Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret

Kurt P

Anbefalte innlegg

Er vel ikke lenge før jeg blir innkalt. Men jeg har lyst til å bli med i Garden, og spille trommer. Har spilt trommer i 7 år nå. Er det veldig vanskelig å komme inn?

Vis ikke jeg kommer inn i garden. Kan jeg da søke meg inn som sjåfør?

Takker for svar :)

Hvis du ønsker å søke deg inn i KP3 (drill-, musikk- eller signaltroppen) til Garden er det bare å si det på sesjonen, så får du sannsynligvis en innkalling til dette den gangen i året kompaniet/troppene har innrykk (i oktober). Det første du vil gjøre der er da å prøvespille og gå gjennom noen enkle tester. Der finner de rett og slett ut hvem som er de 5-6 beste til jobben (eller hvor mange trommeslagere de skal ha) og velger disse. Jeg mener å huske at de resterende søkerne som er vernepliktige vil bli overført til den vanlige rekrutten i garden som produserer vanlige vaktgardister/infanterister, dvs til KP6. Etter rekrutten vil du bli plassert i et kompani på Huseby hvor du kan søke deg til stillinger som f eks sjåfør.

Takk for et veldig bra svar!! :)

Da vet jeg det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Takk for et veldig bra svar!! :)

Da vet jeg det.

Forresten, bare for å spesifisere, for å bli sjåfør tror jeg du må søke deg inn i 5. gardekompani, tror ikke det er noen muligheter til det i de andre kompaniene, ikke som jeg fikk inntrykk av i allfall. For å få seg inn i 5. gardekompani må du søke i rekruttperioden.

Lenke til kommentar

1. Noen som vet hvor man kan kjøpe dog tag type norsk? (norsk ja, og IKKE amerikansk eller noe, men NORSK). Geh, jeg finner ikke min.

2. Hvordan er det å legge ut bilder fra militæret på facebook og lignende? Bilder er både tatt i leir\felt, i militære klær og utrustning\sivile klær, med og uten våpen, tatt både i og utenfor tjenestetid osv. Tror derimot ingen av folkene på bildene motsetter seg publisering, det er militære regler som er mulig begrensning.

Endret av Cucumber
Lenke til kommentar

Sånn i teorien har du ikke lov og ta bilde av militært område. Dvs, du kan faktisk ikke ta bilde av kasera di. I teorien vel og merke :p

Hva angår bilder av diverse, så så kp.sjefen vår det ganske enkelt: "Alt vi gjør, skal tåle forsiden på vg". Det er viktig og ha i bakhodet når du tar bilder. Bilder av deg på Facebook hvor du stiller full KTS og retter AG3en mot linsa er vel ikke heeeeelt lurt.

Bare vær fornuftig. Noen ting funker på Facebook, andre funker i dimmevideoen, og andre ting burde ikke folk utenfor leiren se :p

Lenke til kommentar

vet om eksempler på bilder som har blitt fjernet fra Facebook på grunn av sikkerheten til forsvaret.

han som la det ut fikk en ikke alt for hyggelig telefon fra en eller annen sikkerhets-fyr, så det er ikke anbefalt å legge ut slike bilder på nett.

Lenke til kommentar

Mitt spørsmål er jo faktisk hvorfor du skal legge ut bilder på Facebook? Ett uskyldig bilde av deg ute i felt som profilbilde er greit (så fremt det ikke inneholder gradert info), men å legge ut masse album og greier med MASSE bilder er bare unødvendig! De som eventuelt skulle trenge å se det kan du vise til personlig og ikke legge ut på Facebook. Er MYE dritt som ligger rundt på sider som ALDRI skulle vært lagt ut. Mitt tips vil jo kanskje være å stikke til troppsjef/befal etc og be han/hun sjekke igjennom bildene.

Lenke til kommentar
Tror Madla-rekrutten er å satse på om du vil bli sjåfør, har et intrykk av at det er mange sjåfører i både sjø og luft.

CSS-bataljonen i Hæren (hvor jeg er) er nok det ultimate stedet dersom du har lyst til å kjøre lastebil i hvert fall. Det er jo en bataljon som stort sett driver med transport og logistikk, så sannsynligheten for å bli sjåfør her er relativt stor.

Lenke til kommentar
Litten addon til det med bilder, om dere skal ha facebook gruppe for troppen. For guds skyld hold den lukket! Da blir terskelen hvor hva som kan tåles mye høyere.

Da har dere virkelig nolduser som befal. Sjekk EULAen til facebook.

Jeg vet hva Facebook kan gjøre med hva du legger ut dit. MEN, om troppen sin gruppe er lukket, og det kun er folk fra troppen der, så blir det mer forståelig. Mange ting i militæret er helt normalt for de som er der, men mange "sivile" kan mistolke det.

Lukket gruppe ftw. Det eneste problemet vi fikk med gruppa vår, som ble opprettet etter rekrutten var når en løk presterte og legge ut en video der, hvor han springer inn i skapet sitt med hjelm på. Det var ikke så ille, men når noen presterer og innvitere troppssjefen til gruppa, så ble det pes på oppstillingsplass :p

Lenke til kommentar
hvis bildene inneholder noe som kan tolkes som begrenset info, så skal det ikke ut på internett, selv ikke på en lukket face-book gruppe

Eller på en hemmelig gruppe på facebook. Husk.. tagger man bilder inni en lukket/hemmelig gruppe, så vil bildene fortsatt være synlig på den taggedes profil. Derfor blir bilder fort synlige utenfor gruppa.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, går nå i 2 klasse videregående, regner med at sesjon er nært forestående.

Som mine 3 ønsker har jeg tenkt på 2 Battaljon, GSV, og HJK som mine 3 valg, i den rekkefølgen.

Er det lurt å ringe og mase etter sesjon? og, hva synes dere om valgene mine? har planlagt en videre karriere i forsvaret etter førstegangstjenesten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...