Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Og "Gardist" er vel ingen grad ;)

Folk bruker alt fra gardist, fls, rekrutt osv. som "grad", mens man er Menig all the time.

 

Lurer også på hvem du har som befal, har hatt et par av de som er Sjt. der før! :)

 

gardist er ingen grad, men ofte bruker den rollen den menige har.

vi hørte alltid soldat på oppstilling og slikt når befalet snakket til alle, som "Soldater, vi har fått ett oppdrag", men man blir ikke kalt "gardist Nyhus" selv om man er gardist.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og "Gardist" er vel ingen grad ;)

Folk bruker alt fra gardist, fls, rekrutt osv. som "grad", mens man er Menig all the time.

 

Lurer også på hvem du har som befal, har hatt et par av de som er Sjt. der før! :)

 

Flysoldat er en grad. Det er det samme som menig i Luftforsvaret. Du har rett om de øvrige betegnelsene.

Lenke til kommentar
Høres bra ut at alt går vel der borte. Når kommer dere til Huseby? Vaktbelastninge er ganske stor for tiden, da nåværende KP2 er alt for få, noe som fører til at vi i KP4 må gå en del vaktstøtte.

Hvilken tropp er du i forresten, og hvem har du som befal?

 

Vi er faktisk litt usikre på når vi kommer til Huseby. Vi vet ikke når vi får langperm herfra, ei heller hvilken dag vi skal møte på Huseby. Tror det er snakk om at vi skal møte midt i første halvdel av oktober.

 

Er i tropp 4 som har blitt plassert på gamle kasserna (oh joy). Sersjantene våre er xxx, xxx og xxx (tror han kommer rett fra befalsskolen). xxx er troppssjef og xxx NK.

Endret av cyclo
Fjernet navn
Lenke til kommentar

Ahh, hade ingen av de som befal selv. Jeg var i tropp 1 med Lt. xxx som troppsjef. Dyktigere infanterist og troppsjef tror jeg fatisk ikke du finner i hæren:p

 

Angående det med gardist eller menig så er det faktisk gardist som er riktig uttrykk. Når du melder deg til befal her kan du enten si rekrutt (rekrutten), gardeaspirant (gardeperioden), gardist (bestått lueløp og gardesjefens evaluering) eller korporal (lagfører,troppsass., eller andre spesielle stillinger) før navnet ditt. Du blir rettet på om du sier menig.

Endret av cyclo
Fjernet navn
Lenke til kommentar

Da er det kun 6 timer til jeg sitter på toget til gardermoen, for atter å vende tilbake til GSV. Jeg gleder meg skikkelig! Blir morsomt med patruljeperiode, med mye morsom tjeneste. Og om jeg ikke husker helt feil så blir vel perioden avsluttet med øvelse patrulje, og da skal jeg sørge for å ha ekstra klips til magebeltet på storsekken. Ikke anbefalt å bære full pakningsplan for sommer, pluss en sjuduker med blendingsduk som er fuktig, uten hoftebelte. Lett ubehag i skuldrene.

Lenke til kommentar
Da er det kun 6 timer til jeg sitter på toget til gardermoen, for atter å vende tilbake til GSV. Jeg gleder meg skikkelig! Blir morsomt med patruljeperiode, med mye morsom tjeneste. Og om jeg ikke husker helt feil så blir vel perioden avsluttet med øvelse patrulje, og da skal jeg sørge for å ha ekstra klips til magebeltet på storsekken. Ikke anbefalt å bære full pakningsplan for sommer, pluss en sjuduker med blendingsduk som er fuktig, uten hoftebelte. Lett ubehag i skuldrene.

God tur!

Lenke til kommentar
Da er det kun 6 timer til jeg sitter på toget til gardermoen, for atter å vende tilbake til GSV. Jeg gleder meg skikkelig! Blir morsomt med patruljeperiode, med mye morsom tjeneste. Og om jeg ikke husker helt feil så blir vel perioden avsluttet med øvelse patrulje, og da skal jeg sørge for å ha ekstra klips til magebeltet på storsekken. Ikke anbefalt å bære full pakningsplan for sommer, pluss en sjuduker med blendingsduk som er fuktig, uten hoftebelte. Lett ubehag i skuldrene.

Ah, Øvelse Patrulje ja, been there, done that. Kjenner meg godt igjen i situasjonen du beskriver, annet enn at teltet vårt ble steinfrossent etter at det ble bløtt. :love:

Lenke til kommentar

Hadde slik vi og engang, tørrtrening før vi skulle gjøre det med rødfis.

 

På glattisen.

 

Forran nykontigenten(hadde omvisning på leiren).

 

Hvem klarte å løpe sidelengs, gå på tryne og skli bortover isen mens han ropte "PANG PANG PANG?".. Heh, joda.

 

MEN, en ting skal være sagt, pipeføringa var hele tiden retta mot "fi"! ^^

Lenke til kommentar
Satan..!! Skulle ikke vært lov :thumbdown: Hvor mange folk har de inne om gangen?

 

Er det sånn at hvis du kommer tidlig så blir du først tatt inn og du kan dra først?

 

Tror å huske at vi var rundt 20 stk jeg. Ble delt opp i to grupper, en som tok "testen" mens den andre halvdelen satt å ventet på de forskjellige intervjuene. Så bytta vi. Når du kommer har lite og si. Ble aldri klok på rekkefølgen de brukte.

Lenke til kommentar
Tror å huske at vi var rundt 20 stk jeg. Ble delt opp i to grupper, en som tok "testen" mens den andre halvdelen satt å ventet på de forskjellige intervjuene. Så bytta vi. Når du kommer har lite og si. Ble aldri klok på rekkefølgen de brukte.

Tror de brukte en slags militær form for alfabetisk rekkefølge når jeg var på sesjon. Var mye surr der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...