Hamsterino Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 (endret) Joda, har 6 ukers grunnleggende, skytebanetjeneste og drifting av leir er vel det eneste jeg kan skikkelig. Vi hadde noe taktisk forflytning eller hva man skal kalle det, bevege seg forover mot fi en og en. Endret 3. oktober 2008 av Thrusthamster Lenke til kommentar
bruno99 Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Skal snart på sesjon, men har ingen planer om å gå i millitæret. Holder det å si at jeg ikke har lyst til å gå i millitæret? Eller må si at jeg er stor motstander av all form for vold osv? Lenke til kommentar
3raz3r Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Skal snart på sesjon, men har ingen planer om å gå i millitæret. Holder det å si at jeg ikke har lyst til å gå i millitæret? Eller må si at jeg er stor motstander av all form for vold osv? Et par kamerater av meg sa at de absolutt ikke ville. Og de slapp. Men tror dette kommer veldig an på. Skal du studere, søk studieplass. Hvis du da blir innkalt kan du søke om fritak, får du ikke det så fryser de studieplassen din og du kan fint gå et år i militæret. Lenke til kommentar
bruno99 Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 da sier jeg nok at jeg absolutt ikke vil i millitæret. Kommer nok til å si at jeg satser på siviltjeneste i steden. Lenke til kommentar
Husam Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Hadde jeg endt opp med siviltjeneste hadde jeg sikkert kjedet meg ihjel. Militæret kan være moro om du tåler en liten utfordring. Hvorfor i all verden har du lyst til å kaste bort et år på noe så kjedelig? Siviltjeneste burde være forebeholdt de stakkarene som ikke KAN gjennomføre "vanlig" førstegangstjeneste. Lenke til kommentar
40mm Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 da sier jeg nok at jeg absolutt ikke vil i millitæret. Kommer nok til å si at jeg satser på siviltjeneste i steden. 15 måneder med siviltjeneste.... Lenke til kommentar
bruno99 Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 (endret) Mulig det, men en god del slipper siviltjeneste siden det ikke er plass til å ta i mot folk. Men av ren nysgjerrighet, hva består en dag i millitæret av? Endret 5. oktober 2008 av bruno99 Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Det kommer heeelt ann på hva du driver med, og hvor du er. Noe ala dette er ganske vanlig: 0600: Revelje 0600-0730: Frokost, vask, inspeksjon og oppstilling. 0730-1130: Tjeneste/leksjoner 1130-1200: Lunsj 1200-1530: Tjeneste/leksjoner 15.30: Middag 1600-2300: Enten kveldstjeneste eller fri. Men som sagt, dette varierer veldig. Både klokkeslettene og ting som skjer.. Lenke til kommentar
bruno99 Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Kan du nevne noen eksempler på Tjeneste/leksjoner? Lenke til kommentar
Husam Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Mulig det, men en god del slipper siviltjeneste siden det ikke er plass til å ta i mot folk. Men av ren nysgjerrighet, hva består en dag i millitæret av? Spørs helt hvor du havner. Om du havner i hæren kan det bli mye fysisk aktivitet og moro, jeg hadde ihvertfall en spennende og variert tjeneste i ingeniørbataljonen, lærte minerydding, skarpskytting, brolegging, sprengning i tillegg til alt som hører med i en vanlig infanterists "hverdag". En vanlig dag for meg varte vel fra 06.00 - 15.30. De første timene med vask og frokost, deretter kom det helt an på hva som var temaet for dagen. Lenke til kommentar
Husam Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Kan du nevne noen eksempler på Tjeneste/leksjoner? Noen få eks: - Skyting med diverse våpen - Opplæring i ditt "spesialfelt" (skarpskytting, sanitet, vognfører) - Tørrtrening/trening med rødt/trening med skarpt på "ild og bevegelse", altså manøvre med ild i lufta - Skigåing - Fysisk fostring (gym) - Sluttet orden, altså trening på kommandoer og riktig opptreden på oppstillingsplass f.eks. Lenke til kommentar
bruno99 Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Høres i og for seg greit ut. Har man lekegkrig også ? Har man tilgang til internett på rommene og hvordan er standaren generelt sett? Lenke til kommentar
Husam Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Ja, man har "lekekrig", men det blir mye kjeft å få om man ikke tar det dønn seriøst. Ihvertfall i mitt kompani. Uansett kan det være veldig moro. Internett-tilgang på rommet er det ikke sikkert du får, vi hadde ihvertfall ikke det i mesteparten av tiden. Men der jeg var kom det ihvertfall på slutten, og jeg tror de aller fleste har det. Standarden kommer også helt an på hvor du er, men den er vel aldri helt elendig. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 En venninne av meg reiste i militæret som lærling, er det mulig å gjøre noe av det samme innenfor kategorien økonomi og administrasjon? Lenke til kommentar
MemorY Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Les litt her. jeg skummet over det og kan ikke si at jeg fant økonomi og administrasjon, men du får sjekke litt mer nøye Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 En venninne av meg reiste i militæret som lærling, er det mulig å gjøre noe av det samme innenfor kategorien økonomi og administrasjon? er vell mulgi å få noe adm. ass. stillinger og slikt etter rekrutten tror jeg. Lenke til kommentar
thomsi1607 Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 En venninne av meg reiste i militæret som lærling, er det mulig å gjøre noe av det samme innenfor kategorien økonomi og administrasjon? er vell mulgi å få noe adm. ass. stillinger og slikt etter rekrutten tror jeg. Ja, jeg tror også det skulle gå. Kommer man ser inn i staben så finnes det vel noen stillinger der. Dog ikke som læring da vel? Lenke til kommentar
Βlur Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Lærlingeordningen fungerer ikke sånn at en kan være lærling i hvilken som helst stilling. Lærlinger kan finnes i hele Forsvaret, men kun innenfor fastsatte stillinger. Les mer på mil.no. I margen til venstre står det hvilke kategorier du kan søke lærling-stilling innenfor. Lenke til kommentar
bruno99 Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Lurer på noe. Kan man protestere hvis du blir innkalt til noe du ikke har lyst til? 3 valget ditt eller noè? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. oktober 2008 Del Skrevet 17. oktober 2008 Lurer på noe. Kan man protestere hvis du blir innkalt til noe du ikke har lyst til? 3 valget ditt eller noè? Nei. Det er forsvarets behov som betyr noe. Jeg fikk en tjeneste jeg virkelig, virkelig ikke hadde lyst til, men det er bare å bite tenna sammen og gjennomføre. Forøvrig, hvis du blir innkalt et annet sted enn du vil, er det bare å ringe 03003 og spørre om å bli flyttet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå