Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret

Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
M/70 må jeg si at jeg aldri har hørt om. Permuniformene jeg vet om er M/98, M/04 og evt. serviceuniform. Hvordan ser M/70 ut?

M70 er vel hæren sin permuniform.

M98 og M04 er arbeidsuniformer, men luftforsvaret har brukt også brukt de som permuniformer.

Jeg vet at M/98 og M/04 er arbeidsuniformer, men de blir brukt som permuniformer i Hæren. M/70 har jeg aldri hørt om, så de hadde vært gøy å se hvordan den ser ut.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
M/70 må jeg si at jeg aldri har hørt om. Permuniformene jeg vet om er M/98, M/04 og evt. serviceuniform. Hvordan ser M/70 ut?

M70 er vel hæren sin permuniform.

M98 og M04 er arbeidsuniformer, men luftforsvaret har brukt også brukt de som permuniformer.

M2000 er vel kanskje den mest brukte arbeidsuniformen?

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar
Er en del som har turnus. Vakt & sikring har vel sikkert turnus alle steder.

2 uker på, 2 uker av f.eks.

Jeg er VS og har 2 uker på 2 uker av, men denne varierer som sagt fra sted til sted. Alle VS i luft har turnus såvidt jeg vet, men jeg tror f.eks. det ikke er turnus alle steder i sjø.

For de som whiner om tilstanden i Forsvaret etter 2-3 uker; rekrutten skal ikke akkurat være morsom heller, man skal lære seg grunnleggende militære disipliner som skopuss, hilsing, SLO (sluttet orden) osv. I tillegg har man uniformsplikt og alkoholforbud.

Jeg synes rekrutten var noe av det feteste jeg noengang har vært med på, og vi hadde heller ikke totalt alkoforbud (ikke tillatt å vise seg synlig beruset i uniform, noen øl gikk greit så lenge du holdt deg nogenlunde bevisst).

Lenke til kommentar

Vi hadde uniformsplikt og alkoforbud i 3 uker.

Vi fikk ikke gå ut av leir på 2 uker, bare "blit kjent i nærområde-tur" første helgen.

Etter 3 uker på rekrutten ble det mer fritt, vi var en gjeng som dro på hyttetur i Sverige, vi var på byen 2-3 dager i uken osv.

Det var jo fortsatt strengt på militært vis, men hadde mer frihet etterhvert.

Lenke til kommentar

For å komme inn på fallskjermjegertjenesten er kravet til syn å "bestå en normal synstest uten bruk av briller eller linser". Betyr dette at man må kunne lese nederste linje uten briller, med begge øynene? Jeg fikk 6 på synstesten på sesjon i dag. Regnes det som bestått eller kan jeg bare glemme å prøve meg på FSK/HJK?

Lenke til kommentar

Det er det jeg også har tenkt, men offiseren på sesjon sa at hun syntes jeg burde søke allikevel. Slik jeg skjønte det så var alt over 4 på synstesten ansett som bestått men det mest sannsynlige er at FSK/HJK krever perfekt syn. Rart at det er formulert så utydelig.

I praksis er synet mitt nesten like godt som hos de med karakter 9 (øyelegen sa det) men jeg ser svakere på det høyere enn på det venstre noe som medfører at jeg må skyte links. Ellers synes jeg ikke at synet mitt begrenser meg.

Jaja, jeg har uansett en god sjanse på å komme inn på en nesten like attraktiv førstegangstjeneste som gir gode jobbmuligheter i fremtiden så det er vel ingen krise at jeg ikke har godt nok syn (dog føler jeg for å syte om det dagen lang).

Lenke til kommentar
Du var jo i en lærlingetropp, ti ganger så lett som de normale troppene. I tillegg den luksusen med damer i troppen.

Altså, om man ser snittet på damene var det ikke såå bra alikevel da ;P

Bedre i tropp4. Men når 22/52 i troppen er damer, blir det automatisk litt ekstra mas og stress. F.eks måtte en del av gutta bære dobbel sekk, dobbel AG under masj osv. for jentene ikke klarte/gadd/orket. Sånnt sett er det ikke luksus.

Vi hadde også en "hard" rekrutt sånn i forhold til mange av de andre. Gikk igjennom ting som mange i HV ikke går igjennom i løpet av førstegangstjenesten, ganske hardt på romorden, romvask, inspeksjoner, terping av SLO osv.

Eneste vi kanskje hadde mindre av var feltdøgn på rekrutten..

Lenke til kommentar
jeg har uansett en god sjanse på å komme inn på en nesten like attraktiv førstegangstjeneste som gir gode jobbmuligheter i fremtiden så det er vel ingen krise at jeg ikke har godt nok syn (dog føler jeg for å syte om det dagen lang).

Om du ikke går befalskole er det minimalt med muligheter under førstegangstjeneste som har veldig mye å si for dine jobbmuligheter utenfor forsvaret, hvis du ikke skal kjøre lastebil da. Siden bare 1 av 3 fullfører verneplikten baserer arbeidsgivere seg mindre og mindre på det. Selv om det er et lite pluss uansett.

Vi hadde også en "hard" rekrutt sånn i forhold til mange av de andre. Gikk igjennom ting som mange i HV ikke går igjennom i løpet av førstegangstjenesten, ganske hardt på romorden, romvask, inspeksjoner, terping av SLO osv.

Eneste vi kanskje hadde mindre av var feltdøgn på rekrutte

Å nei måtte dere vaske rommet ekstra? Spilte dere ikke kort på gulvet uansett når dere ventet på ny inspeksjon siden det aldri ble godkjent før klokka nærmet seg 20 uansett ?

Rekrutten var forøvrig bare som en veldig kjip leirskole uansett, det som virkelig var hardt er når brakkesyka setter inne å alle damene var dratt.

Endret av Hyrlen
Lenke til kommentar
Å nei måtte dere vaske rommet ekstra? Spilte dere ikke kort på gulvet uansett når dere ventet på ny inspeksjon siden det aldri ble godkjent før klokka nærmet seg 20 uansett ?

Rekrutten var forøvrig bare som en veldig kjip leirskole uansett, det som virkelig var hardt er når brakkesyka setter inne å alle damene var dratt.

Hehe, vasken var ikke det værste.. Var du i samme kontigent som meg? Hvilken tropp i såfall? Og fikk du noe befal fra lærlingtroppene?

Lenke til kommentar
Hehe, vasken var ikke det værste.. Var du i samme kontigent som meg? Hvilken tropp i såfall? Og fikk du noe befal fra lærlingtroppene?

Nei jeg var i kontigenten året før. Hadde xxxxx og xxxxx/xxxx/xxxxx(hot,hot,hot) som befal pluss et bare snørrunger av noen Ub'er.

Endret av cyclo
Fjernet identifisering
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...