Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret

Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Haha, you wish. Du har krav på 2 dager perm per måned, helg og helligdager ikke inkludert. Heldigvis kommer de fleste permer i forbindelse med helger og helligdager, så det blir jo i de fleste tilfeller litt mer.

27 juli. Hadde beretløp natt til Torsdag rett etter øvelse. Depotet var tomt. Hadde håpet på å få bereten før første langperm men neida.

haha, fantastisk :p

hvor er du?

Har nettopp vært på V&S kurs på Rygge, og nå skal jeg i NIS-troppen.

Lenke til kommentar
Haha, you wish. Du har krav på 2 dager perm per måned, helg og helligdager ikke inkludert. Heldigvis kommer de fleste permer i forbindelse med helger og helligdager, så det blir jo i de fleste tilfeller litt mer.

Ikke mer nei :p

Han fikk det til å høres veldig lite ut da.. :p Du har krav på 7 fastsatte langpermer og en nummer 8 som du selv bestemmer når du skal ha. Langpermene varierer med å vare alt fra torsdag til søndag og slik som min sommerferie var, hele 3 uker. Det heter vell at du har krav på 24 dager fri eller noe slik. Permen jeg har nå, så kom jeg hjem kl 13.00 sist fredag og reiser opp igjen i morgen, permen teller alikevell bare 5 dager, siden helg og reisedag ikke teller. Dette er igjen min avdeling i hæren jeg snakker om. Men jeg har kompiser rundt i andre avdelinger og det høres ganske likt ut. Luft- og sjøforsvaret har kanskje egne rutiner..

Lenke til kommentar

Han fikk det til å høres veldig lite ut da.. :p Du har krav på 7 fastsatte langpermer og en nummer 8 som du selv bestemmer når du skal ha. Langpermene varierer med å vare alt fra torsdag til søndag og slik som min sommerferie var, hele 3 uker. Det heter vell at du har krav på 24 dager fri eller noe slik. Permen jeg har nå, så kom jeg hjem kl 13.00 sist fredag og reiser opp igjen i morgen, permen teller alikevell bare 5 dager, siden helg og reisedag ikke teller. Dette er igjen min avdeling i hæren jeg snakker om. Men jeg har kompiser rundt i andre avdelinger og det høres ganske likt ut. Luft- og sjøforsvaret har kanskje egne rutiner..

Ok. Men er det sånn at hvis jeg starter i august og går i millitæret til juni kan jeg ta ut et par uker fri til juleferie f.eks?. eller juleferie fri for alle? Hvordan er det med påskeferie?

Lenke til kommentar
Ok. Men er det sånn at hvis jeg starter i august og går i millitæret til juni kan jeg ta ut et par uker fri til juleferie f.eks?. eller juleferie fri for alle? Hvordan er det med påskeferie?

Juleferie får du nok ja. Juleferien blir nok noe tilsvarende sommerferien. Med andre ord, sannsynligvis den lengste permen din. Påsken utnyttes vell alltid siden du kun bruker 3 permdager men har fri fra fredag til mandag. Altså 11 fridager med kun 3 tellende dager.

Lenke til kommentar

kan vel ikke bestemme når man skal ha perm nr 8?

man kan vel søke om nr 8, men må ha en grunn etter det jeg har hørt, man kan altså ikke bare ta den når man vil.

det må jo passe for befalet og opplegget de har.

Lenke til kommentar

Det heter vell egentlig at den 8 permen skal bli brukt til f.eks jobbintervju og diverse andre viktige gjørmål på slutten av året. Men såvidt jeg vet er dem ikke så nøye på va du bruker permen på. Den kalles vell for "snillgutt-perm" eller noe slikt også.

Jeg har min om 3 uker. Søkte for ei stund siden og fikk flybilettene rett etter. Har perm fra torsdags formiddag til søndags kveld. Hadde ikke noe spessiel grunn jeg hvertfall. Vi fikk beskjed at om det var noe som var viktig for deg, var det god nok grunn til å få permen.

Lenke til kommentar
hvor er du?

Hjemme på perm. :p

På mandag derimot starter jeg som journalist i HV-bladet (ironsik nok er jeg i luftforsvaret), Base Viken/AK i Oslo. Har hatt et 3-ukers kurs på Kjevik i forkant av dette. Før det var det rekrutten, veldig morsom tid.

Du var i vaktsoldat i sjøforsvaret? Hvor tjenestegjør du, og "byttet" du uniform?

Noen som har noe positivt å si om å tjenestegjøre i Oslo?

Lenke til kommentar

Det er noen litt spesielle stillinger på akershus festning, bl.a. på forsvarets mediesenter, som man må søke seg til. Man kan da tjenestegjøre som journalist, videotekniker, fotograf, webdesigner m.m.

Ellers har man mulighet for å tjenestegjøre som vaktsoldat og idretsassistent (etter rekrutten i luftforsvaret, andre forsvarsgrener vet jeg ikke). Sikkert noe mer også...

Endret av KristofferB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...