thomsi1607 Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Her kommer sikkert forumets dummeste spm. Hvordan er det med undertøy osv på rekruttskolen? Får vi alt der? Jada, du får undertøy. Du får utdelt alle mulige slags plagg. Syns ikke det var dumt spørsmål! Sikkert mange som lurer på dette. Du får alt du trenger der, men jeg kommer nok til å ta med litt undetøy. Jeg har lest om noen boxere som har polstring både forran og bak, noe som kan være aktuelt for de som skal opp til kaldere strøk. Jeg har ikke funnet disse da det ikke akkurat er sessong for varmt undertøy nå, men butikken har sagt at det skal komme inn når det vinteren begynner å nærme seg. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Forsvarets boxere er så elendig at det er like greit å ta med 5-6 personlige boxere, de bryr seg uansett ikke om hvilke boxere du bruker. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 (endret) er det kaldt har du masse tøy du kan bruke, f.eks ullundertøy. jeg var en uke i fjellet med tempratur ned mot -30 grader uten å fryse, så jeg tviler på at du trenger ekstra polstring på undertøyet ditt... du trenger strengt tatt kun de klærne du kommer i og hygiene-saker når du kommer inn i rekrutten. edit: mange liker ikke forsvarets boxere, andre igjen liker dem. bruk hva du vil av boksere så lenge de ikke er av silke eller lignende, da blir det fort kaldt Endret 13. juli 2008 av aklla Lenke til kommentar
Northland Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 (endret) Hos oss er det kommet et sett med ny type boxere på depoet nå. Er av typen grå med svart strikk. Det er ikke noe dyr moteriktig boxer, men jeg vil nesten påstå at de holder samme kvalitet som en typisk dressmann boxer. Jeg har hvertfall aldri hatt noe problem med dem, de er helt kurante å gå med. Noen går med knall grønne bjorn borg boxere mens andre går med militæret sine.. Edit: Ny som i at det virker som de smått har begynt å bytte ut boxerene til denne typen. Ligger stadig helt nye boxere av denne typen i kassen. Endret 13. juli 2008 av DarkerGlow Lenke til kommentar
eught Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Forsvarets boxere er så elendig at det er like greit å ta med 5-6 personlige boxere, de bryr seg uansett ikke om hvilke boxere du bruker. Om man bruker private klesplagg i tjeneste og man for eksempel får en frostskade på et sted man ikke brukte Forsvarets klær, vil man stille mye svakere i en evt. erstatningssak. Men om det ikke er fare for slikt er det selvsagt best å bruke eget undertøy. Lenke til kommentar
mr-awesome- Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Hvordan er det med vasking av klær da? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Hvordan er det med vasking av klær da? Det har jeg også lurt litt på. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 1 gang pr uke leverer du dine brukte militær klær på depoet og henter ut tilsvarende vaskede. dette gjelder kun undertøy og slikt. yttertøyet blir stort sett ikke vasket i det hele tatt i løpet av tjenesten. ødelagte klær og en del utstyr kan også byttes hos depoet denne dagen, viktig utstyr kan byttes hver dag. dine sivile klær kan du ofte vaske i vaskemaskinen på kaserna. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 dette gjelder kun undertøy og slikt. Går bukse, genser og t-skjorte innunder 'slikt'? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 feltskjorte, t-skjorte, alt som er brukes under yttertøyet kan stort sett vaskes... vanlig bukse og jakke byttes ikke, en liten "regel" er vel at alt med kamuflasje som brukes dagelig vaskes ikke hos depo. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Så man blir stort sett mer og mer kamuflert etter hvert som tjenesten pågår. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 det spørs hvilken tjeneste man har da... uansett, kamuflasjen skjuler møkka ganske godt, så det ser ikke så ille ut. det eneste som ikke blir borte så lett er falskt blod, det sitter ganske synlig på en good stund etter du har fått det på. husker hele troppen min var vakt på NM i skiskyting, med blodige uniformer alle sammen Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Hadde et sett M98 som var helt møkkete etter infanteriløpet, orket aldri å bytte det, og så brukte jeg det andre settet gjennom resten av tjenesten. Må si at uniformen ble nokså blodig når jeg var markør på nivå 2, så gikk de siste ukene med blodflekker rundt nakken og den ene armen... Ellers er det bare å dra ned til depoet og bytte uniformer, vi fikk beskjed om å ikke vaske dem selv, siden det ødelegger impregneringen, selv om mine plagg sugde opp vann som en svamp. Lenke til kommentar
thomsi1607 Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Hadde et sett M98 som var helt møkkete etter infanteriløpet, orket aldri å bytte det, og så brukte jeg det andre settet gjennom resten av tjenesten. Må si at uniformen ble nokså blodig når jeg var markør på nivå 2, så gikk de siste ukene med blodflekker rundt nakken og den ene armen... Ellers er det bare å dra ned til depoet og bytte uniformer, vi fikk beskjed om å ikke vaske dem selv, siden det ødelegger impregneringen, selv om mine plagg sugde opp vann som en svamp. Permuniformen er jo alltid greit og få vaska slik at den alltid ser bra ut. Eller er det slik at den i utgangspunktet ikke blir så skitten iløpet av tjenesten? Nå har jeg ikke testa forsvarets boxere enda så jeg har ikke noe å sammenlikne med, men jeg har hvertfall gode erfaringer med disse boxerene. http://www.ulvang.com/default.asp?page=207...73&p373_v=1 Jeg har også noen par med gode ullsokker. Kan dette være greit å ta med. Slik jeg ser det så er det kanskje enklere å ta en stor vask i uka, istede for å måtte ta en vask annenhver dag. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 vi måtte ha med troppsjef når vi skulle bytte ting som M98 og feltuniform, hvis det ikke var ødelagt da... thomsi1607: du får ullsokker utdelt, så du trenger ikke ta med. anbefaller at du bruker dem du får, de er gode perm-uniformen skal ikke bli skitten, den bruker du kun ved perm eller under oppstilling. jeg hadde ihvertfall 2 andre M98(Permuniform er M98 med medaljer) jeg kunne bruke, men det gikk stort sett i feltuniform... Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Jeg har også noen par med gode ullsokker. Kan dette være greit å ta med. Slik jeg ser det så er det kanskje enklere å ta en stor vask i uka, istede for å måtte ta en vask annenhver dag. Du får 5 par sokker og 5 par ullsokker, så det er ikke vits å vaske ting så ofte. Hver fredag bytter dere klær som er skitten mot rene klær. Lenke til kommentar
Northland Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Hos oss har vi 2stk M98 som er arbeidsuniformene våre også har vi 1stk M04 som permuniform.. Såvidt jeg vet er det ikke noe regler for bytting av disse. Kanskje M04, den har jeg ikke prøvd. Jeg bytter hvertfall ofte M98 i håp om å få den typen med borrelås på armen, så jeg slipper å måtte sy på det domme bataljonsmerket.. xP Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Forsvarets boxere er så elendig at det er like greit å ta med 5-6 personlige boxere, de bryr seg uansett ikke om hvilke boxere du bruker. Om man bruker private klesplagg i tjeneste og man for eksempel får en frostskade på et sted man ikke brukte Forsvarets klær, vil man stille mye svakere i en evt. erstatningssak. Men om det ikke er fare for slikt er det selvsagt best å bruke eget undertøy. Mulig jeg tar feil her, men det er vel fingre og tær, ikke snabben, som først og fremst løper risiko for å bli frostskadet Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 feltskjorte, t-skjorte, alt som er brukes under yttertøyet kan stort sett vaskes... vanlig bukse og jakke byttes ikke, en liten "regel" er vel at alt med kamuflasje som brukes dagelig vaskes ikke hos depo. Hvilken leir er dette? Jeg var på Rena Leir, der var regelen sånn at boxer og alt av ull vaskes selv, og uniformer, trekk o.l. byttes på depoet. Dette skulle man IKKE vaske selv, for det ødelegger impregneringen... Lenke til kommentar
aklla Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Værnes var dette på, jeg vasket aldri militært tøy selv... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå