Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret

Kurt P

Anbefalte innlegg

liker du skogen og en del fysisk kan vel HV anbefalles.

jeg var ihvertfall ute i skogen 4-5 dager i uken.

sikkert en del annet du kan søke på også, men...

edit: mulig du er litt seint ute, men ring VPV, de er de eneste som kan svare og hjelpe deg...

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan funker det for de som bor på Setersmoen eller Skjold med transport til Bergen? Nærmeste flyplass? Gratis? Osv osv osv.

:)

7 gratis hjemresier i året, det er lagt inn ferie (perm) underveis, hjemreiser uten om det må du dekke selv, det er heller ikke noen militær rabatt på fly

Ok, takker. Men noen som har erfaring med Setersmoen? Lang busstur før man i det hele tatt er på flyplassen? :p

Lenke til kommentar
Hvordan funker det for de som bor på Setersmoen eller Skjold med transport til Bergen? Nærmeste flyplass? Gratis? Osv osv osv.

7 gratis hjemresier i året, det er lagt inn ferie (perm) underveis, hjemreiser uten om det må du dekke selv, det er heller ikke noen militær rabatt på fly

Ok, takker. Men noen som har erfaring med Setersmoen? Lang busstur før man i det hele tatt er på flyplassen? :p

husker dessverre ikke hvor lang tid det tok

Lenke til kommentar
På sesjon hadde jeg rundt -3.75 på begge øynene, og har nå fått innkallelse. Dette var egentlig helt i grenseland tror jeg, og er i skrivende stund akkurat justert til -4.25 på begge. Om øynene fortsetter som før, kan jeg regne med å kunne synke ned mot -4.50 til august. Det jeg da lurer på, er om de tar en synstest på innrykksdagen, og om jeg da (uheldigvis) blir dimmitert når jeg nå har fått ytterlig dårligere syn?

Faen så plagsomt dette latterlige synet skal være til tider!

Har du råd, laser korriger synet :)

http://www.mil.no/multimedia/archive/00048...uftf_48079a.pdf

Huff, akkurat det jeg ikke har råd til. Nei, får bare håpe det går i orden. Jeg kan ikke akkurat se hvordan -3.75 og -4.25 (eller -4.5) utgjør så mye forskjell i det hele og det store - jeg er trossalt avhengig av linser uansett. Er forresten 2. bataljon jeg skal til.

Lenke til kommentar

Hei, lurte på om noen som har erfaring fra Garden kan hjelpe meg med noe jeg lurer på:

Fra spørsmål og svar på Gardens sider:

5.Kan jeg som bor i Oslo dra hjem etter endt tjeneste ?

I gardeperioden (de fem første ukene etter du kommer til Huseby) vil dette ikke være mulig. Etter dette er endt tjeneste normalt kl.16.00 og gardistene kan da dra hjem hvis dette ønskes. Oppmøte er før 06.15 neste dag.

Betyr det at de som også bor litt utenfor Oslo kan dra hjem da, og komme tilbake på kvelden og sove på leiren? Kan man da reise i uniform slik at jeg får rabatt på tog?

Lenke til kommentar
Hvordan er det med oss som skyter links? Får vi lov til det, eller er forsvaret mer opptatt av at alle skal bære/bruke våpenet likt?

skytingen kan du gjøre links, mener å huske at de også hadde våpenet links også hadde det slik under oppstilling og slikt...

edit: fant bilde av AG`n til en i troppen min som er links.

sjekk den lær-reima som er bakerst på AG`n.

post-27317-1204664647_thumb.jpg

Endret av aklla
Lenke til kommentar

det er for å feste reima på andre siden av kolben.

vanligvis er den festet i ett feste på siden som er opp på bildet, men når det er links fester man på en lær-reim og fester reima til AG`n på andre siden av den(høyre side)

det er bare fordi det ikke er noe feste på høyre-siden av AG`n til reim.

Lenke til kommentar

Det er ganske nøyaktig 30 km fra Setermoen. Omtrent 30 min kjøretid. Avstanden og tiden er littegran lenger fra Skjold.

Lenke til kommentar
Hei, lurte på om noen som har erfaring fra Garden kan hjelpe meg med noe jeg lurer på:

Fra spørsmål og svar på Gardens sider:

5.Kan jeg som bor i Oslo dra hjem etter endt tjeneste ?

I gardeperioden (de fem første ukene etter du kommer til Huseby) vil dette ikke være mulig. Etter dette er endt tjeneste normalt kl.16.00 og gardistene kan da dra hjem hvis dette ønskes. Oppmøte er før 06.15 neste dag.

Betyr det at de som også bor litt utenfor Oslo kan dra hjem da, og komme tilbake på kvelden og sove på leiren? Kan man da reise i uniform slik at jeg får rabatt på tog?

Uten å ha erfaring fra garden er vel generell nattperm likt over alt vil jeg tro... Du kan dra hjem, men må være tilbake til oppstilling/inspeksjon morgenen etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...