Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret

Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er veldig sant!

Jeg sa ingenting om hverken beinhinnebetennelse, allergi eller at jeg burde bruke briller til tider.. Det jeg gjorde var at jeg skaffet meg medisinene etter innrykket, og brukte de ved behov.

Kom inn med 9 i alt, helt til de fant ut at de skulle sette meg ned til 7 pga allergi mot penicilin. Eneste grunnen til det var at hvis jeg ble syk, og trengte akkutt medisinering så kunne de vike unna det.

Så, hvis man ikke VIL dimme, eller kunne bli "degradert", så holder man kjeft ;)

Endret av espennyh
Lenke til kommentar

Jeg skal på sesjon neste fredag, og lurte bare på om jeg måtte ha legeerklæring på at jeg har allergi. :)

Vil ikke ha det for å dimme. Jeg kunne jo unnlatt å fortelle om allergien, det går bra så lenge jeg tar medisiner i en viss periode, men nå har jeg jo skrevet om det på "medisinarket" vi fikk.

So be it.

Lenke til kommentar

Heisann!

Jeg lurer på om det er noen her som har litt erfaring med opptakene til FIH - Telematikk?

Har sendt inn søknad til denne skolen. Har veldig lyst til å inn her, men er litt "redd" for

hva jeg har i ventet under opptakene. Grunnen er egentlig om jeg ikke skulle komme inn, om

jeg da må være uten skole et år fordi "toget" til de andre skolene har gått. Med tanke på at opptakene foregår ganske seint, så vil plassene hos de andre skolene være tatt. Så det jeg lurer på er hva de forskjellige gruppeoppgavene går ut på? Hvor stor erfaring må man ha fra før av innenfor de temane som man blir testet i? (Hvilke temaer er det)

Har holdt på å trene i to måneder nå, og kommer til å fortsette med det fram til opptakene. Selv allerede nå har jeg testet meg i de fysiske testene og jeg passerer. Er mer gruppeoppgaver og intervju jeg er redd for, siden jeg ikke vet noe av hva jeg har i ventet her. Noen tips? :innocent:

Lenke til kommentar

Det stemmer at FIH-opptaket går gjennom FOS. FOS foregår i månedskiftet juli/august og du får tilbud om førstegangstjeneste hvis du ikke skulle komme inn på befalsskolen.

Casene du vil oppleve på FOS tester deg i lederegenskaper, initiativ, hvordan du håndterer usikkerhet og hvor selvstendig du er samt at din psykiske og fysiske styrke testes.

Det har ingenting for seg at jeg forteller deg akkurat hva som kommer til å hende, for da går hensikten med opptaket bort.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

De forandrer vel opptaket fra år til år også, så det vil ikke ha veldig mye å si om man forbereder seg på gamle caser.

Lenke til kommentar

Mulig det, men min mening er uansett at casene på opptaket skal komme som en utfordring. Har du forberedt deg på oppgaver som skal komme som en "overraskelse", kommer du inn på skolen du har søkt på på feil grunnlag. Opptaket er jo i stor grad til for å teste hvor godt du tar ting på sparket - ikke hvor god du er til å forberede deg.

Lenke til kommentar

Jeg ser helt klart poenget til Shadowlands. Var bare litt interessert om enkelte interesser som du har på fritiden kan skape fordeler for den enkelte. Om man blir testet i for eksempel orientering, vil jo en person som har gått på speideren eller slikt få store fordeler, med tanke på at en allerede har stor kompetanse innenfor dette område. Da går det jo mer på hva du kan fra før, og ikke hvor fort man lærer.

Noen som vet nøyaktig dato når opptaket foregår? Ser helst at jeg blir ferdig med utdanning før jeg vil i gang med førstegangstjeneste. Om opptaket er ferdig innen 15-16 August vil jeg jo rekke å komme inn på en annen høyskole. Da er det ikke veldig mye å beskymre seg for.

Endret av tmsn
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Du rekker å komme deg inn på annet studie om du ryker ut av FOS. Tror det er en av hovedgrunnen til at opplegget er som det er.

Lenke til kommentar

Da jeg var på FOS i 2006, mener jeg å huske at opptaket varte fra 29 juli til 17 august, men når jeg tenker meg litt om, så var FOS 07 flere uker tidligere, så jeg tror ikke du skal få problemer dersom du ikke kommer inn på FIH.

Angående enkeltmannsferdigheter som for eksempel kart og kompass så er det slett ikke dumt å friske opp kunnskapene før opptaket. Kan være lurt å venne seg til å bære tung sekk. Har du familie/venner som har gjennomført førstegangstjenesten/befalsskole, kan det være greit å høre hvilke erfaringer de har fått i militæret også.

Endret av Shadowlands
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Tror nok det skal gå greit. -1 er ikke akkurat dårlig syn, selv om du kanskje burde karret deg til en bedre synskarakter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...