Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret

Kurt P

Anbefalte innlegg

Jeg har det problemet at jeg kan finne på å besvime når jeg ser blod, vil dette føre til at jeg blir dimmitert? De tar vel blodprøve på innrulleringen, så da får det vel antageligvis en live demonstrasjon i allfall.

Du vil gå igjennom endel opplæring innen førstehjelp under førstegangstjenesten. Vil dette bli problematisk?

Jeg har fått innkalling til garden april 2008, dette passer nok svært dårlig i forhold til studier. Jeg har to muligheter, enten prøve å få fremskyndet garden, eller bytte. Håper seff at jeg får til en av mulighetene. Først og fremst har jeg lyst til å bytte! På en skala fra 1-6 (falskjermjeger ol. er 6), er nok jeg en 4, dvs. i ganske bra form. Jeg liker friluft, og vil defor inn i skogen :p Ikke traske rundt foran slottet...

Noen som har noen forslag til hvor jeg kan søke?

Tror dere jeg får byttet, eller har jeg ventet for lenge?

April er jo under en mnd til. Du har drøyd litt her ja, men skynd deg å søke utsettelse. Jeg tror du vil få utsettelse uansett dersom du er under utdanning nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har det problemet at jeg kan finne på å besvime når jeg ser blod, vil dette føre til at jeg blir dimmitert? De tar vel blodprøve på innrulleringen, så da får det vel antageligvis en live demonstrasjon i allfall.

Du vil gå igjennom endel opplæring innen førstehjelp under førstegangstjenesten. Vil dette bli problematisk?

Tror ikke det, det går stort sett bra så lenge det ikke er frittflytende blod innvolvert.

Lenke til kommentar

Jeg har fått innkalling til garden april 2008, dette passer nok svært dårlig i forhold til studier. Jeg har to muligheter, enten prøve å få fremskyndet garden, eller bytte. Håper seff at jeg får til en av mulighetene. Først og fremst har jeg lyst til å bytte! På en skala fra 1-6 (falskjermjeger ol. er 6), er nok jeg en 4, dvs. i ganske bra form. Jeg liker friluft, og vil defor inn i skogen :p Ikke traske rundt foran slottet...

Noen som har noen forslag til hvor jeg kan søke?

Tror dere jeg får byttet, eller har jeg ventet for lenge?

April er jo under en mnd til. Du har drøyd litt her ja, men skynd deg å søke utsettelse. Jeg tror du vil få utsettelse uansett dersom du er under utdanning nå.

hehe, vi snakker 2009 :p

Lenke til kommentar

Tror ikke det, det går stort sett bra så lenge det ikke er frittflytende blod innvolvert.

I sanitetstimene jeg har hatt har det ikke vært noe blod involvert.

Lenke til kommentar

vi hadde blod på en god del av treningen vi hadde også.

vi hadde også sånne fake sår og skader laget av latex(tror jeg), så du kan komme borti blod ellers også.

tror det varierer fra hvilke befal og tjeneste man har, jeg hadde ikke sanitet, men HV...

ting som bildet under var ikke veldig uvanlig...

post-27317-1204747013_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Vi av 89-modell som er sesjonsdyktige kan nå altså ringe inn og høre om vi er med eller ei?

Frykter posten hver dag som går.. Enda ikke fått inkallingen, og er glad til. Folkehøyskole\bibelskole frister mer.

Tror ikke jeg "tør" ringe inn og høre. Sikkert fått høre "å ja! Deg hadde vi helgt glemt" ;)

Ellers.. Om jeg ikke får høre noe i år. Finnes det muligheter for at jeg blir innkalt senere?

Lenke til kommentar
Ellers.. Om jeg ikke får høre noe i år. Finnes det muligheter for at jeg blir innkalt senere?
Du er vernepliktig til du er 44 år. Og de kan vel kalle inn folk frem til de er 30 år eller noe sånt.

Feil, de kan kalle deg helt til du fyller 44 år.

Lenke til kommentar
Men uansett så er sjansen god for at han kan bli kalt inn etter studiene hvis han ikke har blitt kalt inn enda.

Kanskje det er forskjellige regler for heimevern og vanlig førstegangstjeneste?

Etter at man har fullført førstgangstjenesten så kan man bli overført til Heimevernet, ikke før.

Lenke til kommentar
Det skjer vel en utvelgelse i begynnelsen, siden førstegangstjenesten for HV bare er 6 måneder. Eller tar jeg helt feil?

Har ikke noe å si hvilken gren man tår førstegangstjenesten i, vernplikten har en varighet på 18 måneder, derfor havner de fleste før eller siden på rep øvelse i regi av heimevernet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...