Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En ting jeg tror jeg glemte å opplyse om LDKN:

Maten er ganske god. Jeg kan ikke sammneligne med Kjevik siden jeg knapt nok har vært der utenom FOS-sesong, men jeg fant den bedre enn Madla og BHFS - det er tross alt mye høytrangerte offiserer der oppe.

Aberet er fisk. Jeg er i utgangspunktet ganske glad i fisk, unntatt fiskekaker, fiskepudding osv.

Som vaktsoldat på LDKN mister du mange måltider som du får igjen senere på dagen pakket inn i plastbeger som du kan varme i mikroen i vakten. "Reitanfisk" ble et nytt begrep i mitt vokabular forrige år. Reitanfisk smaker papp, og har titt og ofte blitt erstattet med pizza fra rema 1000 (er egen pizzaovn på kasernen, den trenger forøvrig sikkert fremdeles litt rensing). Reitanfisk serveres, i kjent stil, to ganger i uken.

Lenke til kommentar

Lyngfisk: Det vil tiden vise. Har per i dag levert inn alt mitt utstyr unntatt én uniform til gamlebasen, og den siste må jeg sende i posten når jeg kommer fram. Forrige gang jeg byttet, ble jeg overført fra hæren til sjøforsvaret. Nå er LDK-NN en fellesbase, men så vidt jeg vet er det luftforsvaret som forsyner de med menige, vanligvis.

srbz vet sannsynligvis.

Lenke til kommentar
Lyngfisk: Det vil tiden vise. Har per i dag levert inn alt mitt utstyr unntatt én uniform til gamlebasen, og den siste må jeg sende i posten når jeg kommer fram. Forrige gang jeg byttet, ble jeg overført fra hæren til sjøforsvaret. Nå er LDK-NN en fellesbase, men så vidt jeg vet er det luftforsvaret som forsyner de med menige, vanligvis.

srbz vet sannsynligvis.

Blir du innkalt til HV etter dimmisjon har du vært i alle forsvarsgrenene altså. Ikke mange som klarer det. :p

Lenke til kommentar

På LDKN er det hovedsaklig tre forskjellige tjenestetyper for vernepliktige: V&S, brannvern og OPS-ass.

 

Vaktsoldatene er hovedsaklig fra luft, dog vi hadde endel fra hæren (jegerbataljon-kandidater som ikke besto opptaket der) pluss en og annen fra sjø. Det blir tatt inn mannskaper fra luftforsvarets rekruttskole fire ganger i året, men ved akutte mannskapsbehov henter de inn fra alle grener. En av korporalene våre var fra hæren, men han hadde mørkeblå beret (dog med kongemerket i gull), og blå distinksjoner.

 

Brannvern består hovedsaklig av UM/ULM. Dette har visst noe bakgrunn i at sjø har en grunnleggende brannvernopplæring i rekruttskolen (har jeg hørt).

 

OPS-asser har jeg ærlig talt ikke peiling på.

 

Ang det med fisken så er er det ikke mye som er like ille som pappfisk fra dagen i forveien, varmet i mikrobølgeovn. Reitanfisk!

 

edit: Er det flere enn meg som venter på innkallelse til UB-opptak, men som ikke har fått denne enda? En kompis av meg (samt noen bekjente av han igjen) fikk den for flere dager siden, jeg har enda ikke sett snurten av denne.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Ble oppringt for noen dager siden angående UB-opptak, men takket nei, siden jeg er fornøyd med stillingen som journalist.

 

Lurer litt på å søke på FOS (?) til sommeren, får se hva jeg mener om Forsvaret da. :p

 

Fikk forøvrig papirer i posten også, men de kom hjem for en uke siden.

Endret av KristofferB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...