Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret

Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skal snart på sesjon, men har ingen planer om å gå i millitæret. Holder det å si at jeg ikke har lyst til å gå i millitæret? Eller må si at jeg er stor motstander av all form for vold osv?

Et par kamerater av meg sa at de absolutt ikke ville. Og de slapp. Men tror dette kommer veldig an på. Skal du studere, søk studieplass. Hvis du da blir innkalt kan du søke om fritak, får du ikke det så fryser de studieplassen din og du kan fint gå et år i militæret.

Lenke til kommentar

Hadde jeg endt opp med siviltjeneste hadde jeg sikkert kjedet meg ihjel. Militæret kan være moro om du tåler en liten utfordring. Hvorfor i all verden har du lyst til å kaste bort et år på noe så kjedelig? Siviltjeneste burde være forebeholdt de stakkarene som ikke KAN gjennomføre "vanlig" førstegangstjeneste.

Lenke til kommentar

Det kommer heeelt ann på hva du driver med, og hvor du er.

Noe ala dette er ganske vanlig:

0600: Revelje

0600-0730: Frokost, vask, inspeksjon og oppstilling.

0730-1130: Tjeneste/leksjoner

1130-1200: Lunsj

1200-1530: Tjeneste/leksjoner

15.30: Middag

1600-2300: Enten kveldstjeneste eller fri.

Men som sagt, dette varierer veldig. Både klokkeslettene og ting som skjer..

Lenke til kommentar
Mulig det, men en god del slipper siviltjeneste siden det ikke er plass til å ta i mot folk. Men av ren nysgjerrighet, hva består en dag i millitæret av?

Spørs helt hvor du havner. Om du havner i hæren kan det bli mye fysisk aktivitet og moro, jeg hadde ihvertfall en spennende og variert tjeneste i ingeniørbataljonen, lærte minerydding, skarpskytting, brolegging, sprengning i tillegg til alt som hører med i en vanlig infanterists "hverdag".

En vanlig dag for meg varte vel fra 06.00 - 15.30. De første timene med vask og frokost, deretter kom det helt an på hva som var temaet for dagen.

Lenke til kommentar
Kan du nevne noen eksempler på Tjeneste/leksjoner?

Noen få eks:

- Skyting med diverse våpen

- Opplæring i ditt "spesialfelt" (skarpskytting, sanitet, vognfører)

- Tørrtrening/trening med rødt/trening med skarpt på "ild og bevegelse", altså manøvre med ild i lufta

- Skigåing

- Fysisk fostring (gym)

- Sluttet orden, altså trening på kommandoer og riktig opptreden på oppstillingsplass f.eks.

Lenke til kommentar

Ja, man har "lekekrig", men det blir mye kjeft å få om man ikke tar det dønn seriøst. Ihvertfall i mitt kompani. Uansett kan det være veldig moro.

Internett-tilgang på rommet er det ikke sikkert du får, vi hadde ihvertfall ikke det i mesteparten av tiden. Men der jeg var kom det ihvertfall på slutten, og jeg tror de aller fleste har det. Standarden kommer også helt an på hvor du er, men den er vel aldri helt elendig.

Lenke til kommentar
En venninne av meg reiste i militæret som lærling, er det mulig å gjøre noe av det samme innenfor kategorien økonomi og administrasjon?

er vell mulgi å få noe adm. ass. stillinger og slikt etter rekrutten tror jeg.

Ja, jeg tror også det skulle gå. Kommer man ser inn i staben så finnes det vel noen stillinger der. Dog ikke som læring da vel?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Lurer på noe. Kan man protestere hvis du blir innkalt til noe du ikke har lyst til? 3 valget ditt eller noè?

Nei. Det er forsvarets behov som betyr noe. Jeg fikk en tjeneste jeg virkelig, virkelig ikke hadde lyst til, men det er bare å bite tenna sammen og gjennomføre.

Forøvrig, hvis du blir innkalt et annet sted enn du vil, er det bare å ringe 03003 og spørre om å bli flyttet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...