Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret

Kurt P

Anbefalte innlegg

Jo, forsåvidt. Blir vel litt som kvinner i skarpe stillinger i de fleste andre land. De kan være på båt, i støttestillinger, spesialiststillinger etc., men du sender dem ikke ut som geværgubb. Hvor blir tolkene brukt? Jeg vil tro det er snakk om ambassader, inne på store baser etc. Oppdragene til hauk-klassen i middelhavet var vel å forhindre smugling, så der var det vel heller ikke så voldsom risiko involvert.

Du vil nok ikke se vernepliktige på patrulje i Afghanistan eller Kongo med det første, selv om de skulle være aldri så frivillige.

Mhm.

Kjenner ikke detaljene ang. tolkene, men hørte om en som var blitt sendt ned kort tid etter rekrutten grunnet mangelen. Vet ikke hvor riktig det er.

KNM Fridtjof Nansen skal jo muligens til Somalia. Den turen vil nok umulig kunne gjennomføres uten vernepliktige. Tipper de fleste vil si ja takk til å gå fra 140 kr dagen til 30k+ i måneden. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noen regler på hvilken mat vernepliktige har krav på? Har hørt noe om olympiatopp-talerken, men det er ikke hva som praktiseres her (Fastboende ved Perminalen, Base Viken/Oslo).

Tror det er et krav om at det skal være fisk 2 ganger i uka. Vet ikke om det er et krav eller om det er et ønske e.l.

Hvis det er noe krav så er ikke det høyt, det veit alle som har vært på Skjold :wee:

Lenke til kommentar
Olympiatopp-tallerken? Det har jeg aldri hørt om.

Muligens den har et annet navn, men prinsippet er uansett at en tallerken skal inneholde en viss andel proteiner, karbohydrater osv.

Problemet her på Perminalen er for det første at maten er dårlig, rett og slett. Tilberedningen resulterer i at maten blir kokt alt for lenge (og gjerne varmet opp neste dag) og smaker tørt eller ingenting, og dette fører til at viktige næringsstoffer forsvinner. Maten er heller ikke særlig sunn, mye fet mat, mangler ofte grønnsaker... Det er dårlig mat, og omtrent ingen liker den.

Skulle gjerne hatt noe dokumentasjon på hvordan maten skal være.

Lenke til kommentar
Tror det er et krav om at det skal være fisk 2 ganger i uka. Vet ikke om det er et krav eller om det er et ønske e.l.

Hvis det er noe krav så er ikke det høyt, det veit alle som har vært på Skjold :wee:

Det er ikke noe krav som tilsier fisk 2 ganger i uken. Det er bare sånn det ofte er. Det er ønske om et balansert og varirert kosthold så langt det lar seg gjøre.

Olympiatopp-tallerken? Det har jeg aldri hørt om.

Muligens den har et annet navn, men prinsippet er uansett at en tallerken skal inneholde en viss andel proteiner, karbohydrater osv.

Problemet her på Perminalen er for det første at maten er dårlig, rett og slett. Tilberedningen resulterer i at maten blir kokt alt for lenge (og gjerne varmet opp neste dag) og smaker tørt eller ingenting, og dette fører til at viktige næringsstoffer forsvinner. Maten er heller ikke særlig sunn, mye fet mat, mangler ofte grønnsaker... Det er dårlig mat, og omtrent ingen liker den.

Skulle gjerne hatt noe dokumentasjon på hvordan maten skal være.

Velkommen til forsvaret! Maten på perminalen er midt på treet. Ikke dårligste du får itak i forsvaret, men langt ifra den beste ;)

Og dagen etter? Man får gjerne rester fra hele forrige ukes middager til lunsj på mandag, rundt om i landet. (ikke at det er noe galt med det, så sant det gjøres ordentlig)

Og ihjelkokt mat er ikke et nytt fenomen i forsvaret eller.. Nå dampkokes veldig mye av maten i forsvaret. Mye halvfabrikat.

Lenke til kommentar

Apropos matkvalitet:

Var innom 3 leire i førstegangstjenesten (Terningmoen, Huseby, Madla), og Terningmoen var helt klart best. Der hadde de til og med temauker, den gangen vi var der etter rekrutten så hadde de indisk uke eller noe sånt. Noen ganger hadde de taco også, noe helt annet enn Huseby synes jeg. Madla var grei, men sånn som jeg husker det var det bare fisk der når jeg var innom. :p

Lenke til kommentar

Madla var grei, Kjevik var veldig bra. Men Perminalen er forferdelig.

Har tatt det opp med TTVen ja, men skulle gjerne hatt noe dokumentasjon for å slenge i bordet.

Et annet problem er at vi bare får servert tre måltider om dagen (to i helgene).

Endret av KristofferB
Lenke til kommentar

Huseby er kjedelig. Selv om jeg greide fisken på Terningmoen av og til, så var det ikke noe vits i å møte opp på middagen på Huseby hvis det var fisk. Da var det bare å gå rett til velferden med en gang. Husker de to-tre første gangene jeg prøvde å spise fisken der satt jeg å brakk meg, fikk ikke spist noe og gikk sulten hvis det var kveldstjeneste. Fullstendig håpløst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...