Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret

Kurt P

Anbefalte innlegg

Hmm, gikk å tenkte litt mens jeg kjøpte svindyr cola og baconcrisp på leirkiosken, hvor stort budsjett har egentlig en bataljon?

Det kan jo ikke være så rent lite, mtp. flyreiser, mat, forpleining, drivstoff (css har jo en drøss med lastebiler), lønn til befal(antall feltdøgn osv) og soldater og alt ellers som går inn i en bataljon. Noen som har peiling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dere sier alle at det er ganske så slappt på madla.. er det virkelig det? jeg har nettop kommet inn i luftforsvaret og skal til madla i juli en gang.. hvis jeg vil da, er så heldig at det kan jeg velge.. oss jenter ;) men noen som vet åssen det er for jenter i militæret? har hørt at de for masse goder :p

Lenke til kommentar
Du kan jo spille på at du er jente... Går rett hjem hos enkelte befal, noen leser det med en gang, noen liker det ikke..

Noen fordeler utenom det tror jeg ikke det er. Bortsett fra at du kan få grenaderrom enkelte steder, eller får bo på befalsskaserne.

På rekrutten er det garantert egne jenterom..

hmm.. ja, vel jeg vil at det skal være hard trening. men ikke for hard.. hehe.. men vet du åssen det 7 ukene på madla er? er de tunge eller der det slappt?

Lenke til kommentar
Det finnes flere lueløp, ja. Luftforsvaret vet jeg har i noen avdelinger, for eksempel.

De fleste avdelinger i Luft har det såvidt jeg har skjønt. Jeg er imidlertid i Luft selv, og mitt løp besto i å løpe opp på depotet i åpningstiden.

Så, hvis man ikke VIL dimme, eller kunne bli "degradert", så holder man kjeft ;)

Dette kan ikke gå utover muligheten til å få sikkerhetsklarering dersom man finner ut av det? Manglende sikkerhetsklarering er nok i de fleste tilfeller et MYE større handicap enn en mild pollenallergi!

dere sier alle at det er ganske så slappt på madla.. er det virkelig det? jeg har nettop kommet inn i luftforsvaret og skal til madla i juli en gang.. hvis jeg vil da, er så heldig at det kan jeg velge.. oss jenter ;) men noen som vet åssen det er for jenter i militæret? har hørt at de for masse goder :p

I forhold til de fleste tjenester i Luftforsvaret, er nok Madla noe av det tyngste du kommer borti i førstegangstjenesten. "Tungt" er vel å merke ikke nødvendigvis å gå langt med tung pakning - selv om det blir litt av dette også - men det er ganske stramme rutiner og fullt kjør ofte til langt på kveld hver dag utenom helgene. Dersom du havner på vakt og sikring er VS-kurset tyngre rent fysisk, men normalt sunne personer bør overleve dette uten problemer. Jeg kjenner mindre sunne og veltrente personer som neppe har tatt noen skade av dette heller.

I forhold til jenter i militæret-situasjonen, så kan jeg si at de følger det samme opplegget som gutter i alle settinger jeg kan komme på, bortsett fra at de har noe lettere krav på fysiske tester. På Madla har jentene eget rom vegg i vegg med gutterommene. På VS-kurset mitt i Bodø hadde vi 1 jente av 24, og hun bodde på eget rom i oppgangen ved siden av, ettersom det ikke var flere ledige rom i vår avdeling av kasernen. Dette var noe problematisk iom at hun sjelden ble vekket i tide til oppstillinger og slikt dersom hun ikke kom seg opp for egen maskin. Her jeg er nå, har de få jentene som er her eget rom som tilsvarer gutterommene, vegg i vegg med oss gutter. Opplegget er også helt likt her, uavhengig av kjønn, men så har vi ikke andre tvungne fysiske "påkjennelser" enn en streifpatrulje i ny og ne.

----

Til slutt har jeg et spørsmål selv: er det noen som vet når januarkullet på Madla er/var ferdig på rekrutten (hvilken dag), og når de kommer i gang på nytt tjenestested/videre opplæring? Lurer på når vi får nytt personell her nemlig ;)

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar
Til slutt har jeg et spørsmål selv: er det noen som vet når januarkullet på Madla er/var ferdig på rekrutten (hvilken dag), og når de kommer i gang på nytt tjenestested/videre opplæring? Lurer på når vi får nytt personell her nemlig ;)

De var vel ferdig i uke 8, og har nå begynt på kurset. Husk at de får påskeferie.

Lenke til kommentar
Så, hvis man ikke VIL dimme, eller kunne bli "degradert", så holder man kjeft ;)

Dette kan ikke gå utover muligheten til å få sikkerhetsklarering dersom man finner ut av det? Manglende sikkerhetsklarering er nok i de fleste tilfeller et MYE større handicap enn en mild pollenallergi!

---

Selvsagt mener jeg ikke å lyve på ting som hører hjemme under sikkerhetsklarering. Mente småpirk på den fysiske biten. :)

Ble møtt av en ny gjeng med soldater da jeg kom på jobb i dag, så de har kommet hit på Gardermoen i hvertfall.. Men tror de skulle bli sendt rett på perm omtrent.

Tror det kom noen på fredag også.

Lenke til kommentar
Vernepliktsverket er greie typer. :)

Ringte i dag og spurte om jeg skulle inn til sommeren, men da sa de at jeg blir innkalt til GSV januar 2009. Så da spurte jeg om de kunne fremskynde den til sommeren 2008, og da greide de jammen meg å finne en plass i juli 2008. Gode greier!

Du aner ikke hvor misunnelig jeg er! Gi gass, få deg en kremstilling og nyt det året. Savner det helt for j*****

Lenke til kommentar
Vernepliktsverket er greie typer. :)

Ringte i dag og spurte om jeg skulle inn til sommeren, men da sa de at jeg blir innkalt til GSV januar 2009. Så da spurte jeg om de kunne fremskynde den til sommeren 2008, og da greide de jammen meg å finne en plass i juli 2008. Gode greier!

Du aner ikke hvor misunnelig jeg er! Gi gass, få deg en kremstilling og nyt det året. Savner det helt for j*****

Da kan jo dette være noe for deg, hvis du savner militæret :)

http://www.mil.no/hv/istyrke/hv016/start/a...rticleID=143853

Lenke til kommentar

De var vel ferdig i uke 8, og har nå begynt på kurset. Husk at de får påskeferie.

Vah? Tuller du? Påskeferie?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...