Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Da vi spurte om grunnen til at vi fortsatt måtte bruke en sekk som sannsynligvis ikke har vært ansett som bra ergonomisk designet etter 70-tallet endet, fikk vi til svar; "Det er alltid mer plass i en ludvig". Og uansett hvor mye man hatet det svaret, er det faktisk en god del sannhet i det. Man skulle aldri tro hvor mye greier man klarer å presse ned i den sekken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da vi spurte om grunnen til at vi fortsatt måtte bruke en sekk som sannsynligvis ikke har vært ansett som bra ergonomisk designet etter 70-tallet endet, fikk vi til svar; "Det er alltid mer plass i en ludvig". Og uansett hvor mye man hatet det svaret, er det faktisk en god del sannhet i det. Man skulle aldri tro hvor mye greier man klarer å presse ned i den sekken.

 

God plass i den ja :) Det var to grunner til at vi hadde ludvig i rekrutten. Nettopp fordi det var rekrutten og vi skulle hate mest mulig og fordi vi måtte "lære" å bruke det som ikke var fullt så bra før vi fortjente reconpacken :)

Lenke til kommentar
Velkommen i klubben for oss som skal opp i PBN i januar :D

 

Du skal møte opp på Sessvollmoen. Husker ikke helt dato, men er i starten av januar. Kan 6-7 stemme?

Hvertfall... all info du trenger kommer når du får den endelige inkallingen i posten. Den kommer noen måneder før inrykk, og kan derfor befinne seg i postkassen din rundt september/oktober. Hvordan står det til med treningen og forbredelsene? Har du tenkt litt på hvilke av eskadronene du har lyst til å prøve deg nå?

Du er en real susekopp, Thomsi. Det skal du ha! :wee: Du har spurt meg om dette kanskje 4-5 ganger :p

 

Men får vel oppsummere for deg igjen, så du virkelig får det inn :D

 

Går faktisk greit med treningen nå. Vært et par turer ute i skogen og gått. Også har jeg begynt å trene kondisjon. Regner med dette skal gå bra. Og esk'en jeg helst vil komme inn i er kavesk ;)

 

Kan absolutt anbefale Kavesk, er knakende godt befal og du får være med på mye fett :) Er der selv..

Lenke til kommentar
Velkommen i klubben for oss som skal opp i PBN i januar :D

 

Du skal møte opp på Sessvollmoen. Husker ikke helt dato, men er i starten av januar. Kan 6-7 stemme?

Hvertfall... all info du trenger kommer når du får den endelige inkallingen i posten. Den kommer noen måneder før inrykk, og kan derfor befinne seg i postkassen din rundt september/oktober. Hvordan står det til med treningen og forbredelsene? Har du tenkt litt på hvilke av eskadronene du har lyst til å prøve deg nå?

Du er en real susekopp, Thomsi. Det skal du ha! :wee: Du har spurt meg om dette kanskje 4-5 ganger :p

 

Men får vel oppsummere for deg igjen, så du virkelig får det inn :D

 

Går faktisk greit med treningen nå. Vært et par turer ute i skogen og gått. Også har jeg begynt å trene kondisjon. Regner med dette skal gå bra. Og esk'en jeg helst vil komme inn i er kavesk ;)

 

Kan absolutt anbefale Kavesk, er knakende godt befal og du får være med på mye fett :) Er der selv..

 

Får man være med på like mye fett som storm? Jeg tenker.. er det ikke mye OP og sånn? Men for all del, sier ikke at OP er dritt, men er det litt mer action i storm når det gjelder stridstjeneste? F eks hvis jeg har lyst til å søke meg videre til TMBN etter førstegangstjeneste så er storm ett bedre alternativ enn kavesk?

Lenke til kommentar

Vi har et mye bredere spekter enn hva storm har, de spesialiserer seg veldig på sine ting. Hvis du er veldig gira på stridsteknikk ville jeg valgt Storm. Bare pass på å ikke legg til deg den klassiske stormer holdningen. Muligheten for TMBN er til stede uansett. Kavesk og Storm er sett på som gode ting, så tror det er hipp som happ. Spørs jo også hvilke tjenestestillinger TMBN utlyser og hvor dyktig du er. Har du noen konkrete spørsmål kan jeg prøve å svare så godt jeg kan :) Er ikke så mye å gjøre her på kaserna.. hehe..

 

Edit; Er en del OP ja, men storm har sin del med dritt de også.

Endret av ModdeRusk
Lenke til kommentar

Thomsi: Når det gjelder videre tjeneste i TMBN så er selvsagt positivt med erfaring som vognfører på CV90 hvis man f. eks søker den stillingen i TMBN, men det er ikke et krav med tidligere erfaring, og man får opplæring i den stillingen man skal ha i TBMN.

 

TMBN har dessuten egne oppklaringstropper, og da teller jo jegererfaring positivt.

Selv så er jeg ikke ingen fan av å ligge på OP, da jeg foretrekker å være der tingene skjer, isteden for å se på at tingene skjer. (litt satt på spissen)

Lenke til kommentar
Vi har et mye bredere spekter enn hva storm har, de spesialiserer seg veldig på sine ting. Hvis du er veldig gira på stridsteknikk ville jeg valgt Storm. Bare pass på å ikke legg til deg den klassiske stormer holdningen. Muligheten for TMBN er til stede uansett. Kavesk og Storm er sett på som gode ting, så tror det er hipp som happ. Spørs jo også hvilke tjenestestillinger TMBN utlyser og hvor dyktig du er. Har du noen konkrete spørsmål kan jeg prøve å svare så godt jeg kan :) Er ikke så mye å gjøre her på kaserna.. hehe..

 

Edit; Er en del OP ja, men storm har sin del med dritt de også.

 

Hvor enn du er så er det vel alltid noe som er litt dritt, men det må man jo bare leve med. Tror pbn blir utrolig morsomt uansett! Jeg har i utgangspunktet mest lyst til å bli fotsoldat i storm slik at jeg kan søke med videre i tmbn etter tjenesten. Da også som fotsoldat. Ønsker også å dra til utlandet med pbn for å få erfaring til videre tjeneste. Både storm og kavesk gir vel store sjanser på å bli sendt ut? Men med tanke på at jeg ønsker å bli fotsoldat har jeg derfor sett meg ut storm og lest meg opp endel på det. Men har i det siste tiden tenkt på at kavesk også kan være spennende så lenge det gir en god utdanning som jeg kan dra nytte av senere. Både intops og tmbn.

Lenke til kommentar
Ludvigen er en grei sekk. Kommer alt ann på hvordan man strammer den osv.

 

Jeg fikk mer vondt i ryggen av reconpack enn ludvig. Men det mistenker jeg har noe og gjøre med hvordan reconpacken var tulka med. Uansett hva jeg gjorde, så var det faen så ubehagelig og gå med den.

 

Har hatt noia for den, ever since :p

 

BTW: Dere som er på HVUV nå, dere får ikke reconpack med engang. Tok en måned eller to før vi fikk den. Dere får den ikke før dere får bruk for den :p

 

 

Reconpack er den store sekken ja? Er på HVUV og vi fikk den med engang :p

Lenke til kommentar
Ludvigen er en grei sekk. Kommer alt ann på hvordan man strammer den osv.

 

Jeg fikk mer vondt i ryggen av reconpack enn ludvig. Men det mistenker jeg har noe og gjøre med hvordan reconpacken var tulka med. Uansett hva jeg gjorde, så var det faen så ubehagelig og gå med den.

 

Har hatt noia for den, ever since :p

 

BTW: Dere som er på HVUV nå, dere får ikke reconpack med engang. Tok en måned eller to før vi fikk den. Dere får den ikke før dere får bruk for den :p

 

 

Reconpack er den store sekken ja? Er på HVUV og vi fikk den med engang :p

Er på HVUV også. Vi fikk den med en gang. Skal ut i skogen i morgen, og da skal vi bruke den.

Lenke til kommentar
Ludvigen er en grei sekk. Kommer alt ann på hvordan man strammer den osv.

 

Jeg fikk mer vondt i ryggen av reconpack enn ludvig. Men det mistenker jeg har noe og gjøre med hvordan reconpacken var tulka med. Uansett hva jeg gjorde, så var det faen så ubehagelig og gå med den.

 

Har hatt noia for den, ever since :p

 

BTW: Dere som er på HVUV nå, dere får ikke reconpack med engang. Tok en måned eller to før vi fikk den. Dere får den ikke før dere får bruk for den :p

 

 

Reconpack er den store sekken ja? Er på HVUV og vi fikk den med engang :p

Er på HVUV også. Vi fikk den med en gang. Skal ut i skogen i morgen, og da skal vi bruke den.

 

Da er det bare å komme med brukererfaringer etter første tur med Recon Pack i skogen. Jeg har selv brukt sekken på noen fjellturer og den krever endel fininstillinger for å sitte godt. Husk å bruk tid på dette slik at du ikke får alt for vonde skuldre/hofter/rygg eller andre deler av kroppen som utsettes etter en dag/dager i skogen.

Lenke til kommentar
Ah. Hvis du verver deg blir du vel grenader.

 

Hvis du ikke søker/får tilbud om stilling som er Sjt. etc.

Ah-ha. Så for å "beholde" graden, så må jeg søke befalsstilling?

 

 

Graden du får etter et UB kurs er ikke midertidlig, så den beholder du uavhengig av hvilken stilling du har etter UB'en. Så graden beholder du.

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Ludvigen er en grei sekk. Kommer alt ann på hvordan man strammer den osv.

 

Jeg fikk mer vondt i ryggen av reconpack enn ludvig. Men det mistenker jeg har noe og gjøre med hvordan reconpacken var tulka med. Uansett hva jeg gjorde, så var det faen så ubehagelig og gå med den.

 

Har hatt noia for den, ever since :p

 

BTW: Dere som er på HVUV nå, dere får ikke reconpack med engang. Tok en måned eller to før vi fikk den. Dere får den ikke før dere får bruk for den :p

 

 

Reconpack er den store sekken ja? Er på HVUV og vi fikk den med engang :p

Er på HVUV også. Vi fikk den med en gang. Skal ut i skogen i morgen, og da skal vi bruke den.

 

Da er det bare å komme med brukererfaringer etter første tur med Recon Pack i skogen. Jeg har selv brukt sekken på noen fjellturer og den krever endel fininstillinger for å sitte godt. Husk å bruk tid på dette slik at du ikke får alt for vonde skuldre/hofter/rygg eller andre deler av kroppen som utsettes etter en dag/dager i skogen.

Da var vi tilbake fra øvelsen. Gikk dog ikke så langt med recon pack, satt ganske bra, men gru'en grengde litt under. Med det vi hadde i den (stridssekk m.m) veide den veldig mye, så føttene og ryggen min var glad for at vi ikke gikk lengre. Når vi var ut så gikk det mest i gru, og litt stridssekk, recon brukte vi kun til/fra leir sted. Må justere den en god del for å få fordelt vekten bra og for å unge at den vingler fram og tilbake på ryggen, men time will show hvor god den er til lengre øvelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...