Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret

Kurt P

Anbefalte innlegg

Den er ikke god på lengre øvelser heller...

Husker når vi gikk på ski, enten var valget å bli veldig sliten i beina, men bare litt vondt i skuldrene, eller å aldri bli sliten i beina, men samtidig få sykt vondt i skuldrene.

Valgte det siste, det gjorde at jeg aldri trengte å stoppe, selv når laget var flankesikring, da var tempoet en god del høyere enn hastigheten på kompaniet. Ble aldri sliten når vi gikk på ski, det ble bare så sykt vondt i skuldrene, men det gjorde ikke stort, ble frisk som en fisk med en gang jeg tok av meg sekken.

Husk å teipe og tilpasse gruen slik at vekten er fordelt rundt på kroppen, sitter den feil så sliter den godt på nakken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

stridsvesten var ett stort problem for meg i starten også, fikk aldri justert den skikkelig.

men, så tok jeg belte som sitter innenfor gruen og festet det utenfor, mellom lommene og gruen.

funka veldig bra, og den ser mye bedre ut.

fikk mye vekt bort fra skuldre og nakke på den måten.

Lenke til kommentar

Når det gjelder CV-1 tilpasning, så finn fram 6 strips, og strips den lille rygg platen fast i sideplatene på vesten, da sitter den som en helvest på ryggen og ikke som en løs masse som bare slenger, og plager den som bruker den.

post-147685-1219873276_thumb.jpg

post-147685-1219873303_thumb.jpg

Som dere ser så blir vesten mer stabil hvis man rigger den til på denne måten.

post-147685-1219873355_thumb.jpg

Her ser dere festepunktene for stripsen.

Endret av 40mm
Lenke til kommentar
Gikk dere ikke hjem fra leksdalen? Skuffende :p

Gikk noen rykter om at vi skulle det, men det ble ikke noe av det (vet ikke om det var planlagt at vi skulle gjøre det)

Brukte litt tid på å tilpasse gruen dagen i forveien, men fant fort ut når jeg gikk litt med vekt på at den strammet for mye rundt nakken og for lite vekt på belte, men da var det for sent å gjøre noe med det.

Var forresten et ganske "kult" angrep på leiren ene natten. Tåken hadde lagt seg tjukt runt hele plassen, noe som ga en rimelig god stemmning når vi begynte med rødfis, lysraketter snublebluss m.m :)

Lenke til kommentar

Gikk noen rykter om at vi skulle det, men det ble ikke noe av det (vet ikke om det var planlagt at vi skulle gjøre det)

god tur det da :p

tror jeg tømte 1dl væske ut fra hælen etter å ha gått leksdalen - værnes :p

måtte stikke nåla ca 1cm inn(tuller ikke, ca 1cm rett innover i hælen) for å komme til gnagsåret, trodde ikke det var mulig å få gnagsår under hælen, men så feil kan man ta...

uansett, god stemning for hele kompaniet hele veien, selv om vi ble vekket kl 2 på natten og fikk 15 min på oss til å være klare til å gå, god tid altså :p

var værre under vinterøvelsen, da jeg mistet delvis følelsen under foten, fikk trykkskader under der.

måtte bare legge med ett stemningsbilde fra vinterøvelsen, det er forresten snø og ikke tåke...

post-27317-1219955177_thumb.jpg

Endret av aklla
Lenke til kommentar

var værre under vinterøvelsen, da jeg mistet delvis følelsen under foten, fikk trykkskader under der.

måtte bare legge med ett stemningsbilde fra vinterøvelsen, det er forresten snø og ikke tåke...

Jasså... er det slik man ser ut når man er snøblind :!:

Sorry gutter.. kunne ikke dy meg! Overtrøtt. God natt!

Lenke til kommentar

Huff, får noia av det bildet der aklla.

Vi gikk vel i 7-8 timer i verste snøføyka indre troms har sett, det er jeg sikker på.

Gikk jo i det kjente mønsteret 50-10 (for dere som er uviten, 50 min marsj, 10min pause).

Var et helvette de siste par minuttene i pausene, ble så jævlig kaldt med en gang. Greia var jo at vi skulle hente fram komaen unden pausene, men gadd jo ikke det.

Var glad ene lagføreren hadde sånn nice nøtteblanding med sjokolade, som hun delte med meg. Hjalp utrolig mye både humørmessig og gir mye energi.

Har aldri vært så utslitt før, som da vi kom fram. Og når vi kom fram, letta selvfølgelig været, og det var fint resten av uka.

For de som vil se, kan dere laste ned en film herfra: http://dump.no/files/71feeb2c5de6/_velse_frost_105812a.flv

(åpnes i VLC)

Viser litt hvordan det var, men det der er et annet kompani enn mitt, som var ute i 3 dager, istedet for ei full uke.

Lenke til kommentar

Så heldige var vi med vår vinterøvelse ;)

Bilde291.jpg

Forøvrig har vi vært UTROLIG heldig med været på øvelsene våre. Om det finnes en gud, så er han trønder, det er jeg sikker på! Av alle de 6 øvelsene vi hadde, så regnet det 2 dager.

Andre natta på den første øvelsen begynte det og regne, og da kollapset teltet på den siden jeg lå på. Ut og rette på telt iført ullfrotte, m77 og ingenting annet i regnvær og annet faenskap i januar er IKKE kult! Spesielt når lagførern sitter i teltåpningen med et lurt smil og sier "God stæmmning!". Jeg mener og huske at det også regnet litt siste natta på siste øvelsen. Tror det var værgudene sin måte og si "Lykke til videre" på :p

EDIT: For og skryte litt mer av det fine været, her er enda et stemmnings bilde fra "Cold Warrior" :)

Bilde298.jpg

Hva angår recon pack så har jeg noia for den sekken. Uansett hva jeg gjorde så fikk jeg den ikke til og sitte ordentlig, noe som medførte at jeg fikk inni helvette vondt i skuldre når vi marsjet. Hadde tatt ludvikken any day framfor recon pack da :p

Endret av Pasient
Lenke til kommentar

nydelig utsikt da...

hadde vel ikke mulighet til å se lengre enn kanskje 100m på hele turen :p

ellers var regn og drittvær standard på øvelser, stort sett alltid var alt utstyret vått.

men, hva skjedde med spor-disiplinen deres?

ser jo ut som en bil-vei etter dere...

Lenke til kommentar

Flott utsikt ja, på vår tur tilbake til leir hadde vi konge vær.

Det hele toppa seg for min del, da under en av pausene kom et slikt et:

hokus-web.jpg

og fløy rett over oss, knappe 50m oppe i lufta.

Det var ukas høydepunkt. Fins ikke noe tøffere enn helikopter. :)

Edit: Forresten fått jobb nå, og eneste dokument plassen ville se var tjenesteuttalelsen min. De har ikke sett noe annet.

Bare for de som trenger litt motivasjon for å stå på.

Endret av SvennAndre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...