Lusken Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Ja, utdanningen er jo betalt. Tre år betalt utdanning følges opp med tre års lønnet plikttjeneste. Utdanning innenfor det statlige skolesystemet er også "betalt" for de tullingene som regner stipend som betaling... Statlige, tenkre du da på VGS, ihvertfall IKt er ikke et alternativ, så slapp linje osv har jeg aldri vært borti...gidder ikke ta den linja... men over til den ingeniør greia.... Er det slik da at pliktTjenesten og utdanningen tilsammen blir på 6 år? Hvilken form for utdanning får man? Hva står det på papiret? STår man veldig stødig iforhold til alle andre hvis man går denne linjen? Hvordan kommer man inn? Er det styrkeprøver osv? er det vanskelig? Lenke til kommentar
40mm Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Ja, utdanningen er jo betalt. Tre år betalt utdanning følges opp med tre års lønnet plikttjeneste. Utdanning innenfor det statlige skolesystemet er også "betalt" for de tullingene som regner stipend som betaling... Statlige, tenkre du da på VGS, ihvertfall IKt er ikke et alternativ, så slapp linje osv har jeg aldri vært borti...gidder ikke ta den linja... men over til den ingeniør greia.... Er det slik da at pliktTjenesten og utdanningen tilsammen blir på 6 år? Hvilken form for utdanning får man? Hva står det på papiret? STår man veldig stødig iforhold til alle andre hvis man går denne linjen? Hvordan kommer man inn? Er det styrkeprøver osv? er det vanskelig? 6 år tilsammen ja når man tar forsvarets ingeniør utdanning. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Ja, utdanningen er jo betalt. Tre år betalt utdanning følges opp med tre års lønnet plikttjeneste. Utdanning innenfor det statlige skolesystemet er også "betalt" for de tullingene som regner stipend som betaling... Statlige, tenkre du da på VGS, ihvertfall IKt er ikke et alternativ, så slapp linje osv har jeg aldri vært borti...gidder ikke ta den linja... men over til den ingeniør greia.... Er det slik da at pliktTjenesten og utdanningen tilsammen blir på 6 år? Hvilken form for utdanning får man? Hva står det på papiret? STår man veldig stødig iforhold til alle andre hvis man går denne linjen? Hvordan kommer man inn? Er det styrkeprøver osv? er det vanskelig? Søk og du blir vis: Forsvarets utdanningskatalog Lenke til kommentar
srbz Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Hvis jeg ikke husker helt feil får du ikke mer rabatt på bussene i Bergen om du har uniform på deg eller ikke, så lenge du viser Kongeriket Norge-kortet. Nå har jeg ikke tatt vanlig rutebuss i Bergen etter at jeg rykket inn, enda jeg er bergenser og har veldig mye perm. I Stavanger fikk vi imidlertid ikke rabatt på rutebussene enda vi gikk i uniform, noe jeg fant merkelig. Jeg tok forøvrig flybussen i Bergen i går, og sjåføren spurte meg før vi dro om jeg var i luft eller hær, ettersom jeg gikk i M98 med M02-jakke utenpå. Luft, sa jeg, hvorpå han svarte "riktig svart". Jeg lo litt, og fant et sete. Senere da han solgte billetter, spurte han om jeg var baseforsvar nord/sør/øst/vest. "Vakt og sikring utenfor Bodø," sa jeg - "riktig svar igjen," sa han, og hoppet over meg. Det var også en form for militærrabatt! Om jeg normalt skulle hatt rabatt på den bussen, vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Βlur Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Er det slik da at pliktTjenesten og utdanningen tilsammen blir på 6 år?Hvilken form for utdanning får man? Hva står det på papiret? STår man veldig stødig iforhold til alle andre hvis man går denne linjen? Hvordan kommer man inn? Er det styrkeprøver osv? er det vanskelig? Utdanning på FIH er 3,5 år og deretter 3 år med plikttjeneste. GBU-året (Grunnleggende Befalsutdanning) komprimeres til et halvt år og flettes inn blant den treårige telematikkutdanningen. Du er garantert jobb i Forsvaret etter utdanning og FIH-sersjanter er ettertraktede befal. Opptaket skjer på FOS hver sommer. Regner med at det er på Kjevik slik det har vært de siste årene. Opptaket er felles for alle befalsskoler i Forsvaret og tester deg psykisk, fysisk så vel som at du må vise deg som en leder under stressende situasjoner. Opptaket varer i underkant av tre uker og du går direkte til skolen du søker på hvis du blir tatt opp. En normalt smart, oppegående og passe godt fysisk trent kandidat burde ikke ha problemer med å komme seg gjennom opptaket. FIH er derimot ikke noe du søker fordi det høres gøy ut der og da. Du må vite hva du søker på og gå 100% inn for å gjøre det bra. Men ikke la det skremme deg, for skolen tilbyr en veldig god utdanning og lønnet studie med garantert jobb etterpå er ikke dumt. Lenke til kommentar
Lusken Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Ja, utdanningen er jo betalt. Tre år betalt utdanning følges opp med tre års lønnet plikttjeneste. Utdanning innenfor det statlige skolesystemet er også "betalt" for de tullingene som regner stipend som betaling... Statlige, tenkre du da på VGS, ihvertfall IKt er ikke et alternativ, så slapp linje osv har jeg aldri vært borti...gidder ikke ta den linja... men over til den ingeniør greia.... Er det slik da at pliktTjenesten og utdanningen tilsammen blir på 6 år? Hvilken form for utdanning får man? Hva står det på papiret? STår man veldig stødig iforhold til alle andre hvis man går denne linjen? Hvordan kommer man inn? Er det styrkeprøver osv? er det vanskelig? Søk og du blir vis: Forsvarets utdanningskatalog Hmm..Forsto lite av det der. (Skaper sikkert mye hodebry) men spørr like vell igjen. Vet noen følgende om Lederutdanning i forsvaret: - Hvor mange forskjellige utdannelser er det? (navn?). - Hvor mange år tar vær utdannelse? - Finnes det en utdannelse som ikke inneholder så mye Militære ting, og inneholder Ingeniør/Pc-utdanning? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Hvis jeg ikke husker helt feil får du ikke mer rabatt på bussene i Bergen om du har uniform på deg eller ikke, så lenge du viser Kongeriket Norge-kortet. Nå har jeg ikke tatt vanlig rutebuss i Bergen etter at jeg rykket inn, enda jeg er bergenser og har veldig mye perm. I Stavanger fikk vi imidlertid ikke rabatt på rutebussene enda vi gikk i uniform, noe jeg fant merkelig. Jeg tok forøvrig flybussen i Bergen i går, og sjåføren spurte meg før vi dro om jeg var i luft eller hær, ettersom jeg gikk i M98 med M02-jakke utenpå. Luft, sa jeg, hvorpå han svarte "riktig svart". Jeg lo litt, og fant et sete. Senere da han solgte billetter, spurte han om jeg var baseforsvar nord/sør/øst/vest. "Vakt og sikring utenfor Bodø," sa jeg - "riktig svar igjen," sa han, og hoppet over meg. Det var også en form for militærrabatt! Om jeg normalt skulle hatt rabatt på den bussen, vet jeg ikke. Haha, se om du slipper unna fartsbøter med den der og Meatloaf slapp fartsbot bare fordi politimesteren var fan. Lenke til kommentar
40mm Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Ja, utdanningen er jo betalt. Tre år betalt utdanning følges opp med tre års lønnet plikttjeneste. Utdanning innenfor det statlige skolesystemet er også "betalt" for de tullingene som regner stipend som betaling... Statlige, tenkre du da på VGS, ihvertfall IKt er ikke et alternativ, så slapp linje osv har jeg aldri vært borti...gidder ikke ta den linja... men over til den ingeniør greia.... Er det slik da at pliktTjenesten og utdanningen tilsammen blir på 6 år? Hvilken form for utdanning får man? Hva står det på papiret? STår man veldig stødig iforhold til alle andre hvis man går denne linjen? Hvordan kommer man inn? Er det styrkeprøver osv? er det vanskelig? Søk og du blir vis: Forsvarets utdanningskatalog Hmm..Forsto lite av det der. (Skaper sikkert mye hodebry) men spørr like vell igjen. Vet noen følgende om Lederutdanning i forsvaret: - Hvor mange forskjellige utdannelser er det? (navn?). - Hvor mange år tar vær utdannelse? - Finnes det en utdannelse som ikke inneholder så mye Militære ting, og inneholder Ingeniør/Pc-utdanning? Har du lest gjennom utdanningskatalogen ? Lenke til kommentar
Lusken Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 jah, men det sto svært uklart, jeg vet svææært lite om det.. Lenke til kommentar
40mm Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 jah, men det sto svært uklart, jeg vet svææært lite om det.. Se side 31. som jeg gjengir her da det er vel den som er aktuell for deg Forsvarets ingeniørhøgskole (FIH) – Lillehammer FIH utdanner ingeniører med lederkompetanse til utvikling, drift og vedlikehold av Forsvarets tele- og datasystemer både nasjonalt og internasjonalt. Utdanningen er en kombinert befals og ingeniørutdanning. Først må du gjennom tre og et halvt år med undervisning. Deretter følger tre år med praksis som befal på en av Forsvarets avdelinger. I praksisperioden får du graden sersjant eller kvartermester avhengig av hvilken forsvarsgren du skal jobbe i. Utdanningen gir deg en bachelorgrad i ingeniørfag med studieretning telematikk og en solid lederutdanning. Utdanningen og praksisperioden gir deg erfaringer som gjør deg til en ettertraktet person i og utenfor Forsvaret. Lenke til kommentar
Lusken Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 jah, men det sto svært uklart, jeg vet svææært lite om det.. Se side 31. som jeg gjengir her da det er vel den som er aktuell for deg Forsvarets ingeniørhøgskole (FIH) – Lillehammer FIH utdanner ingeniører med lederkompetanse til utvikling, drift og vedlikehold av Forsvarets tele- og datasystemer både nasjonalt og internasjonalt. Utdanningen er en kombinert befals og ingeniørutdanning. Først må du gjennom tre og et halvt år med undervisning. Deretter følger tre år med praksis som befal på en av Forsvarets avdelinger. I praksisperioden får du graden sersjant eller kvartermester avhengig av hvilken forsvarsgren du skal jobbe i. Utdanningen gir deg en bachelorgrad i ingeniørfag med studieretning telematikk og en solid lederutdanning. Utdanningen og praksisperioden gir deg erfaringer som gjør deg til en ettertraktet person i og utenfor Forsvaret. Hmm..TAKK! Hmm, maange år på skole, selv om det er lønnet, vet noen hvor mye man tjener per år der? eller i timen? Regner med man ikke tjener likt gjennom alle år? Og er det rettet KUN mot militæret, eller har du et Forsprang på alle de andre? Som søker på samme jobb? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Du får en ingeniørutdannelse/bachelorgrad som alle andre som går på høyskole. I tillegg får du en befal/lederutdanning. Grunnen til at utdannelsen tar 3,5 år er fordi det er 3 års bachelor og 0,5 år befal. Også kommer selvfølgelig 3 pliktår etterpå. Lenke til kommentar
Lusken Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Du får en ingeniørutdannelse/bachelorgrad som alle andre som går på høyskole. I tillegg får du en befal/lederutdanning. Grunnen til at utdannelsen tar 3,5 år er fordi det er 3 års bachelor og 0,5 år befal. Også kommer selvfølgelig 3 pliktår etterpå. Hmm..Hvilke andre muligheter har man hvis man har lyst til å bli leder/sjef, you name it. ? Er det høyt snitt? vanskelig å komme inn på den evt. linjen? Lenke til kommentar
Early Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Siden eg ikkje har fått svar i den tråden eg lagde, er det nokon her som har erfaringar fra Stormeskadronen, eller fra Setermoen generelt? Det er noko eg vurderar å gå inn for -takker for svar- Lenke til kommentar
40mm Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Siden eg ikkje har fått svar i den tråden eg lagde, er det nokon her som har erfaringar fra Stormeskadronen, eller fra Setermoen generelt?Det er noko eg vurderar å gå inn for -takker for svar- Er nok en av de bedre avdelingene å tjenestegjøre i, gode muligheter for INTOPS etter førstegangstjenesten. Lenke til kommentar
Early Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Ja, å vere med i INTOPS er noko eg og sterkt vurderar, så det er bra at det er store muligheter der Lenke til kommentar
MetroN Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Guttedrømmen går i knas. Jeg var hos optikkeren i dag for å prøve linser. Av nysgjerrighet spurte jeg han hva han mente jeg ville få på synstesten på sesjon. Det er jo ikke han som setter karakteren, men han er jo utdannet optikker... han mente jeg lå ann til 3 eller 4. Ikke noe fallskjermjeger på meg med slikt syn! Trist og kjipt, men får bare gjøre det beste ut av det. Det blir visst ikke hemmlige oppdrag i FSK på meg. Jeg har fortsatt lyst til å gjennomføre førstegangstjenesten, selv om jeg i tillegg har pollenallergi. Men jeg må nok finne fram noen andre alternativer som interesserer meg. Lenke til kommentar
40mm Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Guttedrømmen går i knas. Jeg var hos optikkeren i dag for å prøve linser. Av nysgjerrighet spurte jeg han hva han mente jeg ville få på synstesten på sesjon. Det er jo ikke han som setter karakteren, men han er jo utdannet optikker... han mente jeg lå ann til 3 eller 4. Ikke noe fallskjermjeger på meg med slikt syn! Trist og kjipt, men får bare gjøre det beste ut av det. Det blir visst ikke hemmlige oppdrag i FSK på meg. Jeg har fortsatt lyst til å gjennomføre førstegangstjenesten, selv om jeg i tillegg har pollenallergi. Men jeg må nok finne fram noen andre alternativer som interesserer meg. Fiks det med laser, så går det bra. Lenke til kommentar
MetroN Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Det er jo en mulighet, som jeg skal innrømme at jeg ikke har satt meg veldig mye inn i, men om det er smart å gjøre når du er 18 år, vet jeg ikke. Men jeg skal sjekke det ut. Lenke til kommentar
bobbo_ Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Guttedrømmen går i knas. Jeg var hos optikkeren i dag for å prøve linser. Av nysgjerrighet spurte jeg han hva han mente jeg ville få på synstesten på sesjon. Det er jo ikke han som setter karakteren, men han er jo utdannet optikker... han mente jeg lå ann til 3 eller 4. Ikke noe fallskjermjeger på meg med slikt syn! Trist og kjipt, men får bare gjøre det beste ut av det. Det blir visst ikke hemmlige oppdrag i FSK på meg. Jeg har fortsatt lyst til å gjennomføre førstegangstjenesten, selv om jeg i tillegg har pollenallergi. Men jeg må nok finne fram noen andre alternativer som interesserer meg. Blir nok ikke 3 på deg, da det betyr "kjennesle utsatt". Husker ikke i hodet alt nå, men mener MJK/HJK osv. har 9 i krav på alt utenom syn og hørsel som har 7. Er i alle fall 2 ting som har 7 i krav mens resten er 9. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå