Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
vi måtte ha med troppsjef når vi skulle bytte ting som M98 og feltuniform, hvis det ikke var ødelagt da...

 

thomsi1607: du får ullsokker utdelt, så du trenger ikke ta med.

anbefaller at du bruker dem du får, de er gode :)

 

perm-uniformen skal ikke bli skitten, den bruker du kun ved perm eller under oppstilling.

jeg hadde ihvertfall 2 andre M98(Permuniform er M98 med medaljer) jeg kunne bruke, men det gikk stort sett i feltuniform...

 

Har M98 erstattet M75? Er det noen som har en link til M98. Hadde vært morsomt og sett hvordan den ser ut. Er den byttet ut i alle avdelinger?

Lenke til kommentar
Værnes var dette på, jeg vasket aldri militært tøy selv...

 

Når var du inne? De nye reglene sier at ting som ikke kan kokvaskes, ikke kan byttes på depoet, dermed skal ikke ull kunne byttes, og om du skal ha det vasket må du altså gjøre det selv. Det jeg reagerte mest på, var at dere ikke kunne bytte feltuniform og arbeidsuniform, det hørtes veldig rart ut.

Lenke til kommentar

de på depoet var ekstremt sløve, var derfor vi ikke fikk byttet feltuniform og arbeidsuniform.

jeg var ute i første kontigent 2006...

 

edit: vi hadde en liten øvelse i førstehjelp dagen før vi skulle stå vakt på NM, planen til befalet var å bytte de som var for blodige til slikt.

vi hadde med en sersjant inn på depo for å få byttet, men de nektet siden hun ikke var tropp-sjef.

dette var litt før stengetid, litt etterpå klarte sesjanten å få tak i tropp-sjefen, men da hadde de stengt og låst døra...

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Det der er den vanlige arbeidsuniformen.

 

På Madla for du sannsynligvis utdelt luftforsvarets serviceuniform. Den ser slik ut, bare at den er blå (dette er hærens versjon):

hat_213%20Tjeneste%202%20SBUKS.jpg

 

Den er ganske ukomfortabel. Personlig har jeg kun brukt M04 -- både som perm- og arbeidsuniform -- siden det ble varmt nok til å droppe M02'en.

Lenke til kommentar
Det der er den vanlige arbeidsuniformen.

 

På Madla for du sannsynligvis utdelt luftforsvarets serviceuniform. Den ser slik ut, bare at den er blå (dette er hærens versjon):

hat_213%20Tjeneste%202%20SBUKS.jpg

 

Den er ganske ukomfortabel. Personlig har jeg kun brukt M04 -- både som perm- og arbeidsuniform -- siden det ble varmt nok til å droppe M02'en.

 

Når ble det vanlig at vernepliktige mannskaper i Luftforsvaret fikk utlevert Tjenesteantrekk 1 ("serviceuniform") på rekruttskolen?

Lenke til kommentar
Når ble det vanlig at vernepliktige mannskaper i Luftforsvaret fikk utlevert Tjenesteantrekk 1 ("serviceuniform") på rekruttskolen?

En liten andel fikk i fjorårets juliskole. Fra og med septemberskolen fikk alle.

 

Edit: Man får ikke luen -- men det er kanskje like greit?

Endret av _Julenissen_
Lenke til kommentar
Når ble det vanlig at vernepliktige mannskaper i Luftforsvaret fikk utlevert Tjenesteantrekk 1 ("serviceuniform") på rekruttskolen?

En liten andel fikk i fjorårets juliskole. Fra og med septemberskolen fikk alle.

 

Edit: Man får ikke luen -- men det er kanskje like greit?

Syns egentlig det er like greit ja :D

Lenke til kommentar

For å si litt mer angående depot saken, så er dette vildt forskjellig fra hvilket depot du er på. I bardufoss kunne alt leveres og fåes nytt. Eneste "kravet" var følge av befal (sjt. etc) men det var ikke alltid de kunne så vi kjørte dit selv i MB. Eneste de har stussa på er når jeg skulle bytte permuniform jakka, som er M04, men det gikk greit.

 

Når vi dimma gikk innleveringa under ganske svakt oppsyn. Kunne nok ha latt være å tatt med en god del om jeg ville beholdt det selv. Men alt mitt var på det rene, ikke at jeg ville ha noe heller(utenom nato bagg'en, som ble skrevet TS på :) )

 

Vi skulle egentlig ha fast depotdag annenhver tirsdag, men det skjedde også sjeldent. Utenom rekrutten, der var de punktlige.

 

Men så skulle vi også ha minimum 2 fyfo økter i uka og svømming annenvher uke. Åjadda, lurer på hvor det ble av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...