Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Takk for gode svar, Pasient og aklla. Nå så jeg straks litt lysere på situasjonen. De fysiske kravene som du ramset opp virket jo utrolig lett. 3000m på 15min er sakte, og 18 armhevinger er jo nesten ingenting, så det er jeg ikke bekymret for, selv om det sikkert er ting som kanskje er *litt* hardere enn akkurat det der. Har fått hørt så mye forskjellig fra onkler osv. om at militæret var et rent helvette. Kanskje er ting anderledes nå, eller så var de en gjeng pingler. For øyeblikket virker hæren mest interessant for min del, men det er egentlig ikke så veldig nøye hvor jeg ender opp, bare jeg slipper å sitte på et kontor hele dagen. Når jeg først er i militæret vil jeg ha det litt hardt, gjøre ting som ikke er mulig andre plasser. Sitte stille gjør jeg nok av fra før.

 

Du vet at øvelsene blir lengre, befalene hardere, utmarsjene jævligere, rominspeksjonene værre desto eldre man blir? :p

 

Ikke tro på alt onklene dine forteller deg. Senest i sommer snakke jeg med en fyr på 50-60 som vist hadde vært marinejeger når han var inne. Og de gutta osm var i MJK nå hadde INGENTING på han og gjengen. Nei du, her sprang de 3 mil før frokost! :p

 

Tror du kommer til og trives i Hæren. Du har ihvertfall innstillingen på plass, og når du kombinerer det med en lite forkjærlighet for skog og mark, så vil jeg tro at grønn tjeneste er ditt forte.

Lenke til kommentar
@Pasient: De derre "kravene" du posta til push-ups osv... hva skjer om man ikke greier det? Om du/noen vet?

 

dette er minstekrav som gjelder stort sett over alt i forsvaret.

skal man være befal/godkjent soldat(f.eks GHV) eller lignende må man klare de kravene.

 

men, noe direkte konsekvens har det ikke, du blir IKKE kastet ut om du gjør det dårlig på testen, du mister ikke dimme-penger eller må ta noe opp igjen(utenom kanskje selve testen).

 

 

ang onkelen din, så høres alltid ting mye værre ut enn det faktisk er, selv om det ikke er overdrevet...

man trener seg opp til å klare alt, man starter ikke med 30kg på ryggen i 17 timers skitur.

Lenke til kommentar
Har vel ikke helt svart på spørsmålet mitt, hva skjer? Blir du satt til å trene deg opp til å nå de målene? Blir du sendt i siviltjeneste istede? Eller er det bare "jaja kanskje du gjør det bedre neste gang?"

 

INGENTING SKJER, med mindre du skal sastse på befalskole, da må du.

men, i førstegangstjenesten har det absolutt ingen praktisk betydning.

 

den værste i troppen vår "løp" 3000m på 28 minutter, han fullførte sammen med alle oss andre.

Lenke til kommentar
men, noe direkte konsekvens har det ikke, du blir IKKE kastet ut om du gjør det dårlig på testen, du mister ikke dimme-penger eller må ta noe opp igjen(utenom kanskje selve testen).

Er ikke dette svar nok?! Testen er kun et metode for å kunne måle utviklingen i din fysiske form i løpet av tjenesten.

Lenke til kommentar

Mine prestasjoner på 3000m: Innrykk i januar - 21:59. Dimisjon i juli - 15:30.

 

Hvem sier at du ikke har godt av førstegangstjenesten? :p

 

Og som andre har påpekt før meg, det skjer absolutt ingenting om du ikke klarer de "kravene". Værste i vår tropp "sprang" vel på 25 minutter eller noe.

Lenke til kommentar
Har vel ikke helt svart på spørsmålet mitt, hva skjer? Blir du satt til å trene deg opp til å nå de målene? Blir du sendt i siviltjeneste istede? Eller er det bare "jaja kanskje du gjør det bedre neste gang?"

 

INGENTING SKJER, med mindre du skal sastse på befalskole, da må du.

men, i førstegangstjenesten har det absolutt ingen praktisk betydning.

 

den værste i troppen vår "løp" 3000m på 28 minutter, han fullførte sammen med alle oss andre.

 

Okay takker. Men, hva er da vits med disse "kravene" om ingenting skjer? Sett bortifra det å stase på befalskole? Eller har jeg misfrostått helt og disse kravene gjelder bare for befalskolen? Virker veldig meningsløst og ha krav for noe om det ikke har noe konsekvens, sånn generelt sett.

Lenke til kommentar
Okay takker. Men, hva er da vits med disse "kravene" om ingenting skjer? Sett bortifra det å stase på befalskole? Eller har jeg misfrostått helt og disse kravene gjelder bare for befalskolen? Virker veldig meningsløst og ha krav for noe om det ikke har noe konsekvens, sånn generelt sett.

ja, det er kanskje meningsløst for deg, men er greit å ha de med, hvis du består kravene og søker befal-skole så slipper de å teste deg, og ved å ha alle på samme "krav" kan de få statestikk ut av det.

du får karakterer på testen og dette blir ført inn i forsvarets personellsystem som karakter.

 

men noe krav for de i førstegangstjenesten er det jo egentlig ikke, det er egentlig bare generelle krav, dette er det minste du må klare for at få en militær stilling i forsvaret, uansett hva det er.

Lenke til kommentar
Vil tro de fleste leirene forsvaret holder til har snus. Sett bort ifra intops. Der blir vel snusen sendt ned til de :p

Ikke Reitan.

Reitan har General jo, ahdde ihvertfall det da jeg var der. Hvis det ikke er i automaten ved siden av kjøkkenet, spør de kjøkkenansatte. Ellers er jo utvalget større på de 4 butikkene på Tverlandet (nå slo det meg faktisk at jeg aldri har vært inne på Prixen :p )

 

Hvordan trives du so far da?

 

Mine prestasjoner på 3000m: Innrykk i januar - 21:59. Dimisjon i juli - 15:30.

 

Hvem sier at du ikke har godt av førstegangstjenesten? :p

Du må unnskylde min frekkhet, men 21:59 skal jo strengt tatt ikke så mye til å forbedre markant heller, hehe.

 

Men dette her kan være hipp som happ. Noen (host) får veldig inaktive tjenester uten FYFO (er visst 2 timer pliktig i uken, men vi hadde ikke noen), som bør bidra til å svekke fysisk form over tid med mindre du insjer selv. Rekrutten hjelper på for mange, men resultatet kan fort være negativt om man sitter de påfølgende 9 mnd i en sofa og ser på film mens man drikker cola og trøkker i seg Kims.

Lenke til kommentar

Hehe, skal vel ikke så mye til og forbedre en såpass dårlig tid nei. Men jeg har aldri vært i så bra form som jeg var på dimme-dagen. Vi hadde en del fyfo, og en ganske aktiv tjeneste. Jeg insja også litt selv eet.

 

Jeg gjorde den "tabben" og ikke kjøpe laptop før jeg dro inn. Noe som førte til at mens de andre på rommet så film/surfa/spilte wow, så var jeg enten på velferden og spilte guitar hero eller på treningsrommet.

 

Men som du sier, om man bare ligger på ræva og spiser kims eet hver dag, så hjelper det ganske lite med fyfo, om så en gang om dagen.

 

Spis i messa (så mye du orker) + insje på fyfo + ikke noe dritmat på hverdagene = God form i armyen. Ihvertfall om du var i ganske dårlig form når du kom inn.

Lenke til kommentar
Pasient: Du var på HVUV, right? I så fall må jo folka huske på at det der var på 6 mnd, ikke 12 ;)

Gikk forøvrig fra 21-22 en plass til under 17 bare på rekrutten, jeg :p

Ja, jeg merket meg det. Og på tross av at utgangspunktet ikke var så mye å skryte av, så synes jeg fremgangen/differansen var ganske imponerende.

 

Er ikke akkurat noen langdistanseløper selv. Pleier å ligge rundt 14 blank, altså rundt minstekravet for BS/UB som jeg skal på opptak til neste uke :ermm:

I Bodø løp jeg på 14:30, og forbedret til 13:24 etter mindre enn tre uker. Sist gang jeg løp "seriøst", under FOS, løp jeg på 13:56 (løkki :p ).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...