Inaktiv bruker 2 Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Noen som har lyst til å fortelle meg litt om hva tjenesten går ut på som kommandoplasstropp i garden?(KP 5). Edit: Og om de både er vakt/parade gardister? Samt om de har kort eller lang gardeperiode? KDO er både vakt- og paradegardister, men står mindre vakt enn geværkompaniene. I KP1, KP2 og KP4 bør man regne med 30-40 vaktdøgn, mens dagens kontigent med vaktgardister i KP5 ligger på ca 5-15 vaktdøgn avhengig av stilling/lag/tropp. At du blir vaktgardist i KDO betyr at du skal ha lang (ca 5 ukers) gardeperiode for å bli godkjent vaktgardist, mens SAN slipper unna med kort (ca 2 uker) ettersom de er blitt fjernet fra all vakt. I KDO kan du hovedsaklig havne på operasjonssentralen, kommandoplassen eller i et rele-lag. Jeg kan lite detaljert om hva de forskjellige gjør, men synes utenfra at OPS virker ekstremt kjedelig, kommandoplasslaget er kaffesoldater, mens rele kjører opp på fjelltopper og setter opp samband. Veldig overfladisk beskrivelse, så hør med folk fra gamle kont i løpet av gardeperioden. Tips: Gardeperioden blir hva du gjør ut av den. Det er vanvittig kjedelig, men holder man humøret oppe, prøver å lære og gidder å spitte/presse etter tjeneste er man kjapt gjennom uten problemer. Etter gardeperioden kommer du virkelig til å skjønne at du har havnet i riktig kompani. Lenke til kommentar
Nitrius Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Jeg som hadde håpet jeg fikk en kort garde perioden, men det blir det da altså ikke, jaja får håpe det går bra. Lenke til kommentar
Chasseur Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Da var søknad TMBN levert, men etter å hatt brief med fjernesk må jeg si at den tjenesten fristen bra det også. Lenke til kommentar
fedtcreme Skrevet 2. april 2009 Del Skrevet 2. april 2009 Da var søknad TMBN levert, men etter å hatt brief med fjernesk må jeg si at den tjenesten fristen bra det også. To vidt forskjellige tjenester vil vel noen hevde. Opptaket til sistnevnte er vel av det mer hårete slaget, men det er nok en kremtjeneste hvis man har det som skal til. Lenke til kommentar
Chasseur Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 Ja, er'u gæern. Mekinf og oppklaring er to forskjellige ting, men jeg søkte da i det minste pansret oppklaring i TMBN og. Oppklaring=gøy. Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 3. april 2009 Del Skrevet 3. april 2009 (endret) Noe som kunne fortalt meg hvor rv70 luftving 138 er hen? Edit: det er visst Ørlandet? Hva står rv70 for i så fall? Og hvilke krav stilles til en rakettlagfører? Endret 3. april 2009 av 2bb1 Lenke til kommentar
Flakkmeister Skrevet 5. april 2009 Del Skrevet 5. april 2009 Noen som har erfaring med Trekkvognfører LvBn ? Hvordan er tjenesten og utstyret? Lenke til kommentar
jH- Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 Flere her som for øyeblikket tjenestegjør på GSV? Og også er fra Bergen, eller et godt stykke sør fra Sør-Varanger? Sitter nå hjemme på perm frem til mandag neste uke, andre langperm så langt. Og nok en gang har jeg klart å pådra meg kraftig forkjølelse og feber. Lå hjemme forrige gang i 9 av 10 dager og vrei meg på sofaen. Lurer bare på om det er flere av dere som sliter med dette...? Lenke til kommentar
KiloPapa Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Flere her som for øyeblikket tjenestegjør på GSV? Og også er fra Bergen, eller et godt stykke sør fra Sør-Varanger? Sitter nå hjemme på perm frem til mandag neste uke, andre langperm så langt. Og nok en gang har jeg klart å pådra meg kraftig forkjølelse og feber. Lå hjemme forrige gang i 9 av 10 dager og vrei meg på sofaen. Lurer bare på om det er flere av dere som sliter med dette...? Kristiansand må vel kunne regnes som "et godt stykke fra Sør-Varanger"? Var vel en del av den slags som gikk i leiren? Noe slags virus-greier? Jeg slet selv med hoste og alt som hører med. Fikk en antibiotika-kur og var good to go på tre dager. Sjekk med legen når du kommer opp. Lenke til kommentar
Bjarten90 Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Har noen spørsmål angående ferie og permisjon: Har forstått det slik at en samler seg opp 20 permisjonsdager i løpet av et år. Men må man bruke disse til f.eks. juleferie? Eller kommer det utenom? Hender det at vi får "fri" i militæret? Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Du må bruke de når avdelingen din har felles perm, noe avdelingen har ganske så ofte, derfor brukes stort sett de 20 dagene opp på disse permene. Derfor har du ikke muligheten til å ta ut perm når det passer deg, men du kan søke om permisjon utenom feriene til tropps-/kompanisjefen din. De pleier å være ganske greie på dette, så lenge du skal noe fornuftig. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Hvis du er i hæren, vel å merke. Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Når får man beskjed om man blir innkalt til FOS? Og hvis man har søkt befalskole får man ikke tilsendt vanlig innkalling da? Lenke til kommentar
r.giggs Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Når får man beskjed om man blir innkalt til FOS? Og hvis man har søkt befalskole får man ikke tilsendt vanlig innkalling da? Jeg har fått svar på søknaden min og må returnere den med karakterer, attester og erklæring om helse. Får da etter dette selve brevet om hvor jeg skal møte osv. Men har ikke fått vanlig innkalling Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Ja, det har jeg fått for godt over en måned siden og sendt inn. Men det betyr vel ikke at søknaden er godkjent? Lenke til kommentar
gulerott Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Har et spm ang perm og ferie: Har hørt at det er flere plasser man får 3 ukers sommerferie og juleferie? Er det vanlig eller er det bare på spesiele plasser? Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 13. april 2009 Del Skrevet 13. april 2009 Det kommer helt ann på hvor man er. Noen avdelinger har ikke råd til å holde det gående hele sommeren f.eks, og stenger helt av... Lenke til kommentar
gulerott Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Det kommer helt ann på hvor man er.Noen avdelinger har ikke råd til å holde det gående hele sommeren f.eks, og stenger helt av... Hva med bodø, mye ferie når det er først perm? Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Hvordan er det med de som har fått innkalling nå? Alle jeg har snakket med fikk innkalling i slutten av mars, og da til vinter/vår 2010. Og jeg har etter dette gått ut ifra at jeg kom til å få innkallingen en gang i starten av april med beskjed om førstegangstjeneste fra sommeren 2009(altså nå). Er det noen som vet om innkalling til sommeren er sendt ut enda, eller vil det si at jeg må ringe fra uke 17 og håpe på det beste?:/ Lenke til kommentar
Hawko Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Er kommet inn på samband 19.august. Hvordan er den tjenesten? Skulle egentlig inn i luftforsvaret men det passet dårlig siden det var innrullering i januar til neste år. Samme her. Husker sesjonsoffiseren anbefalte sambandsbataljonen da jeg nevnte at jeg hadde interesse for IT, så jeg la det inn som førstevalg. Sånn sett er jeg fornøyd med å ha fått innkalling dit. Har forresten søkt litt rundt. Virker som det er like mye positivt som det er negativt. I en eller annen gammel tråd på FreakForum som dukket opp under et søk var det noen som mente at Bardufoss var stedet hvor "restene" og de "umotiverte" ble sendt, og fikk litt uggen følelse av at jeg kommer til å havne på et slikt sted, men var da heldigvis også noen som mente de hadde hatt en god og bra tjeneste der. Skal se om jeg klarer å finne denne tråden igjen. Men joda, noen her som har erfaringer fra Bardufoss eller, enda bedre, SBBN å fortelle om? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå