Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 uke igjen med omstilling til tjenestestillinger, så er det langperm for meg! Det skal bli bra, jeg har ikke sett hjemmet eller familien på 2 måneder

Høyner med at de gikk tre måneder før jeg så hjem fra juli til slutten av september at det at jeg ikke får dra på perm før til jul igjen. :/

Lenke til kommentar
Noen som vet om forsvaret aksepterer at en går på roaccutan ved innrykk? Skal kanskje starte på det om to uker og kommer til å gå på det i cirka 5 måneder, men skal også inn i HMKG i januar...

Det er jo et godkjent legemiddel så det er vel ingen grunn til at de ikke skulle godta det, såfremst du har fått resept fra en lege i Norge.

Lenke til kommentar

Mange som skal i Januar. Kjenner sykt mange som fikk innkallng til januar-kullet.

Angående legemidler: De vl vite alt om legemidlene man bruker, spesielt de som kan påvirke tankegang og dn mentale og fysiske form.

 

Går selv på allergitabletter, og det var ingen problem. Legen sa til og med at jeg får gratis tabletter der.

Lenke til kommentar

1: Hva har dette med militæret å gjøre? Det passer vel bedre i jussforum.

2: For å få tillatelse til å erverve og besitte pistol, må du ha vært aktivt medlem i pistolklubb i minimum 6 måneder og være 20 år. 9mm er for øvrig ikke et våpen, men et kaliber. For hagler og rifler må du vel ha bestått jegerprøven og være registrert jeger for å kunne kjøpe, ELLER være med i skyteklubb.

 

At du finner våpen interessante er ikke god nok grun. Hvis du vil kjøpe, skal det være fordi de skal brukes. Eller du må få samlerlisens, men det er ikke lett.

Lenke til kommentar

Hvem i forsvaret har "lov" til å bare inndra nattperm helt uten videre? Er det slik at alle befal kan gjøre det? Grunnen til at jeg lurer er fordi vi idag plutselig fikk vite at vi ikke har nattperm ut uka, samt at helgpermen kanskje forsvinner, hvorfor derimot har de ikke sagt mye om, bortsett fra at det går et rykte om at det kanskje er en brannøvelse i natt. Dog begynner å nærme meg slutten på førstegangstjenesten, snaue 2 månender igjen, og må si jeg begynner å bli dritt lei slikt, spesielt å ikke få vite hvorfor.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet er natt og helgeperm et privileget, ikke en rettighet. Og regner med at alle befal kan inndra det, selvfølgelig helst med en grunn i bakhånden, selvom dere ikke alltid får vite om det. For eksempel øvelse av forskjellige slag som du snakker om.

 

Jeg vet ikke helt, da jeg har ingen grunn til å inndra perm.

 

EDIT:

For å klargjøre hva jeg mente.

Regner med at ethvert befal kan gi beskjeden, men da selvsagt etter ordre fra eller samråd med troppssjef.

Endret av -Olsen-
Lenke til kommentar

Desverre er ikke sikkerheten i Forsvaret så god og prioritert som de skal ha det til. Når jeg var inne var det flere meget risikable ting som ble gjort. F.eks hadde alle P93 personelltransport mange år gamle sprukne morkne helårsdekk(!). Dette kjørte man rundt med mens man hadde tjue ikke-fastspente soldater baki. Sjåførene fikk heller ikke i utgangspunktet dekt glattkjøringskurs da det var et smutthull som gjorde at det ikke var påkrevd første året eller noe sånt. Selvsagt ble det nektet å kjøre en meter uten og bataljonen hadde ingen annen mulighet enn å betale.

 

En i troppen var bilmekaniker og en gang gjorde han en skikkelig gjennomgang av lastebilene under periodisk. Han fant graverende mangler som kvalifiserte til kjøreforbud på alle utenom en. Dette ble selvsagt ikke gjort noe med.

 

En gang vi drev med noe basic nærkamp-trening og skulle sikte på hverandre i forbindelse med treningen måtte jeg be befalet om å gjennomføre kontroll av våpen før vi startet, dette ville ellers ikke ha blitt gjort.

 

Under en øvelse på fjellet skulle vi gå over en jævlig bratt snødekt skråning uten noen form for sikring. Et feilsteg ville medført å dette rett nedover i enten død eller kraftig fordervelse.

 

 

Jeg syns det er rart det ikke skjer flere ulykker. At sikkerhet alltid står i høysetet kan jeg desverre ikke si meg enig i.

Lenke til kommentar

^

Jeg vet ikke hvor lenge siden du var inne, men jeg dimma i juli, og følte at sikkerheten til de vernepliktige ble tatt alvorlig.Vi kunne til og med nekte å være med på ting hvis vi selv mente at det var for risikabelt. Det hadde jeg aldri regnet med.

 

Grundig opplæring ble også gitt i alt vi drev med, alt fra våpenhåntering til vinterkurs (hvordan kle seg, unngå å fryse, steder på kroppen som er spesielt utsatt for frostskader +++), og hvor man kunne gå og ikke gå i nærheten av CV'n når motoren var på.

 

Det er utrolig tragisk det som skjedde med denne jenta. Hu (og en stor del av januar inrykket til ingeniør) bodde på kasserna vår, og hun virket som en utrolig hyggelig jente. Men dette var en tragisk ulykke, og jeg tror nok ikke skylden ligger i for dårlig sikkerhetsopplæring i forsvaret. Men nærmere svar får vi nokl etter alle undersøkelsen og granskningene er ferdige.

Endret av Scarymovies
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...