Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret

Kurt P

Anbefalte innlegg

Ble innkalt idag :\

noen her i panserbataljonen på setermoen? og hvor ofte får man perm derifra?

Generell nattperm og fri i helgene etter rekrutten, og så er det vel 7 betalte hjemreiser i løpet av året.

Okei.. Men rekker man å dra til Trondheim da a? Etterlater henne :\ det er jo litt dumt..

Mye må man betale for flybilletter i militæret?

Edit: Noen erfaringer fra panserbataljonen?

Reiser man i uniform så har man 90% rabatt på tog og buss reiser, men ikke på fly.

Jeg kan ikke si moe om reisetid fra setermoen til trondheim da jeg ikke har reist den strekningen selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Panser er på setermoen, times tid fra bardufoss. Rekker nok ikke inn til trondheim på ei helg, såfremt du ikke kjører oppover igjen med en gang du har kommet ned, dessverre.

Ifølge gulesider er det nesten 100mil fra setermoen til trondheim. Tar 15 timer uten beregnet pauser. Litt drøyt.

I militæret får du ikke noe spesiell rabatt på fly, bare ungdomspris. Bardufoss / trondheim tror jeg ligger på ca 2000 t/r.

_julenissen_ Å dra på kurs når befal er borte er null problem. Jeg ble holdt igjen på forrige perm for å ha akkurat MB kurs, og var alene på kaserna. Bare en IB som kom innom fra ei annen kaserne nå og da. Får igjen den permen nå til påske da, reiser hjem den 11 mars, og opp hit igjen den 31. Blir digg :D

Endret av SvennAndre
Lenke til kommentar
_julenissen_ Å dra på kurs når befal er borte er null problem. Jeg ble holdt igjen på forrige perm for å ha akkurat MB kurs, og var alene på kaserna. Bare en IB som kom innom fra ei annen kaserne nå og da. Får igjen den permen nå til påske da, reiser hjem den 11 mars, og opp hit igjen den 31. Blir digg :D

Her var det snakk om V&S-kurs. Alt befal har ferie i påsken, og dermed blir det ikke mye kurs.

Lenke til kommentar

Jeg er planlagt innkalt til Garden den 5. august i år (opprinnelig var det i januar, men ringte og fikk det fremskyndet til sommeren). Førstevalget på sesjon var hundefører. Jeg undrer på om det er mulig/realistisk å søke seg inn på Forsvarets Hundeskole mens jeg er på Gardeskolen, dersom det fremdeles skulle friste på det tidspunktet? Eller det noe jeg eventuelt må prøve å ordne med Vernepliktsverket før den endelige innkallelsen?

For all del, Garden er sikkert en grei tjeneste, men jeg har fortsatt lyst til å holde muligheten for å bli hundefører åpen.

Endret av Idioteque
Lenke til kommentar

Det er nylig innført at alle som er inne til førstegangstjeneste skal gjennomføre KBE (Kropp, Bevegelse og Energi) - et "fag" som blir en del av tjenesten fra 2008. Du får studiepoeng, men jeg vet ikke hvor mange.

I tillegg er det bare å melde seg på kurs på Voksenopplæringen. Der kan du for eksempel ta Ex.Phil. Alt avhenger egentlig fra leir til leir, men i bunn og grunn tilbys de samme kursene.

Lenke til kommentar

Hvordan er det med lån når man er i militæret? Hvis jeg feks tar opp lån til å kjøpe bil nå, og drar i militæret, så vil jeg ikke kunne klare å betjene det lånet. Vil lånset bli fryst eller vil militæret støtte? Eller må jeg rett og slett selge bilen? Jeg har ikke tenkt til å gjøre det selv, men diskuterte det med noen kamerater i stad, hvor av en av dem har planer om å ta opp lån på bil nå. Og han er innaklt i januar.

Lenke til kommentar
Hvordan er det med lån når man er i militæret? Hvis jeg feks tar opp lån til å kjøpe bil nå, og drar i militæret, så vil jeg ikke kunne klare å betjene det lånet. Vil lånset bli fryst eller vil militæret støtte? Eller må jeg rett og slett selge bilen? Jeg har ikke tenkt til å gjøre det selv, men diskuterte det med noen kamerater i stad, hvor av en av dem har planer om å ta opp lån på bil nå. Og han er innaklt i januar.

Tror ikke de støtter bil lån. Dvs dekker renten på bil lån.

Endret av HV-I BW
Lenke til kommentar

Tror ikke de støtter bil lån. Dvs dekker renten på bil lån.

De dekker ikke renten på noen lån. De fryser lånet. Militæret gir deg ikke ei krone til annet enn husleie. Billån kan dekkes om du kan dokumentere opp og i mente at du har et sterkt behov for bilen i jobbsammenheng o.l

Lenke til kommentar
noen som vet hvor ofte garden har perm?

Det varierer. I drilltroppen (hvis du søker dit) så er det noe helgetjeneste første halvåret. Det er perm nesten hver helg i rekrutten, også er det en gardeperiode på 4-5 uker som det blir mindre perm. Deretter så varierer det utifra om/når du har vakt osv. tror jeg, men stort sett kommer du hjem minst 3 ganger i måneden. Men det er jeg ikke helt sikker på siden jeg ikke er i et vaktkompani.

noen her som er i garden? er det morro?

Jepp. SLO (sluttet orden) er jævlig gøy, det er masse tradisjoner og et sterk samhold innad i avdelingen som får deg til å føle deg hjemme. Et eksempel: Da vi kostet X-plass denne uken for å få vekk grus etter vintersesongen, så tegnet vi inn H5-merket, våpenskjoldet (er ikke sikker på terminologien) til Garden, i grus midt på plassen, sikkert 5 meter langt og 5 meter bredt. Deretter tegnet 1. gardekompani inn merket sitt i grus utenfor kasernen sin, bare for å herse med oss KP3ere. Det er noe med historien til Garden og samholdet som gjør at de fleste er stolte over å være gardister. Tjenesten min består bare av SLO, så jeg veit ikke så mye om tjenesten til de andre kompaniene, men jeg har et inntrykk av at de liker seg godt de fleste.

Yes.. Fikk bytta fra langt oppi nord-norge til elverum.. Noen erfaringer derifra?

Terningmoen altså?

EDIT:

HV-016 så faktisk jævlig interessant ut. Det skal opp til vurdering når jeg dimmer. :D

Endret av Thrusthamster
Lenke til kommentar

Det varierer. I drilltroppen (hvis du søker dit) så er det noe helgetjeneste første halvåret. Det er perm nesten hver helg i rekrutten, også er det en gardeperiode på 4-5 uker som det blir mindre perm. Deretter så varierer det utifra om/når du har vakt osv. tror jeg, men stort sett kommer du hjem minst 3 ganger i måneden. Men det er jeg ikke helt sikker på siden jeg ikke er i et vaktkompani.

noen her som er i garden? er det morro?

Jepp. SLO (sluttet orden) er jævlig gøy, det er masse tradisjoner og et sterk samhold innad i avdelingen som får deg til å føle deg hjemme. Et eksempel: Da vi kostet X-plass denne uken for å få vekk grus etter vintersesongen, så tegnet vi inn H5-merket, våpenskjoldet (er ikke sikker på terminologien) til Garden, i grus midt på plassen, sikkert 5 meter langt og 5 meter bredt. Deretter tegnet 1. gardekompani inn merket sitt i grus utenfor kasernen sin, bare for å herse med oss KP3ere. Det er noe med historien til Garden og samholdet som gjør at de fleste er stolte over å være gardister. Tjenesten min består bare av SLO, så jeg veit ikke så mye om tjenesten til de andre kompaniene, men jeg har et inntrykk av at de liker seg godt de fleste.

Yes.. Fikk bytta fra langt oppi nord-norge til elverum.. Noen erfaringer derifra?

Terningmoen altså?

EDIT:

HV-016 så faktisk jævlig interessant ut. Det skal opp til vurdering når jeg dimmer. :D

Er ikke sikker.. Han sa noe med et kjempe simulator område til øvelser ol..

Lenke til kommentar

Har fått varsel om inkallelse til førstegangstjeneste i Hæren ved Hærens Transformasjons- og doktrinekomm, Hærens taktiske treningssenter.

Har hatt problemer med å finne ut hva dette faktisk går ut på, og hva man gjør der. Hadde elsket det hvis noen hadde kunnskap og erfaring ang. dette? På forhånd takk

Endret av Tilfeldigfyr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...