Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret

Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da ble jeg omplassert igjen, men til en stor glede.. Skal til heimevernet i værnes.. Noen erfaringer derifra?

Når skal du inn? Jeg er der nå. Nærmere bestemt Kp.B Innsats. Og jeg storkoser meg! Du lærer og opplever så mye kult som du ALDRI ville opplevd i det sivile liv. Samholdet er helt sinnsykt bra, bare du møter noen ute på byen som er militær så slår du deg ned. Møter du noen fra feks Kp.A (Jeger og skarpskytter) så er det vennskapelig rivalsiering og mye riving av kjeft, faen så konge. Du burde glede deg. Det er som det står i brosjyren at tjenesten er "kort men intensiv", og det stemmer. :)

Ikke vært der selv, men messa der skal visst være en av de værste.

Tullprat. God mat på værnes :)

synes messa der var helt ok jeg.

og jeg spiste der ca hver dag i 6mnd :)

uansett, HVUV var morro og utfordrende, du kan glede deg.

Fullstendig enig :)

Lenke til kommentar
Er denne type øvelse vanlig i andre avdelinger i Hæren? Bortsett fra mestringsøvelser i befalsskolen osv.

http://www.mil.no/haren/hmkg/start/article...rticleID=155850

Ja. Ikke noe sensasjonelt hardt det der. Syting spør du meg.

Trodde ikke det var noe særlig hardt jeg heller, var ikke med på den selv, men trodde det var mer for de tyngre avdelingene som HJK og MJK osv., det fokuset på overlevelse i naturen.

Lenke til kommentar

Nesten håpløst å ta lastebillappen i militæret også. De krever bevis for at du går inn i arbeid som lastebilsjåfør etterpå, ellers blir du ikke tatt opp. Det skal ikke være en måte å få "billig lappen" på tross alt.

En fyr på kaserna mi ville ta lastebillappen, men uansett hvor mye han sa at faren eier bondegård og de kjører lastebiler, fikk han ikke bli med på kurset. Fordi det regnes ikke som yrke å kjøre på pappa sin eiendom.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg kjenner et par som tok buss/lastebillappen i Forsvaret. Han ene argumenterte med at han hadde planer om å søke som brannmann etter tjenesten. Han jobber nå i nordsjøen.

Lenke til kommentar
Nesten håpløst å ta lastebillappen i militæret også. De krever bevis for at du går inn i arbeid som lastebilsjåfør etterpå, ellers blir du ikke tatt opp. Det skal ikke være en måte å få "billig lappen" på tross alt.

En fyr på kaserna mi ville ta lastebillappen, men uansett hvor mye han sa at faren eier bondegård og de kjører lastebiler, fikk han ikke bli med på kurset. Fordi det regnes ikke som yrke å kjøre på pappa sin eiendom.

Nesten håpløst er det jo ikke, om du går inn for det før du drar inn i forsvaret, og søker deg til rett bataljon.

Sikkert verre å få det på div. VO's rundt omkring, men vil du inn i forsvaret bare for å få lastebillappen er CSS plassen å dra til.

Men har du ikke B-lappen, så er CSS bataljonen null og niks å satse på. De driver ikke med opplæring til bil lengre, så har du ikke bil er css en døll plass å være(blir sambandsrep eller våpentekniker etc).

Lenke til kommentar
Er denne type øvelse vanlig i andre avdelinger i Hæren? Bortsett fra mestringsøvelser i befalsskolen osv.

http://www.mil.no/haren/hmkg/start/article...rticleID=155850

Ja. Ikke noe sensasjonelt hardt det der. Syting spør du meg.

Trodde ikke det var noe særlig hardt jeg heller, var ikke med på den selv, men trodde det var mer for de tyngre avdelingene som HJK og MJK osv., det fokuset på overlevelse i naturen.

Overlevelse er noe alle soldater burde få opplæring innen. Mjk og Hjk/Fsk har naturlig nok mest fokus på dette, men også regulære jegeravd. trenes i overlevelse. F eks Kjk, GP, GSV og Art.jeger. Kan bare uttale meg på grunnlag av mine egne erfaringer fra GSV, vi hadde to øvelser der overlevelse var en del av programmet. Ikke mer enn to og tre dager though. Vet GP har en hel uke.

Lenke til kommentar

jeg hørte da jeg fikk dem at man egentlig får dem neste utbetaling etter man har dimmet, men vår snille tropp-sjef ordnet det før vi dimmet, så vi hadde råd til dimme-festen.

men du kan nok regne med å få det neste utbetaling etter du har dimmet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...