Sigralix Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 ...Noen som har erfaringer om 2. bataljon? Vet igrunn lite om det, og googling hjalp ikke så veldig mye. Er det mye action? Givende førstegangstjeneste? Regner med jeg søker befalsskole eller noe annet høyere etter det året. Vil helst ha en mest mulig givende førstegangstjeneste. På forhånd takk Tjeneste i 2. bataljon kan være veldig givende, men også veldig kjedelig, avhengig av hvor du havner og hva du liker Det finnes en haug med forskjellige stillinger i bataljonen, skarpskytter, MG-mann geværsmann, sanitetssoldat, lastebilsjåfør, vognfører på diverse kjøretøy og mye annet. Jeg har inntrykk av at alle er misunnelig på en eller annen stilling de ikke selv har, avhengig av situasjonen. Opplever stadig at mange i min avdeling er misunnelige på de som er i Støttekompaniet fordi de får sove i varmt telt og har det forholdsvis "chill", mens de på en annen side er misunnelige på oss fordi vi faktisk gjør noe. Hvis du er ute etter en fysisk aktiv tjeneste så tror jeg at du kommer til å trives i 2. bataljon. Vi i min avdeling er ihvertfall alltid på farta har jeg inntrykk av. Lenke til kommentar
CombatPsycho Skrevet 29. mai 2009 Del Skrevet 29. mai 2009 Skal egentlig inn til opptaksuka i slutten av Juni, men nå vurderer jeg ta den plassen i 2.Bn i stedet. Ser jo utrolig morsomt ut! Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Takker for svar angående 2. bataljon folkens. Merker jeg gleder meg mer og mer til jeg skal inn. Hvor stor er sannsynligheten for at jeg ikke rykker inn i Januar da? De ringte faktisk fra hærens befalsskole og spurte om jeg ville joine der, men rakk som sagt ikke fristen. Må vel bety at de vil ha meg inn Og er det slik at hæren betaler leien der jeg bor mens jeg er der? Har hørt noe om det. mvh Lund Lenke til kommentar
chairgame Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 (endret) Hvordan er det med rekylforsterkere til HK416-ene? har noen avdelinger fått dem? Så på den dokumentaren på NRK1 om de som gikk fra Værnes til Porsanger, de måtte ta ladegrep for hvert skudd med rødfis, så veldig tungvint ut.. Endret 2. juni 2009 av chairgame Lenke til kommentar
c-c-cloud Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 (endret) Og er det slik at hæren betaler leien der jeg bor mens jeg er der? Har hørt noe om det. ?? Er ikke som at du bor på inleid hybel mens du er i fgtj akkurat Endret 2. juni 2009 av lexmyr Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Han mener kanskje at militæret betaler for en evt. hybel man allerede leier mens man er i militæret? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Og er det slik at hæren betaler leien der jeg bor mens jeg er der? Har hørt noe om det. ?? Er ikke som at du bor på inleid hybel mens du er i fgtj akkurat Noen har faktisk bodd hjemmefra en stund før innrykk. Da betaler militæret leien. Hvis du har huslån, betaler de rentene. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 (endret) Er det noen grense på hvor dyrt det kan være? Jeg skal flytte neste måned, og må vite om jeg må begrense meg til noe. Jeg leter etter noe til 6-7 tusen. Satt meg en foreløpig grense på 7 med strøm. Ville det vært godkjent? edit: Er vel kanskje ikke så veldig relevant for tråden men håper noen vet uansett. Endret 2. juni 2009 av Lund :* Lenke til kommentar
c-c-cloud Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Og er det slik at hæren betaler leien der jeg bor mens jeg er der? Har hørt noe om det. ?? Er ikke som at du bor på inleid hybel mens du er i fgtj akkurat Noen har faktisk bodd hjemmefra en stund før innrykk. Da betaler militæret leien. Hvis du har huslån, betaler de rentene. Han spør jo om forsvaret betaler "leien der jeg bor mens jeg er der". Og der han bor mens han er i fgtj er jo i leiern? Men ja, får vel godta at setningen kan feiltolkes riktig. ^^, Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 lexmyr: Ikke nødvendigvis. Jeg er nesten like mye hjemme som jeg er på basen. Jeg bor i Narvik, men tjenestegjør i Bodø. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 ... men er det noen som vet om militæret dekker hybelleien hvis man allerede leier hybel ilag med noen kompiser? Altså mens jeg er i militæret. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 2. juni 2009 Del Skrevet 2. juni 2009 Ja, de dekker din del av leien. Du må ha leid egen hybel/leilighet i fire måneder før innrykk. Skifter du i løpet av de fire månedene vil du ikke få dekket mer enn det den billigste koster. Det forutsettes også at du har hatt inntekt nok til å dekke husleie og levekostnader selv, hvis du har leid hybel på foreldrenes regning dekker ikke forsvaret noe som helst. Du får dekket strøm, telefonabonnement (fasttelefon), TV-lisens og internettabonnement. Ha med deg bankutskrifter, lønnsslipper, leiekontrakt og telefon/internettregninger med innrykk, dette er noe du må fikse ASAP etter at du har kommet inn. Det kan ta tid, og du får ikke nødvendigvis etterbetalt hvis du er treg. Lenke til kommentar
chairgame Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 (endret) Utvalgt.no er nå åpnet for innkalte Endret 3. juni 2009 av chairgame Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Er det befalskoleopptak gjennom førstegangstjenesten? Altså har jeg muligheten til å ta befalskolen etter jeg ankommer arilleribataljonen? Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 (endret) Ja, HOS. Blir arrangert til høsten for alle som er inne i førstegangstjeneste i Hæren. Endret 3. juni 2009 av dannybatov Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Hvor sikkert er det? Av det jeg har lest virker det ikke som det er hvert år. Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Utvalgt.no er nå åpnet for innkalte Tøft, får ta å sjekke det ut da. Lenke til kommentar
Sigralix Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Hvordan er det med rekylforsterkere til HK416-ene? har noen avdelinger fått dem? Så på den dokumentaren på NRK1 om de som gikk fra Værnes til Porsanger, de måtte ta ladegrep for hvert skudd med rødfis, så veldig tungvint ut.. Rekylforsterkere til HK416 er på vei inn, og ja, noen avdelinger har fått det allerede. Vet at deler av et kompani i 2. bataljon hadde det på Cold Response 09, i tillegg vet jeg at et kompani i Ingeniørbataljonen har fått det nå. Og ja, å ta ladegrep for hvert skudd er tungvint, og unødvendig kjedelig Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Føkker opp drilling... Sindre: HOS blir ikke gjennomført hvert år i alle avdelinger. Sats heller på FOS, og se på HOS som en bonus. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå