Forumforumforum Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 perm-uniformen skal ikke bli skitten, den bruker du kun ved perm eller under oppstilling.jeg hadde ihvertfall 2 andre M98(Permuniform er M98 med medaljer) jeg kunne bruke, men det gikk stort sett i feltuniform... De på Værnes bruker M04/06 som permuniform nå Alle hadde også det da jeg var der i juli i fjor. Værnes var dette på, jeg vasket aldri militært tøy selv... Samme her, vasket aldri noe millitært på Værnes. Sånn nå som vi er inne på uniformer, skal ikke M04/06 bli den nye arbeidsuniformen? Er i hvertfall sånn på leiren her. Selv om den blir fort slitt. Har fått mange rifter i min, så den duger i hverfall ikke til bruk som permuniform lenger. Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Lite sidespor, noen som dimma nå i sommer som har fått dimmepenger? Frykter jeg må vente til 1 august :/ Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 15. juli 2008 Del Skrevet 15. juli 2008 Så sant du ikke søkte om å få de før, så vil du få dem 1. august. Det er hvertfall da jeg får dem. Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Usj, jeje. God tid å fundere ut hva man skal bruke de på Har du noen planer for dem, Bruktbilen? Lenke til kommentar
mr-awesome- Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Leser tidligere på tråden at du svennandre har tatt lastebil lappen. Hvordan tok du den, altså var det i forbindelse med tjenste eller voksenopplæring? Lenke til kommentar
LordArild Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Fikk dimmepenger 1 juli sammen med siste vanlige utbetaling.. dimma 20. juni Lenke til kommentar
mr-awesome- Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Fikk dimmepenger 1 juli sammen med siste vanlige utbetaling.. dimma 20. juni Når hadde du innrykk? Lenke til kommentar
Slutsky Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 (endret) Dimmepenger:o? Aldri hørt om dette.. Er dette noe vi får i tillegg til dagpenger? Hvor mye er det snakk om? skal inn 27. juli btw. Endret 16. juli 2008 av -=Martin=- Lenke til kommentar
vZ Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 (endret) Dimisjonsgodtgjørelsen er på kr. 26 850,-. Den utbetales til soldater som dimitterer ved formell dimisjonsdato. Endret 16. juli 2008 av vZ Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 (endret) Dimisjonsgodtgjørelsen er på kr. 26 850,-. Den utbetales til soldater som dimitterer ved formell dimisjonsdato. Det er ikke helt riktig. Ser at du har hentet utsagnet ditt ordrett fra mil.no. Her har de imidlertid ikke tatt med alle detaljer. Den utbetales nemlig til alle som har avtjent minst 320 dager av førstegangstjenesten. Dersom man har avtjent mindre enn 320 dager, får man utbetalt dimisjonsgodtgjørelse etter tilsvarende dagsats. Endret 16. juli 2008 av Jurist Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Har man dimisjonsgodtgjørelse for å belønne de som fullfører fgtj eller for å hjelpe folk tilbake til det vanlige livet etter fgtj? Hva er den offisielle begrunnelsen? Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Leser tidligere på tråden at du svennandre har tatt lastebil lappen. Hvordan tok du den, altså var det i forbindelse med tjenste eller voksenopplæring? Vel, lappen var nødvendig for å utføre stillinga jeg hadde fått, så de sendte meg på kurs til forsvarets kjøreskole (FKB) som holder til på rusta leir i bardufoss. Der har de sivile kjøreskolelærere som er leid inn til å gi den utdanninga til soldater. Hadde kurs noen uker, så teori prøve, så begynte vi å øvelseskjøre, også tilslutt oppkjøring. Alt følger det sivile, så man får den sivile lappen, og ikke bare blå-lappen, som er null verdt etter dimmisjon. Eneste de ikke ga meg, var glattkjøring(ja det er lurt i indre-troms) så det må jeg dekke selv, og det er noe du må ta innen 1 år etter du har tatt lappen. Koster omtrent 5000,- men det er verdt det Lenke til kommentar
mr-awesome- Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Leser tidligere på tråden at du svennandre har tatt lastebil lappen. Hvordan tok du den, altså var det i forbindelse med tjenste eller voksenopplæring? Vel, lappen var nødvendig for å utføre stillinga jeg hadde fått, så de sendte meg på kurs til forsvarets kjøreskole (FKB) som holder til på rusta leir i bardufoss. Der har de sivile kjøreskolelærere som er leid inn til å gi den utdanninga til soldater. Hadde kurs noen uker, så teori prøve, så begynte vi å øvelseskjøre, også tilslutt oppkjøring. Alt følger det sivile, så man får den sivile lappen, og ikke bare blå-lappen, som er null verdt etter dimmisjon. Eneste de ikke ga meg, var glattkjøring(ja det er lurt i indre-troms) så det må jeg dekke selv, og det er noe du må ta innen 1 år etter du har tatt lappen. Koster omtrent 5000,- men det er verdt det Så du hadde stilling innen transport? Hvor gammel er du, er det noen krav til alder? Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Japp, var vognfører på en Scania P93. Fylte 19 idet jeg gikk inn, så nei, ingen krav til det. Det er det, om du skal ta den lappen sivilt, da må du være over 21 eller noe, men forsvaret er untatt den regelen. Lenke til kommentar
Erlandios Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 (endret) Noen som har Erfaring fra Luftforsvaret her? Skal inn 28juli og har lurt mye på "Vakthold- og sikringssoldat" Noen som har erfaringer derfra? Vanskelig å komme inn? på www.mil.no Beskriver de Vakthold- og sikringssoldat som en av de mest Fysisk krevende avdelingene. Endret 16. juli 2008 av Erlandios Lenke til kommentar
mr-awesome- Skrevet 16. juli 2008 Del Skrevet 16. juli 2008 Japp, var vognfører på en Scania P93. Fylte 19 idet jeg gikk inn, så nei, ingen krav til det. Det er det, om du skal ta den lappen sivilt, da må du være over 21 eller noe, men forsvaret er untatt den regelen. I luftforsvaret? Hvordan er arbeidstidene, er det turnus? Takker for svar Lenke til kommentar
Erlandios Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 (endret) Kan noen bekrefte om basesett 2 eksisterer eller ikke? Mange som sier at det ikke er en tjenestemulighet under førstegangstjenesten lenger:S:S? Tenkte litt på hårklipp osv , har sett at mange har langt hår og andre korte? Er det ikke fullstendig Skinning på alle sammen? Utenom jentene da seff:P Endret 17. juli 2008 av Erlandios Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Du må ikke skinne deg, men det legges ofte opp til det. Hvis et befal påstår at håret ditt må av, kan du nekte uten problemer. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 håret skal ikke gå over ørene og ikke lengre ned enn kragen. dette er kravet som gjelder, hvordan man får til dette er opp til hver enkelt, hårnett er det mange som bruker, men du kan f.eks sette opp håret i en "ball" eller noe... det er INGEN krav om lengden på håret det samme gjelder skjegg, ingen kan tvinge deg til å ta av skjegget du hadde når du kom, men vil du anlegge skjegg i tjenesten må dette søkes om. skjegget skal uansett være stellt og se pent ut. Lenke til kommentar
Barista Bob Skrevet 17. juli 2008 Del Skrevet 17. juli 2008 Er det noen som tjenestgjør internasjonalt eller har gjort det? Er ikke kalt inn, men har lenge vurdert å verve meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå