Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret

Kurt P

Anbefalte innlegg

Når jeg ventet på bussen i går var det en type som var på perm som satt på benken ovenfor meg. Det skuldermerket hans (husker ikke hva det egentlig heter) kjente jeg igjen, men jeg husket ikke hvilken avdeling sitt merke det var. Det var et sverd som pekte nedover, og noe som så ut som vinger som gikk skrått opp ut fra sidene på sverdet. Hele var i svart-hvitt, sverdet og vingene i hvitt, resten i svart.

Var det HJK sitt merke? http://www.fallskjermjeger.no/avdelingsmer...elingsmerke.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det var det jeg tenkte på, men sverdet går oppover. thrusthamster må nok ha sett feil på detaljene.

Detaljer er VIKTIG! :p

Haha, bevis på at jeg har vendt meg av drillgardist tendensene, er ikke like hardcore på detaljene. :D

Tydeligvis HJK da. Litt overrasket egentlig, han så litt stusslig ut, men så er jeg sikkert litt vandt til å vurdere folk utifra kvaliteten på uniformen og spitten. En fra HJK i Fet kommune da, spennende. :)

Lenke til kommentar

De fleste vernepliktige i HJK tjenestegjør i støtteelementene. Disse har både skuldermerket og vinrød berèt, så det er lett å la seg lure.

Men det skal sies at de aller fleste "innenfor gjerdet" på Rena har gjennomført rekrutten eller gjort det bra i denne, og det står det respekt av.

Og sist men ikke minst, de som har klart seg gjennom nåløyet skiller seg ikke ut fra mengden ved strøken uniform/spitt/hårklipp. Heller motsatt ;)

Lenke til kommentar
Og sist men ikke minst, de som har klart seg gjennom nåløyet skiller seg ikke ut fra mengden ved strøken uniform/spitt/hårklipp. Heller motsatt ;)

Jepp, det er bare litt bakvendtland-tilstander i drilltroppen når det gjelder det, der en gardist som viser at han bruker all sin tid for å bli best i alt er en bra gardist. Ellers i forsvaret viser vel mindre fokus på uniform osv. at man har mer fokus på det man skal drive med. Tankegangen i drill er at man skal la detaljfokuset gjennomsyre alt, og på det blir da overført til drillbanen.

Og det er faktisk sant, med en gang gardistene i troppen begynte å slakke på kravene så merket man det på forestillingene.

Lenke til kommentar
Syntes rekrutten var kjempemoro jeg. Å få prøve SIBO, smake på gass og å prøve å finne fiender i skogen du skulle drepe var et kjempekick for meg. Da var det greit at et lass med kjeft fra befalet fulgte med i pakka. ;)

Ja forsåvidt, gassprøvingen, å øve på åling og å finne fi i teig var gøy. SIBO fikk vi ikke prøvd i rekrutten, git.

Lenke til kommentar

Har tenkt å søke meg inn på befalskolen til neste år, og har derfor et par spørsmål.

Er befalskolen på minimum 2 år? Altså førstegangstjenestenåret + et år etterpå? Og hvordan foregår det på befalskolen? Er det noen måneder med opplæring og lignende før så å bli plassert ut som befal for en tropp? Eller er det 2 år med opplæring før så å evt. bli befal for en tropp hvis du velger å fortsette?

(Tenker å gå befalskolen for sanitet i hæren).

Lenke til kommentar

Befalsutdanningsløpet er fordelt på to år der et år er utdanning og et år er praksis. Du starter med å delta på FOS. Klarer du deg gjennom opptaket, blir du plassert i en avdeling der du mest sannsynlig vil komme til å tjenestegjøre de to neste årene. Jeg sier mest sannsynlig fordi du kan få muligheten til å søke deg andre steder eller bli beordret til å gjennomføre serjsantåret i en annen avedlig.

Etter FOS blir du Befalskoleelev i et år med utdanning i det avdelingen din holder på med, samt at det jevnlig vil være utdanningsmoduler på Rena som omhandler lederutdanning og spesialutdanning som trengs for å bli befal.

Står du på eksamnene og de fysiske kravene blir du sersjant etter ett år som BS-elev og får en stilling enten i din avdeling eller i en annen avdeling hvor du gjennomfører pliktåret ditt som befal.

Etter pliktåret står du fritt til å fortsette som avdelingsbefal hvis du ønsker det.

Lenke til kommentar
Har tenkt å søke meg inn på befalskolen til neste år, og har derfor et par spørsmål.

Er befalskolen på minimum 2 år? Altså førstegangstjenestenåret + et år etterpå? Og hvordan foregår det på befalskolen? Er det noen måneder med opplæring og lignende før så å bli plassert ut som befal for en tropp? Eller er det 2 år med opplæring før så å evt. bli befal for en tropp hvis du velger å fortsette?

(Tenker å gå befalskolen for sanitet i hæren).

http://www.mil.no/haren/hbs/start/;jsessio...requestid=40737

Du er ett år som vanlig soldat, med en del ekstra jobbing (fem moduler med "befalsting" à en uke (eller kanskje to? er ikke sikker) på Rena, og så er du ett år som sersjant i en tropp, vanligvis som lagfører eller vognkommandør.

Du kan også ta UB-kurs (utskrevet befal) i luftforsvaret, HV og sjøforsvaret. Da er det 6mnd skole for så å ha 6mnd praksis som UB-korporal. Da kan du om du er flink søke om å bli beskikket til sersjant og få fast jobb i forsvaret, eller du kan trekke deg.

Med befalsskolen binder du deg for to år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...