært sånn offentlig informert for noen form så vidt jeg vet det. Lærer/ser slike ting sånn plutselig. "Oi, der er en med nye distingsjoner. Hvilken grad er det?" Sånn det foregår.

Rrrrrrrrrrrrrrrrrright... Ja, de blir vel regnet som befal, omtrent på samme måte som UB-korporaler i Hæren og Luftforsvaret.

Lenke til kommentar
Hæren tilbyr vel ikke UB-kurs lengre... er kun i Luft og HV samt Sjø, men som sagt tidligere her, så blir det kalt Konstabel/Kvm.Asp..

Men UB-korporaler fra HV (og til dels luft) tjenestegjør i hæren :)

Var noe med den der "Rrrrrrrrrrrrrrrrrright" som fikk meg til å tro at innlegget var en bit ironsk ^^,

Det var nok mer på grunn av formuleringen av hele innlegget, og ikke akkurat det at en kvm. asp./UB-korp/konstabel regnes som befal.

Lenke til kommentar
noen tjenestegjør i hæren ja, kommer jo litt ann på hva de har bruk for, men de går med HV-patcher og bransjemerker og tilhører HV, ergo HV, da Hæren har sluttet helt med UB?

Nei. Man går med patcher/merker for den avdelingen man tjenestegjør i. HV utdanner/utdannet blant annet UB-korporaler til HMKG, disse gikk selvsagt med HMKG-merker og tjenestegjorde logisk nok i Hæren, men tilhørte Heimevernet som "forsvarsgren". Et annet eksempel er dersom en som har gått Sjøkrigsskolen tjenestegjør som troppssjef i Sanitetsbataljonen - forsvarsgrenen er Sjøforsvaret, men han tjenestegjør i Hæren og går med SanBns merke på armen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...