Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret

Kurt P

Anbefalte innlegg

18-års grense for å bruke våpen.

har hørt at folk har kommet ut det året de fyller 18, altså at dem er 17 når de blir kalt ut.

Er vel 18 år i løpet av innrykksåret som gjelder.

Men det er stress for en tropp/et lag å ha et par stykker under 18, siden alt kan gjøres på samme måte med de under 18 som de over.

Er du sikker på at det er 18 år iløpet av innrykksåret?

Men kan f eks en på 17 skyte med AG3? Altså. Har personen samme regler som de over 18?

EDIT: Da svarte aklla på min spørsmål om skyting med våpen.

Oppfølgningsspørsmål. Hva gjør de som ikke har fylt 18 da. Løper de rundt i skogen og skriker pang pang pang?

Det stemmer ikke. Det er lov til å bruke våpen før man er 18

Til og med HV-ungdom bruker jo våpen jo :p Det er jo rene speiderleiren.

De under 18 i forsvaret har ikke lov til å lære "stridsteknikk", dvs. at de finner på andre ord, uttrykk, og har litt annen opplæring..

De har heller ikke lov til å skyte på fullauto med AG-3. De får en omstiller som gjør at det ikke er fysisk mulig å stille den på F.

De har heller ikke lov til å skyte på helfigur. (Som skal illustrere menneske)

Hadde flere under 18 i troppen på rekrutten, så veit det går ann ;)

Endret av espennyh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

litt dårlig formulert av meg.

men er vel værre regler på hvordan man bruker/har våpenet når man er under 18.

vi gikk noen ganger nesten hele dagen med skarpt i løpet, det kan vel ikke de under 18 år gjøre?

jeg brukte jo våpen når jeg var rundt 10 år, men er vel ikke like fritt å bruke det.

har de forresten lov til å ha våpenet i skapet, tilgjengelig 24 timer i døgnet?

Lenke til kommentar

vi gikk noen ganger nesten hele dagen med skarpt i løpet, det kan vel ikke de under 18 år gjøre?

jeg brukte jo våpen når jeg var rundt 10 år, men er vel ikke like fritt å bruke det.

Veit ikke hvordan det er å gå med skarpt i våpenet, for jeg har ikke vært på lag med folk under 18 på øvelse..

Våpenet i skap har de også. Eneste forskjellen med våpen var egentlig full-auto, og at de ikke kunne skyte på helfigur.

Edit: Og forresten aklla, var på snarvisitt på Kolsås i går, var inne hos FLO/IKT faktisk. :p

Endret av espennyh
Lenke til kommentar

Veit ikke hvordan det er å gå med skarpt i våpenet, for jeg har ikke vært på lag med folk under 18 på øvelse..

Våpenet i skap har de også. Eneste forskjellen med våpen var egentlig full-auto, og at de ikke kunne skyte på helfigur.

Edit: Og forresten aklla, var på snarvisitt på Kolsås i går, var inne hos FLO/IKT faktisk. :p

nice.

du var ikke innom drift?

så en haug av folk utenfor glass-porten inne i FLO/IKT-bygget, en av dem var sikkert det da :p

hva gjorde du her?

Endret av aklla
Lenke til kommentar
FYI, er ofte jeg som jobber med slike ting, uanmeldte brudd og slikt :p

Gah, du som gjør min "myke mandag morgen" sur ved at det reeeennner inn med meldinger på remedy da :p

jeg sender ikke saker til deg nei, men godt mulig det er jeg som gjør at du får saker fra noen andre :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Hei, noen som er inne som vet om man må møte i permuniform eller "what not" på nytt tjenestested etter rekrutten?

Nei, med mindre du har fått beskjed om noe er vanlig uniform greit. Permuniform er vel for øvrig M04, du tenker vel på serviceuniformen?

Er i luften så jeg har M04 som vanlig tjenesteuniform, og en blå dress med krimskrams som forøvrig er iskald som perm. Tenkte å møte opp sivil, men er usikker.

Endret av RastaXP
Lenke til kommentar
Er vel ikke lenge før jeg blir innkalt. Men jeg har lyst til å bli med i Garden, og spille trommer. Har spilt trommer i 7 år nå. Er det veldig vanskelig å komme inn?

Vis ikke jeg kommer inn i garden. Kan jeg da søke meg inn som sjåfør?

Takker for svar :)

Hvis du ønsker å søke deg inn i KP3 (drill-, musikk- eller signaltroppen) til Garden er det bare å si det på sesjonen, så får du sannsynligvis en innkalling til dette den gangen i året kompaniet/troppene har innrykk (i oktober). Det første du vil gjøre der er da å prøvespille og gå gjennom noen enkle tester. Der finner de rett og slett ut hvem som er de 5-6 beste til jobben (eller hvor mange trommeslagere de skal ha) og velger disse. Jeg mener å huske at de resterende søkerne som er vernepliktige vil bli overført til den vanlige rekrutten i garden som produserer vanlige vaktgardister/infanterister, dvs til KP6. Etter rekrutten vil du bli plassert i et kompani på Huseby hvor du kan søke deg til stillinger som f eks sjåfør.

Lenke til kommentar
Er vel ikke lenge før jeg blir innkalt. Men jeg har lyst til å bli med i Garden, og spille trommer. Har spilt trommer i 7 år nå. Er det veldig vanskelig å komme inn?

Vis ikke jeg kommer inn i garden. Kan jeg da søke meg inn som sjåfør?

Takker for svar :)

Hvis du ønsker å søke deg inn i KP3 (drill-, musikk- eller signaltroppen) til Garden er det bare å si det på sesjonen, så får du sannsynligvis en innkalling til dette den gangen i året kompaniet/troppene har innrykk (i oktober). Det første du vil gjøre der er da å prøvespille og gå gjennom noen enkle tester. Der finner de rett og slett ut hvem som er de 5-6 beste til jobben (eller hvor mange trommeslagere de skal ha) og velger disse. Jeg mener å huske at de resterende søkerne som er vernepliktige vil bli overført til den vanlige rekrutten i garden som produserer vanlige vaktgardister/infanterister, dvs til KP6. Etter rekrutten vil du bli plassert i et kompani på Huseby hvor du kan søke deg til stillinger som f eks sjåfør.

Prøvespillingen er vel før selve inntaket, tror det er i januar eller noe sånt. De som kommer inn blir da innkalt. Tror du må søke for å bli med på prøvespillingen, men det er jeg ikke sikker på. Eller så er det som du sier, at du bare blir meldt på når du sier at du er interessert i det på sesjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...