Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret

Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan er det med de som har fått innkalling nå? Alle jeg har snakket med fikk innkalling i slutten av mars, og da til vinter/vår 2010. Og jeg har etter dette gått ut ifra at jeg kom til å få innkallingen en gang i starten av april med beskjed om førstegangstjeneste fra sommeren 2009(altså nå).

Er det noen som vet om innkalling til sommeren er sendt ut enda, eller vil det si at jeg må ringe fra uke 17 og håpe på det beste?:/

Innkallingene til sommeren tror jeg nok er sendt ut. Men du kan ringe i uken her da, jeg ringete i dag og ble satt opp i luftforsvaret til sommeren (men tror det kommer litt ann på hvem du får å snakke med).

Lenke til kommentar

Nei. Du har 20 permdager. Noen av disse må du ta ut til jul og påske, i en del stillinger, men de fleste disponerer disse rimelig fritt. Du må dog søke, for alle kan jo ikke dra på perm samtidig. Helligdager og helg teller ikke på permdagene, så det er lurt å legge permene rundt helligdager, og ta ut så mange at du får en helg i hver ende, for å få mest mulig ut av permen.

Og så er det jo ganske mange som har turnus. Da utgår all annen perm, i og med at en har mye mer perm enn en har krav på.

Det er verdt å merke seg at du opptjener 2 permdager per måned, så du kan ikke søke veldig lang perm veldig tidlig.

Lenke til kommentar
Nei. Du har 20 permdager. Noen av disse må du ta ut til jul og påske, i en del stillinger, men de fleste disponerer disse rimelig fritt. Du må dog søke, for alle kan jo ikke dra på perm samtidig. Helligdager og helg teller ikke på permdagene, så det er lurt å legge permene rundt helligdager, og ta ut så mange at du får en helg i hver ende, for å få mest mulig ut av permen.

Og så er det jo ganske mange som har turnus. Da utgår all annen perm, i og med at en har mye mer perm enn en har krav på.

Det er verdt å merke seg at du opptjener 2 permdager per måned, så du kan ikke søke veldig lang perm veldig tidlig.

hmok. Det er mange som er i millitæret som sier at de fleste plassene så får man så mye perm. Hvor mange dager perm er det mulig å få da?

Lenke til kommentar

Det er fordi de fleste i militæret er i hæren. Der har de, spesielt de siste årene, hatt veldig mye perm, blant annet på grunn av økonomien. Du får også mye "gratis" når du legger permen rundt helligdager og helger. Du har ikke krav på mer enn 20 virkedager, og hvis du er stasjonert på flyplass, båt eller sjøforsvarsbase og ikke har turnus, så får du heller ikke mer enn det. Til gjengjeld råder du i svært stor grad over de selv.

I hæren, derimot, så legges nærmest hele leiren ned i en liten periode mens soldatene har langperm. Dette er fordi oppgaven til hæravdelingene er utdanning. Dermed kan man sende alle bort og bare drifte et minimum av messetilbud og vakthold mens "elevene" (soldatene) har perm. I sjøforsvaret og luftforsvaret, derimot, så har basene en operativ funksjon også i fredstid. De menige er ikke under utdanning, men drifter disse basene/flyplassene/båtene, og du kan dermed ikke sende de menige hjem som du føler for. Da slutter nemlig hjulene å gå rundt.

Lenke til kommentar
Det er fordi de fleste i militæret er i hæren. Der har de, spesielt de siste årene, hatt veldig mye perm, blant annet på grunn av økonomien. Du får også mye "gratis" når du legger permen rundt helligdager og helger. Du har ikke krav på mer enn 20 virkedager, og hvis du er stasjonert på flyplass, båt eller sjøforsvarsbase og ikke har turnus, så får du heller ikke mer enn det. Til gjengjeld råder du i svært stor grad over de selv.

I hæren, derimot, så legges nærmest hele leiren ned i en liten periode mens soldatene har langperm. Dette er fordi oppgaven til hæravdelingene er utdanning. Dermed kan man sende alle bort og bare drifte et minimum av messetilbud og vakthold mens "elevene" (soldatene) har perm. I sjøforsvaret og luftforsvaret, derimot, så har basene en operativ funksjon også i fredstid. De menige er ikke under utdanning, men drifter disse basene/flyplassene/båtene, og du kan dermed ikke sende de menige hjem som du føler for. Da slutter nemlig hjulene å gå rundt.

men hvordan er det med sommer og juleferie da? Er det kun helge perm da også?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-INkUtP

Ble satt opp til SBBN, er det noen "harde" tjenester der?

TKP virker som en tjeneste hvor man hvertfall går i skogen en del?

Lenke til kommentar
Ble satt opp til SBBN, er det noen "harde" tjenester der?

TKP virker som en tjeneste hvor man hvertfall går i skogen en del?

Har ikke noe kjennskap til dette, men rent teknisk kan det nok være en krevende tjeneste, med mye som skal læres og stort fuckups-potensiale. Fysisk er det nok mindre hardt.

Lenke til kommentar
Kunne noen fortalt om hvilke oppgaver som er vanlig å få i Sjøforsvaret etter rekrutten?

Hva man gjør osv..

Herrbrun: Det virker som om du kan veldig, veldig mye om forsvaret. Tør jeg spørre hvorfor?

Svært god hukommelse, en svært lite givende tjeneste med mye fritid og en smule OCD ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...