Zimmerh Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Du får det i tide går du i 2 er det ikke å forhaste går i 3 og fikk sesjon i november Lenke til kommentar
Snowballen Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Ja men då e det gresjjj Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Hei, går nå i 2 klasse videregående, regner med at sesjon er nært forestående. Som mine 3 ønsker har jeg tenkt på 2 Battaljon, GSV, og HJK som mine 3 valg, i den rekkefølgen. Er det lurt å ringe og mase etter sesjon? og, hva synes dere om valgene mine? har planlagt en videre karriere i forsvaret etter førstegangstjenesten. Du trenger ikke forhaste deg mtp. sesjon nei, men det er jo greit å begynne å planlegge litt. Det er ikke så dumt å ringe en liten stund etter sesjonen og spørre litt hvis du ikke har fått noe svar. Du får mye lettere viljen din hvis du er litt frampå og gir inntrykk av at du er interessert i Forsvaret, det er noe de setter pris på. (Selvfølgelig ikke hemningsløs masing...) Hvis du får innkalling til noe du ikke har lyst til, er det også bare å ringe og spørre om det er mulig å bli flyttet over. Det gjorde jeg, og ble flyttet med en gang. Angående valgene dine, så er nok det noe som egner seg godt hvis du er interessert i mye grønn tjeneste, og militære disipliner/aktiviteter som f.eks. skyting, stridsdriller, patruljering osv. (Vet ikke om noen her i disse avdelingene er enige med meg i det?) HJK blir nok fort uaktuelt hvis du bare har det på tredjevalg, ettersom det kun er de aller mest motiverte som har sjanse til å komme noen vei der. Men det er jo bare å prøve. Lenke til kommentar
Snowballen Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Valgene mine er i den rekkefølgen fordi det må være en rekkefølge er alså ingen av dem jeg eg mer eller mindre motivert for å gjennomføre. Vil ha så mye grønn tjeneste som mulig jeg, kan ikke tenke meg noe verre enn å sitte på rævva hele året :/ derfor jeg går idrettsfag i stede for almenn Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Anbefaler en jegertjeneste før du prøver deg i HJK, der de aller fleste som klarer opptakene har vært i forsvaret noen år. Lenke til kommentar
Snowballen Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Oppps! mente FJK der jeg skrev HJK, beklager! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Til Snowballen: Ingenting heter FJK. Til Bandidos-Pelle: Hærens Jegerkommando utdanner blant annet fallskjermjegere. For å bli fallskjermjeger kan du ikke ha gjennomført førstegangstjenesten. Har du gjennomført førstegangstjenesten, får du rett og slett ikke lov til å prøve deg på fallskjermjegeropptaket. For å kunne prøve deg på Spesialjegeropptaket (også under HJK) på den andre siden, MÅ du ha gjennomført førstegangstjenesten. Lenke til kommentar
Snowballen Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 nei herregud! xD er jo så mange forskjellige navn, i hodet mitt sto FJK for fallskjermjeger greia, men det skjønner jeg jo nå er feil, må bare beklage igjenn! Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Har du gjennomført førstegangstjenesten, får du rett og slett ikke lov til å prøve deg på fallskjermjegeropptaket. Noen anelse om hvorfor? Lenke til kommentar
40mm Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 (endret) Har du gjennomført førstegangstjenesten, får du rett og slett ikke lov til å prøve deg på fallskjermjegeropptaket. Noen anelse om hvorfor? Fordi fallskjermjegere ikke har en vervet avdeling, og består kun av folk som er inne til førstegangstjeneste. I stedet så søker man seg inn i FSK. Endret 12. desember 2008 av 40mm Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Fordi fallskjermjegere har en vervet avdeling, og består kun av folk som er inne til førstegangstjeneste. I stedet så søker man seg inn i FSK. Så det finnes både en vervet og en vernepliktig avdeling av fallaskjermjegere under HJK? Lenke til kommentar
40mm Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Fordi fallskjermjegere har en vervet avdeling, og består kun av folk som er inne til førstegangstjeneste. I stedet så søker man seg inn i FSK. Så det finnes både en vervet og en vernepliktig avdeling av fallaskjermjegere under HJK? Nei, glemte å skrive ikke, rettet det nå. Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Nei, glemte å skrive ikke, rettet det nå. Men det går jo normalt an å verve seg etter førstegangstjeneste... Lenke til kommentar
40mm Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Nei, glemte å skrive ikke, rettet det nå. Men det går jo normalt an å verve seg etter førstegangstjeneste... Man må gjennom opptak til FSK selv om man har hatt førstegangstjeneste som fallskjermjeger. Lenke til kommentar
40mm Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Hva står FSK for? Forsvarets spesialkommando. Lenke til kommentar
I.A.G. Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Så fallskjermjegerne er kun vernepliktige, mens hvis du verver deg, må du til FSK? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Avdelingen heter FSK/HJK. De har to typer jegere, fallskjerm- og spesialjegere. Fallskjermjegertroppen består av folk i førstegangstjeneste. Du kan ikke bli fallskjermjeger som vervet. Dette kommer sannsynligvis av økonomi, og at du som vervet er ansatt, og da er det en del regler en må forholde seg til som en kan strekke litt lengre med vernepliktige. Spesialjegere er operative, de driver på med skarpe oppdrag i utlandet hvor det er en reell fare for personellet. De står dessuten på svært kort beredskap bl.a. mot terrorangrep på norsk kontinentalsokkel. Det ville ikke vært politisk spiselig å sende vernepliktige mannskaper ut på utenlandsoperasjoner, og dessuten oppnår ikke disse et godt nok nivå til å drive skarpe spesialoperasjoner etter under ett år. Enkelt sagt: Fallskjermjeger kan du bli i førstegangstjenesten (og kun da). Spesialjeger lan du bli etter førstegangstjenesten, og kun da. Det er ikke nødvendig å ha vært fallskjermjeger under førstegangstjenesten for å bli spesialjeger, men det er en fordel. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 (endret) Det ville ikke vært politisk spiselig å sende vernepliktige mannskaper ut på utenlandsoperasjoner, og dessuten oppnår ikke disse et godt nok nivå til å drive skarpe spesialoperasjoner etter under ett år. Egentlig har vel dette blitt gjort ved flere anledninger (ikke spesialjegere), men da under frivillighet og normale lønnsforhold. Dette gjorde man da Hauk-klassen dro til Middelhavet, og har vel også blitt gjort med tolker (har jeg hørt) ved prekær mangel i land som Irak, da vi var der. Så vernepliktige kan godt bli sendt til utenlandsoperasjoner, men da under frivillighet samt en form for midlertidig avvikling av menig-statusen. Endret 12. desember 2008 av T.F.T Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. desember 2008 Del Skrevet 12. desember 2008 Jo, forsåvidt. Blir vel litt som kvinner i skarpe stillinger i de fleste andre land. De kan være på båt, i støttestillinger, spesialiststillinger etc., men du sender dem ikke ut som geværgubb. Hvor blir tolkene brukt? Jeg vil tro det er snakk om ambassader, inne på store baser etc. Oppdragene til hauk-klassen i middelhavet var vel å forhindre smugling, så der var det vel heller ikke så voldsom risiko involvert. Du vil nok ikke se vernepliktige på patrulje i Afghanistan eller Kongo med det første, selv om de skulle være aldri så frivillige. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå