Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

...

Noen som har erfaringer om 2. bataljon? Vet igrunn lite om det, og googling hjalp ikke så veldig mye. Er det mye action? Givende førstegangstjeneste?

Regner med jeg søker befalsskole eller noe annet høyere etter det året. Vil helst ha en mest mulig givende førstegangstjeneste.

 

På forhånd takk :)

 

Tjeneste i 2. bataljon kan være veldig givende, men også veldig kjedelig, avhengig av hvor du havner og hva du liker ;)

Det finnes en haug med forskjellige stillinger i bataljonen, skarpskytter, MG-mann geværsmann, sanitetssoldat, lastebilsjåfør, vognfører på diverse kjøretøy og mye annet. Jeg har inntrykk av at alle er misunnelig på en eller annen stilling de ikke selv har, avhengig av situasjonen.

Opplever stadig at mange i min avdeling er misunnelige på de som er i Støttekompaniet fordi de får sove i varmt telt og har det forholdsvis "chill", mens de på en annen side er misunnelige på oss fordi vi faktisk gjør noe.

Hvis du er ute etter en fysisk aktiv tjeneste så tror jeg at du kommer til å trives i 2. bataljon. Vi i min avdeling er ihvertfall alltid på farta har jeg inntrykk av.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar angående 2. bataljon folkens. Merker jeg gleder meg mer og mer til jeg skal inn.

 

Hvor stor er sannsynligheten for at jeg ikke rykker inn i Januar da? De ringte faktisk fra hærens befalsskole og spurte om jeg ville joine der, men rakk som sagt ikke fristen. Må vel bety at de vil ha meg inn :)

 

Og er det slik at hæren betaler leien der jeg bor mens jeg er der? Har hørt noe om det.

 

 

mvh Lund :)

Lenke til kommentar

Er det noen grense på hvor dyrt det kan være? Jeg skal flytte neste måned, og må vite om jeg må begrense meg til noe. Jeg leter etter noe til 6-7 tusen.

Satt meg en foreløpig grense på 7 med strøm. Ville det vært godkjent? :)

 

edit: Er vel kanskje ikke så veldig relevant for tråden men håper noen vet uansett.

Endret av Lund :*
Lenke til kommentar
Og er det slik at hæren betaler leien der jeg bor mens jeg er der? Har hørt noe om det.

??

Er ikke som at du bor på inleid hybel mens du er i fgtj akkurat ;)

Noen har faktisk bodd hjemmefra en stund før innrykk. Da betaler militæret leien. Hvis du har huslån, betaler de rentene.

 

Han spør jo om forsvaret betaler "leien der jeg bor mens jeg er der". Og der han bor mens han er i fgtj er jo i leiern?

 

Men ja, får vel godta at setningen kan feiltolkes riktig. ^^,

Lenke til kommentar

Ja, de dekker din del av leien.

Du må ha leid egen hybel/leilighet i fire måneder før innrykk. Skifter du i løpet av de fire månedene vil du ikke få dekket mer enn det den billigste koster. Det forutsettes også at du har hatt inntekt nok til å dekke husleie og levekostnader selv, hvis du har leid hybel på foreldrenes regning dekker ikke forsvaret noe som helst. Du får dekket strøm, telefonabonnement (fasttelefon), TV-lisens og internettabonnement. Ha med deg bankutskrifter, lønnsslipper, leiekontrakt og telefon/internettregninger med innrykk, dette er noe du må fikse ASAP etter at du har kommet inn. Det kan ta tid, og du får ikke nødvendigvis etterbetalt hvis du er treg.

Lenke til kommentar
Hvordan er det med rekylforsterkere til HK416-ene? har noen avdelinger fått dem? Så på den dokumentaren på NRK1 om de som gikk fra Værnes til Porsanger, de måtte ta ladegrep for hvert skudd med rødfis, så veldig tungvint ut..

 

Rekylforsterkere til HK416 er på vei inn, og ja, noen avdelinger har fått det allerede. Vet at deler av et kompani i 2. bataljon hadde det på Cold Response 09, i tillegg vet jeg at et kompani i Ingeniørbataljonen har fått det nå.

Og ja, å ta ladegrep for hvert skudd er tungvint, og unødvendig kjedelig ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...