Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil tippe til de oppnår "kvinnekvoten" de ser ut til å ha. Hærli å miste befalsskoleplass til fordel for kvinner som tabbet seg minst like mye på seleksjonsperioden som meg selv.

 

For all del, kvinner er en kjemperessurs for Forsvaret, men jeg føler ikke vi konkurrerer på helt lik linje, selv når man ser bort ifra ulik fysikk og følgelig ulike fysiske krav (som i og for seg er på sin plass). Halve laget mitt på FOS08 var jenter, og virket på meg som å være blant det mest kompetente militære personell jeg har vært borti, tatt i betraktning deres manglende militærerfaring. Besluttsomme, kreative og både fysisk og mentalt sterke, for å nevne noe. Dessverre kan jeg ikke si det samme om alle jentene som kom inn.

Lenke til kommentar
Nye opptakskrav for jenter fra og med følgende opptak er det også... I alle fall på HBS.

http://haren.no/jente/befal_opptak.php

Usikker på hvordan det blir med guttene.

Fra 14:00 til 15:00 på 3000m for gutter, fra 16 til 10 pushups, og fra 4 til 5 hangups.

 

Nuvel, jentenes krav har vel vært 10 push og 5 hangups en stund allerede. Tviler på at jenter og gutter skal konkurrere på samme fysiske minstekrav (unntatt situps der kravet også tidligere har vært felles).

Jeg er forøvrig full klar over at det ikke r minstekrav for hver øvelse på styrketesten.

 

Men hvordan blir utholdenheten å funke? Kan man liksom bytte ut 3000m med f.eks. brystsvømming?

Lenke til kommentar
Nye opptakskrav for jenter fra og med følgende opptak er det også... I alle fall på HBS.

http://haren.no/jente/befal_opptak.php

Usikker på hvordan det blir med guttene.

Fra 14:00 til 15:00 på 3000m for gutter, fra 16 til 10 pushups, og fra 4 til 5 hangups.

 

Nuvel, jentenes krav har vel vært 10 push og 5 hangups en stund allerede. Tviler på at jenter og gutter skal konkurrere på samme fysiske minstekrav (unntatt situps der kravet også tidligere har vært felles).

Jeg er forøvrig full klar over at det ikke r minstekrav for hver øvelse på styrketesten.

 

Men hvordan blir utholdenheten å funke? Kan man liksom bytte ut 3000m med f.eks. brystsvømming?

 

Man kan velge hvilken utholdenetstest man vil ta ja. 500m svømming virker veldig langt.

Det letteste tror jeg faktisk er 20km sykling, så sant man får nogenlunde flatt terreng.

Ellers er jo 3000 veldig kurrant også.

 

 

Hangups er et sårt punkt for meg. Er det nødvendig å være fysisk sterk i forhold til egen kroppsvekt i GSV?

 

Jeg sleit også med hangups før. Men trening har gjort at jeg nå har bedret meg på det punktet :)

Lenke til kommentar
BSES kommer du sannsynligvis ikke med på med 4,5 i snitt, de er visstnok ganske kresne på det. FIH er ikke fullt så selektive på den biten. Uansett så har karakterene dine rimelig lite å si, det er andre ting du mer sannsynlig ryker ut på.

Jeg kan russisk fra før av, og tenkte å sette opp arabisk ved BSES som andrevalg etter FIH. Vet du om det øker sjansene for å komme inn?

Forøvrig er det firere i realfagene som trekker ned snittet mitt. Engelsk, bokmål, nynorsk, historie, samfunnsfag og gym ligger på 5. Har det noe å si eller er det utelukkende snittet de ser på? :shrug:

Endret av awkward
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...