Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men det betyr ikke at en kan fråtse i hemmelige dokumenter bare fordi du har klareringen. Her setter "need-to-know"-prinsippet inn. Ikke at du nødvenigvis mener akkurat det, men innlegget ditt kan lett tolkes på den måten.

Mitt innlegg? Det kan jeg ikke forstå hvordan man kan tolke.

Autorisasjon får man jo lokalt, og for lokale dokumenter.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar
Men det betyr ikke at en kan fråtse i hemmelige dokumenter bare fordi du har klareringen. Her setter "need-to-know"-prinsippet inn. Ikke at du nødvenigvis mener akkurat det, men innlegget ditt kan lett tolkes på den måten.

 

Så klart man må ha autorisering og tjenestemessig behov for å lese hemmelige dokumenter.

dette gjelder alle systemer med forskjellig klarering man har tilgang til.

 

mente så klart ikke at man kan lese alt man vil av hemmelige saker.

selv om man har mulighet og tilgang til å lese ett dokument betyr ikke det at man har lov til det.

"need-to-know" og "tjenestemessig behov" gjelder på alt slikt.

 

for å lese ett f.eks hemmelig dokument må man ha: sikkerhetsklarering, autorisasjon og tjenestemessig behov.

Lenke til kommentar

Skal inn i 2.bataljon 11 august og gledre meg som en drittunge:D

Men er noe jeg lurer litt på. Jeg mente at 2.bataljon hadde 3 mekanisert infanteri kompanier(A,B og C), men i en brosjyre jeg fikk i posten i dag sto det at det bare er ett, og det er kompani C. Er det jeg som tar feil med at det egentlig skal være tre, eller har de lagt ned to av dem?:s Hvor skal de i så fall gjøre av alle folka? er jo bare Kompani C, kavalerieskadronen og støttekompaniet igjen..og så vidt jeg vet har de ikke kutta ned på antall soldater.. Noen som har no peiling på dette?:p

Lenke til kommentar
Skal inn i 2.bataljon 11 august og gledre meg som en drittunge:D

Men er noe jeg lurer litt på. Jeg mente at 2.bataljon hadde 3 mekanisert infanteri kompanier(A,B og C), men i en brosjyre jeg fikk i posten i dag sto det at det bare er ett, og det er kompani C. Er det jeg som tar feil med at det egentlig skal være tre, eller har de lagt ned to av dem?:s Hvor skal de i så fall gjøre av alle folka? er jo bare Kompani C, kavalerieskadronen og støttekompaniet igjen..og så vidt jeg vet har de ikke kutta ned på antall soldater.. Noen som har no peiling på dette?:p

 

Peiling har jeg ikke, men jeg vil anta at det skyldes to ting: mangel på penger og mangel på dugelig befal/offiserer. Pga disse manglene ser Bn2 seg tvunget til å kutte driften i minst et av mekkp'ene. Just my two cents worth...

Lenke til kommentar

Leverte alt utstyret i går. Herrefred så deilig, og idag var det kompani-kos og dimmemiddag.

 

Nærmer seg jaggu med stomrskritt, i morgen er det bare vask og fredag er "reise" dag, så etter vask i morgen er det slutt!

 

forresten, vi som dimmer har plikt å høre på denne:

 

http://dump.no/files/1db881a8918c/Danseban...-__Dimmetid.wma

 

:D

Endret av SvennAndre
Lenke til kommentar
Offiserene er i Afghanistan og trener opp de afghanske styrkene, og dermed kan ikke 2.bn. tilby helt det samme i år som de har kunnet tidligere. Det har jo også sammenheng med at en ikke trenger like mange mekaniserte infanterisoldater til utenlandstjeneste lengre.

 

Nå er jeg spent... Enten er det noe jeg ikke har fått med meg, eller så er du ute og sykler på veeeeldig tynn is :) Jeg sier ikke at det ene er mer sannsynlig enn det andre, men et av alternativene stemmer...

 

OMLT (Operational Mentoring and Liation Team), som er navnet på det bidraget som følger ANA (Afghan National Army)s bataljoner/tilsvarende ("kandaker") for blant annet å drive rådgivning og opplæring, består for Norges del av under 15 mann, hvorav de fleste er på kapteinnivå eller høyere. Jeg vet at maksimalt halvparten av disse kommer fra Bn2, resten kommer fra andre avdelinger. Jeg klarer ikke helt å se hvordan seks-sju mann avgitt fra Bn2, hvis det er så mye, skal kunne sette store deler av Bn2 ut av spill.

 

Care to explain? :)

Lenke til kommentar
OMLT (Operational Mentoring and Liation Team), som er navnet på det bidraget som følger ANA (Afghan National Army)s bataljoner/tilsvarende ("kandaker") for blant annet å drive rådgivning og opplæring, består for Norges del av under 15 mann, hvorav de fleste er på kapteinnivå eller høyere.

 

Vi øker bidraget til 50 mann, inkl. endel troppsbefal.

Lenke til kommentar
OMLT (Operational Mentoring and Liation Team), som er navnet på det bidraget som følger ANA (Afghan National Army)s bataljoner/tilsvarende ("kandaker") for blant annet å drive rådgivning og opplæring, består for Norges del av under 15 mann, hvorav de fleste er på kapteinnivå eller høyere.

 

Vi øker bidraget til 50 mann, inkl. endel troppsbefal.

 

Der kan du se, dét var sannelig noe jeg ikke hadde fått med meg.

 

Fra og med når? Og hvor mange av disse kommer fra Bn2?

Lenke til kommentar
[quote name='Jurist' post='11507724'

Vi øker bidraget til 50 mann, inkl. endel troppsbefal.

 

Der kan du se, dét var sannelig noe jeg ikke hadde fått med meg.

 

Fra og med når? Og hvor mange av disse kommer fra Bn2?

 

Den første "store" kontingenten reiser ut i høst, svjv. Nøyaktig hvor mange som kommen fra bn2 vet jeg ikke og uansett er det vel et halv-touchy tema...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg regner med at alt som har blitt nevnt i den siste diskusjonen i tråden er informasjon som allmennheten har tilgang på? Det er viktig at dere som sitter på mye info kun deler det som allerede er ute.

Lenke til kommentar
Jeg regner med at alt som har blitt nevnt i den siste diskusjonen i tråden er informasjon som allmennheten har tilgang på? Det er viktig at dere som sitter på mye info kun deler det som allerede er ute.

 

Selvsagt. Jeg forutsetter at informasjonen andre måtte lire av seg, enten på eget initiativ eller som tilsvar på mine eller andres spørsmål, er UGRADERT. Jeg passer i alle fall godt på å ikke kompromittere noe som helst (gammel yrkesskade) :)

Lenke til kommentar

http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=155970

Helt nederst på siden:

Operational Mentoring and Liaison Team (OMLT)

 

Hvor: Camp Spann, Mazar-e Sharif

Norsk bidrag: 10 offiserer

 

Et av Forsvarets satsingsområder i Afghanistan i 2008 er OMLT. Opplæringsstyrken består av utenlandske offiserer som trener, rådgir og fungerer som mentorer for sine offiserskolleger i den afghanske hæren - ANA.

 

Isafs hovedmål er at afghanerne selv skal sørge for tryggheten i eget land, og oppbyggingen av den afghanske hæren står sentralt i dette arbeidet.

 

Norge har forpliktet seg til å stille flere mentorer i OMLT-programmet, og skal fra høsten 2008 øke sitt OMLT-bidrag til om lag 50 personer.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...