Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Herregud, mine fysiske prestasjoner har gått rett i dass. På rekrutten (i August sånn ca.) hadde vi styrketester. Da tok jeg 9 hang-ups. På re-testen en måned senere tok jeg 11. Så begynte vi på kurset etter rekrutten, og på opptaket til tjenesten jeg er i nå tok jeg bare 8. Nå, utallige feltdøgn og en mestringsøvelse senere tok jeg bare 6 på styrketestene. Jeg sluttet jo å trene rett etter rekrutten fordi jeg trodde vi kom til å få masse trening videre i tjenesten. Kroppen regelrett råtner jo i felt, om man ikke er ute på patrulje.

 

Nå skal julen gå bort på å spise som bare det, og trene i massevis.

Endret av Astralnoise
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som er i lederutdanning som befal i hæren feks her?

 

Kunne tenkt meg å søke, men scora for lite på sesjonsprøva (ikke spør) å VPK mente jeg kunne sende inn vitnemål kopi for videre evaluering. Mattek er jo 2 der, så det hjelper meg kanskje ikke heller. hehe.

 

Noen som vet noe om søknad og inntak når det gjelder befal?

 

 

Sesjonsprøva er bare en pekepinn hvordan du ligger ann slik som forsvaret vil ha deg. Det er ikke en fellende faktor for om du kommer inn på befalskolen egentlig. Søk befalskolen på nettet (gå inn på mil.no og se på de forskjellige linjene man kan velge). Siden du nevnte hæren vil jeg tro at du tenker HBS - Hærens Befalskole. Bare bruk nettsiden www.mil.no og finn fram til søknadsskjemaene der. I første omgang vil du få en bekreftelse på søknad, hvor de ber deg fylle ut en egenvurdering av helse -opplegg og evnt vitnemål. Når du har gjort dette går det gjerne en stund før du får selve innkallingen til opptaksprøvene (ikke alle som søker får dette, "naturlig" seleksjon"). På opptaket vil det være i første omgang fysiske tester (se mil.no for mer info) og medisinske tester, noe ala det man har på innrykk i førstegangstjenesten. Etter dette er det "siling" av folk, og mange faller av lasset. Det som gjør at du kommer deg helt til elevplass på skolen er at du viser motivasjon, viljestyrke, omsorg, og at du kan jobbe godt selvstendig og med andre. Sikkert noe mer også, men det er det jeg kommer på i farten.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Noen som er i lederutdanning som befal i hæren feks her?

 

Kunne tenkt meg å søke, men scora for lite på sesjonsprøva (ikke spør) å VPK mente jeg kunne sende inn vitnemål kopi for videre evaluering. Mattek er jo 2 der, så det hjelper meg kanskje ikke heller. hehe.

 

Noen som vet noe om søknad og inntak når det gjelder befal?

 

 

Sesjonsprøva er bare en pekepinn hvordan du ligger ann slik som forsvaret vil ha deg. Det er ikke en fellende faktor for om du kommer inn på befalskolen egentlig. Søk befalskolen på nettet (gå inn på mil.no og se på de forskjellige linjene man kan velge). Siden du nevnte hæren vil jeg tro at du tenker HBS - Hærens Befalskole. Bare bruk nettsiden www.mil.no og finn fram til søknadsskjemaene der. I første omgang vil du få en bekreftelse på søknad, hvor de ber deg fylle ut en egenvurdering av helse -opplegg og evnt vitnemål. Når du har gjort dette går det gjerne en stund før du får selve innkallingen til opptaksprøvene (ikke alle som søker får dette, "naturlig" seleksjon"). På opptaket vil det være i første omgang fysiske tester (se mil.no for mer info) og medisinske tester, noe ala det man har på innrykk i førstegangstjenesten. Etter dette er det "siling" av folk, og mange faller av lasset. Det som gjør at du kommer deg helt til elevplass på skolen er at du viser motivasjon, viljestyrke, omsorg, og at du kan jobbe godt selvstendig og med andre. Sikkert noe mer også, men det er det jeg kommer på i farten.

 

Lykke til :)

 

hvor har du dette fra?

 

krav på mil.no:

# Norsk statsborgerskap

# Kunne snakke og skrive norsk

# Må ha fylt 18 år innen opptaksuken.

# Ønskelig med generell studiekompetanse

# Ha god helse

# Ha godt syn

# Ha god vandel

# Alminnelig evnenivå på minimum karakter 5 ( prøven som var gjennomført på sesjon)

 

fant forresten dette:

 

Hei.

 

Dette er et bevis på at det lønner seg å være bevisst sine handlinger når man er på sesjon. Det er jo nettopp denne kategori personer Forsvaret er ute etter, altså de som er seriøse, konsentrerte og ansvarsfulle allerede i "sesjons" alder. Man har tross alt lov til å stemme ved Stortingsvalg når man har fyllt 18 år, da antas det at man også er bevisst sine valg og handlinger på sesjon. De fleste er jo minst fylt 18 år når de møter på sesjon (unntakene er 17 år og fyller snart 18).

 

Ordningen med minimumskrav på teoriprøven er vel en måte å grovselektere søkermassen, hvor de som ikke tilfredsstiller minimumskravene faller fra på et tidlig stadium. Dette gjelder for så vidt også kravet om generell studiekompetanse, hvor reglene er de samme (gjelder 2-årig etatsutdanning).

 

Det antas også at de som har fått 4'er på teoriprøven, men kan vise til solide karakterer fra vgs som til en viss grad gir en nærmere pekepinn på evnenivå generelt, kan søke VPV om ny vurdering. Dette bør gjøres i god tid før søknad om lederutdanning sendes, og dokumentasjon må selvsagt vedlegges. Ikke dermed sagt at man får positivt svar, men dette er hvert fall veien å gå i så måte.

 

Enkelte som søker på FOS har enda ikke gjennomført sesjon. Dersom de likevel kvalifiserer seg ut fra skolekarakterer, kan de bli innkalt til opptak. Da kan de enten gjennomføre en kortere sesjonsdel (inkl teoriprøve) på opptaket, eventuelt får de kontrabeskjed om at innkalling er annullert dersom de i mellomtiden er sesjonert og hvor teorikarakteren er under 5 eller dersom det er helsemessige og/eller andre krav man ikke tilfredsstiller.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Ja, men du kan legge ved vitnemål for videre evaluering også. Er utrolig tafatt at prøven ikke kan tas om igjen. Er ikke alle som VET de skal ha en utdanning eller i det heletatt skal inn i militæret i en alder av 17-18.

 

utrolig tafatt å ikke gi alt på sesjon også...

i utgangspunktet blir døra inn til forsvaret lukket når man "stryker" på sesjonen, forsvaret går jo ut ifra at du yter det du kan.

at du utelukker selv fra forsvaret er fortsatt din feil, ikke forsvaret sin.

alle valg du tar har en konsekvens, også det valget du tok når du valgte å ikke ta testen seriøst.

Lenke til kommentar
Noen som er i lederutdanning som befal i hæren feks her?

 

Kunne tenkt meg å søke, men scora for lite på sesjonsprøva (ikke spør) å VPK mente jeg kunne sende inn vitnemål kopi for videre evaluering. Mattek er jo 2 der, så det hjelper meg kanskje ikke heller. hehe.

 

Noen som vet noe om søknad og inntak når det gjelder befal?

 

snip

 

hvor har du dette fra?

 

 

Nå er jeg ikke helt sikker på hvilken del av innlegget mitt du stiller spørsmål til, men hvis det var hvordan opptak fungerer så har jeg vært med på det selv.

 

Dette med at man trenger 5'er eller bedre på teoriprøven på sesjon for å komme inn på befalskole eller annen utdanning i forsvaret, så har jeg opplevd at folk med 3 eller 4 på denne prøven har klart å fått skoleplass på befalskoler.

Lenke til kommentar

Er du inne til førstegangstjeneste kan du forhøre deg med personellseksjonen i avdelingen din gjennom troppsjefen din.

 

Mil.no lyser også ut stillinger, men dette er alle mulige ledige stillinger og i ganske liten grad stillinger for vervede. Uansett lurt å holde seg oppdatert.

 

Til info kan du jobbe i TMBN uten å dra til utlandet. Dog er TMBN Norges hovedbidrag til UtOps, så det ligger i kortene at det er ambisjonen å bidra i våre oppdrag utenlands.

Endret av Βlur
Lenke til kommentar
Til info kan du jobbe i TMBN uten å dra til utlandet. Dog er TMBN Norges hovedbidrag til UtOps, så det ligger i kortene at det er ambisjonen å bidra i våre oppdrag utenlands.

 

Det er temlig uaktuelt å jobbe i TMBN og ikke ville til utlandet. Det er ikke en grenader i TMBN som ikke har lyst til å dra ut. Tviler på at noen av kompaniene vil ansette noen som sier at de ikke vil dra ut.

Lenke til kommentar
førstgangs tjenesten er ikke spesielt hard uansett vilken gren du havnet i, men det sier seg selv at det er mer marsering løping og drassing på tunge ting i hærens infanteri avdelinger, en i marinen og flyvåpenet

 

Så du påstår at hverken fallskjermjeger eller marinejeger er harde førstegangstjenester?

Lenke til kommentar
Pasient, du er spotta i ølmessa på Sessvoll ;)

 

Nesten så jeg får litt noia her :p

 

RPP du kjente meg igjen fra eller?

 

EDIT: Herr Brun, finnes grenaderer i avdelingen min som har blitt beordret ut. Så vi har beordringsplikt. Om det ligger spesifikt i kontrakten for min avdeling eller om dette gjelder grenaderer og vervede mannskaper generelt aner jeg ikke.

Endret av Pasient
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...