Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, går for tiden på VG2 og fyller 18 i slutten av April. Lurer på litt forskjellig angående forsvaret, blant annet når jeg blir kalt inn? Har fått litt greier i posten som jeg har fylt ut og sendt inn igjen. Ellers lurer jeg fryktelig på hvordan hverdagen er i militæret. Hvordan er en helt vanlig dag, hvis det finnes noe slikt? Hvor mye av tiden brukes ute i felten, og hvor lenge er det vanlig å være der i strekk. Skjønner at det kan variere, men er ganske spent på om jeg kan komme meg gjennom. Har i utgangspunktet lyst på militæret, men lurer på hvordan de fysiske og psykiske kravene er.

Håper noen gidder å svare:)

Lenke til kommentar

Det er ingen krav for og kunne "være" i militæret bortsett fra ok helse, god vandel og normal psyke. Noen avdelinger opererer med krav, feks jegere osv. MJK og FSK er jo et eget kapittel :p

 

Uansett hvor dårlig du gjør det på de fysiske testene, så får du bli der.

 

Hverdagen ETTER rekrutten er som regel 06:00 til 15:30.

 

06:00 - Revelje. Du skal stå opp, spise frokost og vaske rommet.

07:30 - Rominspeksjon.

07:45 - Oppstilling.

08:00 - 15:29 - Whatever du skal gjøre for dagen.

15:30 - Middag.

 

I rekrutten så er det mye pes og lange dager, men ikke noe du IKKE takler, for og si det sånn. En dag i militæret for meg, som var i HV på Værnes besto vel av overnevnte ting, pluss masse grønn tjeneste i form av utmarsj, skyting, strid i bebygd område, patruljeskyting osv osv osv. Vi lærte jo masse annet, som feks sanitet, kart og kompass osv.

 

Såklart har du jo øvelser og sånt, da følger man da ikke normal timeplan, logisk nok. Hvor mange øvelser du blir med på er avhengig av hvor du befinner deg i forsvaret. Vi i HV hadde 6 øvelser på 5 måneder.

 

Men alt er avhengig av hvor du kommer. Dagene er ganske like mtp tidspunkter osv, men hva du gjør er avhengig av hvor du kommer, enten sjø, luft, eller hær. HV sitt utdanningssenter er lagt ned fra av Januar i år. Så der kan du ikke ha førstegangstjenesten din. Men du finner sikkert noe som høres interesant ut. Sjekk ut www.mil.no for og se mer info angående hva de diverse våpengrenene gjør.

 

Førstegangstjenesten varer nå i 12 måneder. For HV var det 6 måneder, pluss tjeneste i HV til du var 44. Men alle dimmer litt før. Vi dimma 2 uker før tiden. Også hadde jeg en kompis av meg, som dro inn i Panserbataljonen den 20 januar 2008, han dimma tidlig i desember. Så ca et år, minus noen uker for de fleste.

 

De fysiske kravene er som følger, dette er minimumskravene:

 

3000 m - 15 min.

Armhevinger - 18.

Hangups - 4.

Situps - 20.

 

Nå er jeg ikke helt sikker på de tallene der, men de er ihvertfall 98% korrekt. Dette er minstekravene, men du blir ikke kasta ut av armyen om du de ikke klarer de.

 

Til slutt, dra inn i militæret. Jeg kan nesten garantere deg at du får et flott år! Ingen jeg har snakket med, som har fullført førstegangstjenesten har sagt at de ville vært foruten den. Finnes sikkert noen arbeidsgivere som ser på positivt på det faktum at du har fullført, men jeg har ikke møtt noen som bryr seg om det enda. Og om ikke annet, har du noe og snakke om på kjedelige voirspeil, da det ALLTID er noen som har fullført førstegangstjenesten, og kan snakke om den "sinnsyke kapteinen" eller den gangen "agen klikka 435465 ganger etter hverandre" :p

 

Håper det var nok info :)

Lenke til kommentar
Hei, går for tiden på VG2 og fyller 18 i slutten av April. Lurer på litt forskjellig angående forsvaret, blant annet når jeg blir kalt inn? Har fått litt greier i posten som jeg har fylt ut og sendt inn igjen. Ellers lurer jeg fryktelig på hvordan hverdagen er i militæret. Hvordan er en helt vanlig dag, hvis det finnes noe slikt? Hvor mye av tiden brukes ute i felten, og hvor lenge er det vanlig å være der i strekk. Skjønner at det kan variere, men er ganske spent på om jeg kan komme meg gjennom. Har i utgangspunktet lyst på militæret, men lurer på hvordan de fysiske og psykiske kravene er.

Håper noen gidder å svare:)

 

hverdagen i forsvaret er like variert som hverdagen på jobb.

noen sitter forran pc`n hele tiden, andre er ute i felt.

personlig var jeg ute i skogen ca hver dag, på øvelser var jeg stort sett ute mandag-fredag.

 

det som stort sett er felles er at dagen starter 06:00 og slutter 16:00, men dette varierer ganske mye også.

hva har du lyst til å gjøre i førstegangtjenesten?

 

edit: det er ingen direkte minimums krav for førstegangstjeneste, det er ett krav for tester/videre tjeneste, men ikke for å bli med på førstegangstjenesten.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Vi har vel hatt både gode og dårlige stunder i Leksdalen, har vi ikke? ;)

 

Det kommer vel til å brukes som øvingsfelt enda, regner jeg med?

Iom at HVUV er lagt ned/legges ned nå.

 

mange gode og en del dårlige :p

værste var vel gjørmeløpet der vi til tider hadde gjørme til over halsen, dette var etter å ha vært fysisk aktiv i over ett døgn(0 søvn, 0 pause, 0 mat)

regner med at det blir brukt som øvningsfelt for andre utenom HVUV.

Lenke til kommentar

Leksdalen, ah, minnene. Storming av frigården, stappa recon-pack og en buss som "ikke vil starte", commanders run, evige leksjoner om nærstridskyting, trasking i gjørme og sist men ikke minst, markørtjeneste for luftkrigsskolen. Elsk <3

 

Jeg er rimelig sikker på at ihvertfall hv-12 kommer til og bruke leksdalen. Også har jo luftkrigsskolen brukt og hatt øvelser der. Så det blir nok ikke lagt øde med det første.

 

Aklla, gikk du befalsskole etter førstegangstjenesten eller? Hva gjør du i Forsvaret?

Lenke til kommentar
Gå fra Leksdalen til Frigården var jo typisk. Noen som veit hvor langt det er?

 

Vi gikk også hjem fra Leksdalen et par ganger. Det er vel lenger mener jeg å huske.

 

ca 5km fra frigården til leksdalen i følge gulesider, men fant ikke skytefeltene da...

ca 11km fra frigården til HVUV

ca 15km fra leksdalen til HVUV.

 

vi gikk fra leksdalen til HVUV på natta en gang.

ble vekket kl 3 på natta eller noe, måtte gå med full sekk på asfalt hele natten, brukte vel 4-5 timer på turen.

vi gikk omveier for å ikke gå på hovedveier.

klarte nesten ikke å gå den helgen, er glad for at vi hadde feltrasjoner på rommet så jeg slapp å gå til messa for å spise :p

Lenke til kommentar

Stemmer. Er vond veg å gå, særlig hvis man må gå på grus og asfalt.

Husker morgenen etter, jeg hoppet ned fra øverkøyen. Trodde beina mine skulle falle av.

 

Også romersk illmarsj etter et par timer, er også dødens.

 

Skal sies at det var kult der også da. Mye kule befal. Synd jeg bare var der under rekrutten, da det var sånn passe hardt og en del stress.

Lenke til kommentar

Jeg hadde sesjon i fjor i vinterferien. Nå er det ikke så lenge til skolen er ferdig og planer for fremtiden skal settes. Men jeg har enda ikke fått beskjed fra Forsvaret om jeg skal tjenestegjøre der. Noen som vet når sånn cirka man får beskjeden om tjenestegjøring? :)

Lenke til kommentar

Takk for gode svar, Pasient og aklla. Nå så jeg straks litt lysere på situasjonen. De fysiske kravene som du ramset opp virket jo utrolig lett. 3000m på 15min er sakte, og 18 armhevinger er jo nesten ingenting, så det er jeg ikke bekymret for, selv om det sikkert er ting som kanskje er *litt* hardere enn akkurat det der. Har fått hørt så mye forskjellig fra onkler osv. om at militæret var et rent helvette. Kanskje er ting anderledes nå, eller så var de en gjeng pingler. For øyeblikket virker hæren mest interessant for min del, men det er egentlig ikke så veldig nøye hvor jeg ender opp, bare jeg slipper å sitte på et kontor hele dagen. Når jeg først er i militæret vil jeg ha det litt hardt, gjøre ting som ikke er mulig andre plasser. Sitte stille gjør jeg nok av fra før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...