Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

nydelig utsikt da...

hadde vel ikke mulighet til å se lengre enn kanskje 100m på hele turen :p

ellers var regn og drittvær standard på øvelser, stort sett alltid var alt utstyret vått.

 

men, hva skjedde med spor-disiplinen deres?

ser jo ut som en bil-vei etter dere...

 

Spor? Disiplin? HÆ?

 

Neida :p

 

Vi fikk ikke noe pes angående det på den øvelsen. Var mer de som skulle gå flankesikring osv som fikk streng beskjed om og opprettholde den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg trur trixet med 1stegangstjenesten er å søke seg til en plass hvor man opplever mye spennende, og er del av en elite.

Hvis dette ikke er deg, så glem det. Alternativet er dassetjeneste i leir- og da kan man likegreit tilbringe et år på soffaen eller et år i en postbudjobb elns

Lenke til kommentar
Jeg trur trixet med 1stegangstjenesten er å søke seg til en plass hvor man opplever mye spennende, og er del av en elite.

Hvis dette ikke er deg, så glem det. Alternativet er dassetjeneste i leir- og da kan man likegreit tilbringe et år på soffaen eller et år i en postbudjobb elns

 

Jeg vil ikke akkurat påstå at vi var en gruppe elitesoldter, vi på HVUV. Men det betyr fortsatt ikke og bety at vi IKKE hadde 6 sinnsykt kule måneder der. Angrer ikke et sekund at jeg valgte den plassen der.

 

Trenger ikke være i FSK-HJK for og få noe "ut" av førstegangstjenesten. Det eneste "trixet" som finnes er og være motivert. Da slipper du som regel og ende opp som velferdsjeger, postsorterer eller whatever.

Lenke til kommentar
Jeg trur trixet med 1stegangstjenesten er å søke seg til en plass hvor man opplever mye spennende, og er del av en elite.

Hvis dette ikke er deg, så glem det. Alternativet er dassetjeneste i leir- og da kan man likegreit tilbringe et år på soffaen eller et år i en postbudjobb elns

Eneste muligheten for å være med i en eliteavdeling er MJK og FSK så tror nok ikke det er umulig for de fleste. Alikavell så tror jeg nok man kan ha en kjempetid i militæret selvom man ikke havner i de "beste" avdelingene. Ta f eks en person som syns samband er morsomt, kan komme til å ha en kjempe tid i sambandbataljonen som på ingen måte er en av de avdelingene som blir sett på som "tøffe".

 

Om tiden din i militæret skal bli flott, kommer helt ann på interessene og motivasjonen du kommer inn med. Selv er jeg veldig motivert og ønsket en stridstjeneste så da ser jeg veldig frem til Stormesk i Panserbataljonen. Mens en annen kompis som ønsker å utdanne seg innenfor ingeniørbransjen senere, kom inn i Ingeniørbataljonen. Altså. hver sin smak.

 

Jeg er helt imot at man skal glemme militæret så lenge man ikke har lyst til å være i "eliten". Man kan få en kjempe fin tid uansett hvilken avdeling du ender i, så lenge man kommer inn med den riktige motivasjonen. Alt er avhengig av din egen oppførsel under rekrutten. Jobber du hardt og viser motivasjon, ser befalet dette og gir deg en spennende stilling. Ergo, kom deg i militæret hvis du er en av de som "tviler" på at dette er noe for deg. Du kommer uansett til å ha ett bedre år i militæret enn å ligge på soffaen i ett år å spise deg feit på chips.

Lenke til kommentar
Ta f eks en person som syns samband er morsomt, kan komme til å ha en kjempe tid i sambandbataljonen som på ingen måte er en av de avdelingene som blir sett på som "tøffe".

 

Nå må du passe deg for hva du sier! Vi i Den Stoldte Norske Hærs Sambandskorps er tøffere enn det mange tror :D

 

--

 

Tilbake til emnet igjen.

 

Thomsi har fullstendig rett i det han sier. Motivasjon for førstegangstjeneste er alt du trenger for å ha et strålende år. Selvsagt er det mye som ikke er så gøy til tider, men det betyr ikke at du ikke kommer til å ha det bra hvis du i utgangspunktet ønsker å ha det bra.

 

 

 

Hvis noen tror at for eksempel MJK er et eneste som er spennende i Forsvaret, så foreslår jeg at disse tar en titt på innslaget om nettopp dette på Lørdagsrevyen 30.08.2008. Jeg tror nok mange vil endre oppfatning om at det er den eneste avdeling som gjør noe spennende etter å ha sett det. Hardere opptak og tjeneste tror jeg ikke vi har i Norge. Jeg sier absolutt ikke noe negativt om avdelingen, men det er få som kommer seg gjennom det minimale nåløyet for å bli tatt opp i MJK.

 

Lenke til kommentar
Ta f eks en person som syns samband er morsomt, kan komme til å ha en kjempe tid i sambandbataljonen som på ingen måte er en av de avdelingene som blir sett på som "tøffe".

 

Nå må du passe deg for hva du sier! Vi i Den Stoldte Norske Hærs Sambandskorps er tøffere enn det mange tror :D

 

 

 

Dere er tøffe på deres måte ;) Dessuten hadde vi ikke oss uten samband!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Oh yeah. Føste ordentlige helgepermen nå. Skal på øvelse MAUK på mandag. Det blir gøy. Er i Kavalerieskadronen i 2.bn. Nyoppretta eskadron og greier. Morsomme saker, har det supert! Militæret overgikk mine forventninger, og det skulle godt gjøres. gleder meg som en unge til de neste 10-11 månedene^^

Noen andre som nylig har rykket inn som vil dele av sine erfaringer?

Lenke til kommentar
Sitter alene på leiren i helgen med 7 døgns frihetsinnskrenkelse for vådeskudd med rødplast. Det burde holdt med en bot syntes nå jeg:/ Enkelte ting i forsvaret suger big time.

 

fikk "bare" 700 i refs.

men, du skal ha kontroll på våpenet og skuddene dine, tenk om det hadde vært skarpt.

 

det er ikke ting de tar lett på, det finnes ingen unskyldning får vådeskudd.

i værste fall an du drepe noen hvis du ikke har kontroll på våpenet ditt...

 

edit: var ett par vådeskudd i troppen vår også, men så hadde vi ammo i magasinet veldig ofte også da, gikk gjerne hele dagen med rødfis i løpet.

sov faktisk med rødfis i løpet på en øvelse :p

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Noen andre som nylig har rykket inn som vil dele av sine erfaringer?

 

Skal prøve å skrive denne posten uten å bruke for mye militære uttrykk og forkortelser så den er leselig og informativ for de sivile som kanskje har nytte av den:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Nylig fullført første måneden i HMKG, innrykk 5. aug. Er på Terningmoen i Elverum på GSK (Gardeskolen) og trives ganske brukbart. Er stort sett en rekruttskole veldig lik alt annet infanteri-relatert i hæren, bortsett fra at vår kontigent av en eller annen ukjent grunn må ha den vanlige 3 måneders rekruttskolen presset sammen til ca 7 ukers tjeneste. Det medførte ekstremt lange dager de 4 første ukene hvor dagene varte til alt fra 1830 til 2230 med masse stress, tidspress og veldig korte måltider dag inn og dag ut. Nå har det heldigvis roa seg litt denne uka og vi har slutta til middag et par dager og får endelig litt fritid og litt muligheter til å slappe av.

 

Ellers er befalene i troppen helt vanvittig bra. Masse humor og stemning i troppen samtidig som de klarer å være veldig stenge og lære oss skikkelig disiplin. Er veldig imponert over nivået generelt på ledelsen i leiren.

 

Nå er jeg nettopp hjemme på helgeperm som jeg faktisk har hatt nesten hver helg og koser meg. Den store bekymringen er gardeperioden, hvor vi skal gå fra å være vanlige infanterisoldater til å også mestre sluttet orden ganske brukbart for å si det mildt. 6-8 uker med sluttet orden fra morgen til kveld. Blir nok ekstremt mye stilleståing og endeløse oppstillinger, men gleder meg til perioden etter hvor jeg forhåpentligvis får grad endret til Gardist Jensen. :)

Lenke til kommentar
Noen andre som nylig har rykket inn som vil dele av sine erfaringer?

 

Skal prøve å skrive denne posten uten å bruke for mye militære uttrykk og forkortelser så den er leselig og informativ for de sivile som kanskje har nytte av den:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Nylig fullført første måneden i HMKG, innrykk 5. aug. Er på Terningmoen i Elverum på GSK (Gardeskolen) og trives ganske brukbart. Er stort sett en rekruttskole veldig lik alt annet infanteri-relatert i hæren, bortsett fra at vår kontigent av en eller annen ukjent grunn må ha den vanlige 3 måneders rekruttskolen presset sammen til ca 7 ukers tjeneste. Det medførte ekstremt lange dager de 4 første ukene hvor dagene varte til alt fra 1830 til 2230 med masse stress, tidspress og veldig korte måltider dag inn og dag ut. Nå har det heldigvis roa seg litt denne uka og vi har slutta til middag et par dager og får endelig litt fritid og litt muligheter til å slappe av.

 

Ellers er befalene i troppen helt vanvittig bra. Masse humor og stemning i troppen samtidig som de klarer å være veldig stenge og lære oss skikkelig disiplin. Er veldig imponert over nivået generelt på ledelsen i leiren.

 

Nå er jeg nettopp hjemme på helgeperm som jeg faktisk har hatt nesten hver helg og koser meg. Den store bekymringen er gardeperioden, hvor vi skal gå fra å være vanlige infanterisoldater til å også mestre sluttet orden ganske brukbart for å si det mildt. 6-8 uker med sluttet orden fra morgen til kveld. Blir nok ekstremt mye stilleståing og endeløse oppstillinger, men gleder meg til perioden etter hvor jeg forhåpentligvis får grad endret til Gardist Jensen. :)

 

 

Høres bra ut at alt går vel der borte. Når kommer dere til Huseby? Vaktbelastninge er ganske stor for tiden, da nåværende KP2 er alt for få, noe som fører til at vi i KP4 må gå en del vaktstøtte.

Hvilken tropp er du i forresten, og hvem har du som befal?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...