Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
På denne tiden av året: De vanlige sålene. For guds skyld.

Så jeg bør bare kjøpe meg noen "vanlige" gummi/stoff-såler?

 

Det er en grunn til at dyr har ulla på utsiden, ulla på sålen skal være ned. Fungerer foresten greit med de gele/plastsålene foreløpig, men skal visstnok være jævlig kaldt om vinteren.

 

Ikke bruk de på vinteren.

Var en kar i kompaniet mitt som brukte slike på en standard dag ute i felt, han fikk massive frostskader under foten.

det var ikke unormalt kaldt den dagen, var heller ikke ute i felt mer enn kanskje 8 timer.

Åå, såpass? Er det noe som er normalt at skjer..? Altså var det sånn 10 grader ute?

Lenke til kommentar
På denne tiden av året: De vanlige sålene. For guds skyld.

Så jeg bør bare kjøpe meg noen "vanlige" gummi/stoff-såler?

 

Det er en grunn til at dyr har ulla på utsiden, ulla på sålen skal være ned. Fungerer foresten greit med de gele/plastsålene foreløpig, men skal visstnok være jævlig kaldt om vinteren.

 

Ikke bruk de på vinteren.

Var en kar i kompaniet mitt som brukte slike på en standard dag ute i felt, han fikk massive frostskader under foten.

det var ikke unormalt kaldt den dagen, var heller ikke ute i felt mer enn kanskje 8 timer.

Åå, såpass? Er det noe som er normalt at skjer..? Altså var det sånn 10 grader ute?

Nei. Du burde bruke de du får utlevert. Papp på den ene siden og ull på den andre.

 

Hehe. 10 grader er ikke vinter-temperatur noe sted vi har særlig mange hæravdelinger (som jeg antar aklla snakker om siden de var 8 timer i felt og dette var normalt). Sett at du med 10 grader mener 10 varmegrader. Men hvis det er -5 og under, så bruk for guds skyld ordentlige vintersåler og ikke sånn gummigreier.

Lenke til kommentar

Tenkte 10 grader siden han skrev at det ikke var spesielt kaldt den dagen han karen fikk frostskader. :)

 

Er på Ørland, og her er ikke akkurat så veldig kaldt. Eneste vinden som kan gjøre det tidvis kaldt. Bruker selvsagt ullsålene vi har fått utlevert, men tenkte på å legge et sålepar til oppå for å få bedre demping, siden jeg begynner å få ganske vondt i hæl og "tåballer" som de kaller det her.

Lenke til kommentar

Ja okei. 10 grader er veldig, veldig varmt om vinteren. Jeg nekter å tro det blir så varmt om vinteren selv på ørlandet. "Ikke spesielt kaldt" er alt mellom 0 og 7-8 grader om vinteren.

 

Jeg har ikke prøvd å plassere et ekstra sålepar oppå de vanlige, men har blitt anbefalt å ikke bruke gummisåler o.l. om vinteren. Regner med det var en grunn til det, og at det finnes gode grunner til heller ikke å bruke gummisåler oppå "vanlige".

Lenke til kommentar
Åå, såpass? Er det noe som er normalt at skjer..? Altså var det sånn 10 grader ute?

sålene ble bannlyst etter den episoden.

ingen hadde egentlig lov fra før, men var noen som gjorde det alikevel.

uansett, fordi så få brukte det og ingen brukte det etter den dagen, så aner jeg ikke hvor vanlig det er. men den sålen du får utdelt blir behagelig etter du har brukt den en god stund. du må gå de inn og det tar tid.

jeg syntes sålene var veldig gode etter en måneds tid.

 

var sånn -10 til -15 grader, helt grei dag på vinteren.

vi ble veldig vant med kulde, hadde felt-dag ca hver dag.

Lenke til kommentar
Ja okei. 10 grader er veldig, veldig varmt om vinteren. Jeg nekter å tro det blir så varmt om vinteren selv på ørlandet. "Ikke spesielt kaldt" er alt mellom 0 og 7-8 grader om vinteren.

 

Jeg har ikke prøvd å plassere et ekstra sålepar oppå de vanlige, men har blitt anbefalt å ikke bruke gummisåler o.l. om vinteren. Regner med det var en grunn til det, og at det finnes gode grunner til heller ikke å bruke gummisåler oppå "vanlige".

Nå har ikke jeg skrevet at her er 10 grader om vinteren heller. Men uansett; sålene er godt ingått til du som foreslo det. Har vel brukt samme skoparet i 3 måneder nå.

 

Tingen med en hæl-såle (i gele e.l.) var å få litt mindre belastning på føttene for en liten periode nå, så kan jeg heller slutte å bruke dem når det begynner å bli kaldt. Frem til jul har vi bare avsluttende fagutdanning, så blir ikke så mye ute i felt (med unntak av en liten feltuke).

Lenke til kommentar

Off, nå begynner jeg å glede meg virkelig mye til juleperm. Nå er det 3 uker siden jeg kom tilbake fra langperm, og før denne langpermen hadde jeg vært her 2 måneder sammenhengende. Det tar på! Nå har jeg dessuten fått førerkort klasse B (Jeg klarte å stryke før innrykk), så nå skal det kjøres bil når jeg kommer hjem. Dette gjør jo selvsagt at jeg gleder meg enda mer til perm, noe som får tiden til å gå usannsynlig sakte!

 

Håper november flyr forbi like fort som den kom, og at jeg snart kan reise hjem på perm igjen! Det er ingenting som er så herlig som å slappe av i sofaen hjemme med familie og venner, uten å tenke på rominspeksjon om morgenen osv.

 

Ikke misforstå, jeg liker meg godt i grønt, og har store forventninger til året som kommer. Jeg er nettopp blitt godkjent luftvernartillerist ved LVAbn Ørland, og skal nå ha fagopplæring i samband. Det er utrolig krevende med samband, men når jeg begynner å komme inn i det så regner jeg med at det skal gå bra.

 

Andre som ikke ser enden av tunnellen i forhold til juleperm? Begynner å ta på nå kjenner jeg :p Vi pleier sjeldent å være over 10 soldater igjen på kaserna i helgene, så helgene går utrolig tregt. Ikke noe særlig å finne på, utenom å surfe på internett i timesvis, og stikke til "Folk Flest" på Brekstad, som forresten sjeldent er noe særlig befolket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...