Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret


Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

kan bli, eller automatisk blir det?

jeg synes det er helt ok å ha en uke pause fra jobben og slappe av litt, så jeg gidder ikke søke eller noe for å slippe :)

har vurdert HV-I, men er litt lenge å binde seg i 3 år...

 

det er jo idiotisk om forsvaret skal ta meg ut av min jobb i forsvaret får å halv-sove ute i skogen en uke, og betale meg det samme.

pluss at dem må leie inn noen som kan jobbe istedet for meg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

HV-I har jo oppsigelsestid på 3 måneder, så du binder deg ikke i 3 år sånn sett. Det blir det samme som å takke nei til avdelingsbefalskontrakt fordi du ikke vil binde deg til du er 35.

Lenke til kommentar
noen som vet om man blir kalt ut til REP-øvelse til HV når man er sivilt ansatt i forsvaret?

 

I henhold til hva jeg har lært aklla så vil du ikke bli kalt til REP-øvelse hvis du er sivilt ansatt.

Dette er jo bla fordi dersom det skulle bli krig så vil du bare fortsette å gjøre jobben din som normalt.

Feks jobber du med driften av forsvarets nettverk så er det mer behov for deg på din vanlig jobb, enn det er behov for deg ute i skauen på vakt.

 

Det skal være reg i P3, slik at du ikke blir kalt ut.

Dersom du mot formodning blir kalt ut så er det bare å si i fra til din leder. Så tar han seg av det videre.

Lenke til kommentar
Tror det er 23. juni til 11. juli.

Konge! Da får jeg dratt på opptak igjen før jeg dimmer (og slipper å levere inn alt utstyret bare for å få det utdelt på nytt)! Pluss at jeg tydeligvis får litt sommerferie :)

Jeg har et spørsmål.

Jeg kommer mest sannsynlig til å bli innkaldt i løpet av høsten 2009.

Varer rekruttskolen i 3 mnd. ?

Er det helt tilfeldig hvor jeg blir kaldt inn?

I sjø og luft varer rekrutten som nevnt 7 uker. Hvis du har vært på sesjon, så skal du ha levert en ønskeliste med kanskje to-tre tjenester du kunne tenke deg i din førstegangstjeneste, men det er slett ikke sikkert du havner på noen av disse. Hvis du sender en mail til VPV (finn epostadressen på mil.no) og spør om de planlegger å innkalle deg (og evt hvor og når), så kan det være mulig for dem å endre tjenestested og innrykksdato dersom du er misfornøyd. Gjør dette så tidlig som mulig, gjerne allerede i dag. Hvis du vil inn i f.eks. luftforsvaret i juli, så kan du være for sent ute hvis du venter med å ta kontakt helt til du mottar innkallelse i mai til f.eks. sjøforsvaret.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Jeg er av 89-modell og ble deklarert tjenestedyktig

Har imidlertid ikke fått noen innkalning ennå. Noe de fleste av kameratene mine har få.

 

Er det garantert at jeg vil få innkaling. Og om jeg ikke hører noe til dem i år, vil jeg da pluttselig kunne bli innkalt på et senere tidspunkt, til tross for at jeg spesifiserte at jeg 'ville innæ i juli? (Hører med at jeg svarte nei som svar på om jeg ville inn)

Lenke til kommentar
Hvis jeg vil fortsette som grenader i min bataljon til høsten, når jeg er ferdig med førstegangstjenesten, fins det en plass man kan se på ledige stillinger og evt. kontaktpersoner for grenaderstillinger?

 

Lurer litt på dette serru.

 

Hvis det er snakk om å verve deg til den bataljonen du er i til daglig, hvorfor spør du ikke troppsjef/kp.sjef/bn.sjef?

Lenke til kommentar

Det er i stor grad TMBN som lyser ut grenaderstillinger. Avdelingene ser helst at befal/offiserer ansettes fordi de har utdanning og det er større sjanse for at de jobber der over lengre tid enn det grenaderer normalt gjør. Her har TMBN utlyst noen stillinger.

 

Du bør nok snakke med kp-sjefen din og eventuelt også S1 i bataljonen angående ledige stillinger. Hvis du vet at det er grenaderer som slutter til sommeren, er det jo bare å finne ut om stillingen skal besettes fra høsten av og levere en søknad. Jo før du søker, jo bedre.

 

Hvis ikke din avdeling har ledige stillinger, hjelper nok troppsjefen din deg med å ta kontakt med andre avdelinger hvis det er ønskelig.

Endret av Shadowlands
Lenke til kommentar

Langt i fra bare TMBN som lyser ut grenaderstillinger. Finnes flere operative avdelinger med en vervettropp, samt at marinen har mange stillinger på fartøy. Du kan også bli grenader i verneplikt-avd, f eks var det på gsv i min tid en voksenopplæringsassistent som gjorde en så god jobb at han ble igjen i samme jobb med mer ansvar i ett år.

Lenke til kommentar

Får ikke inntrykk av at det er kun i TMBN man kan bli grenadier. F.eks står det på mil.no om samband: "Sambandspersonell er en svært etterspurt ressurs i internasjonale operasjoner, og etter en førstegangstjeneste i bataljonen kan du få tilbud om å fortsette som grenader, ta befalsutdanning eller reise ut i internasjonale operasjoner."

 

Er det forresten noen som vet hvor stor konkurranse det er på disse grenadierstillingene (spesielt på samband siden det er dit jeg skal på førstegangstjeneste)? Dvs. hvis man gjør en god jobb, hvor sannsynlig er det at man kan bli grenadier hvis man vil det?

Lenke til kommentar
Er det forresten noen som vet hvor stor konkurranse det er på disse grenadierstillingene (spesielt på samband siden det er dit jeg skal på førstegangstjeneste)? Dvs. hvis man gjør en god jobb, hvor sannsynlig er det at man kan bli grenadier hvis man vil det?

Skal du inn til Samband til høsten? Her i Norge heter det forresten 'Grenader'. Grenader på engelsk er best oversatt med 'Enlisted' (vervet).

 

Forsvaret skal ha flere ansatte (med fokus på enda flere vervede) i fremtiden, så sjansene dine kan være ganske gode. Det er selvsagt flere faktorer som spiller inn på om du får stilling eller ikke selv om du gjorde det bra i førstegangstjenesten; Er det ledige stillinger? Fortsetter tidligere grenaderer? Er du rett person til jobben? Er det andre søkere? Hvor mange søker grenaderstillinger i avdelingen? Er det mange befal som skal ansettes, minsker "kvoten" på grenaderstillinger.

 

Jeg er grenader i Samband idag og jeg stortrives i jobben. Kommer til å jobbe der et år til ;)

 

--

 

Jeg formulerte meg helt feil i det forrige innlegget. Skal redigere det. Mente selvsagt ikke at kun TMBN utlyser stillinger, men at det er i stor grad de som gjør det i og med at de er en profesjonell avdeling.

Lenke til kommentar

Samband er fi! :D

 

Mvh. CSS-soldat. ;)

 

[/useriøs]

 

Skal høre litt rundt med befal angående grenaderstilling, men opplever at ting tar ufattelig lang tid når man går via dem. Vi får se. Har lyst å fortsette med det jeg driver med nå, uten at jeg vil kjøre BS/UB styret. Det er ikke noe for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...