Gå til innhold

Militærtråden - for de som er i militæret

Kurt P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kommer vel etter du har valgt hvilket fag du skal ha, og lagt det til listen :)

Gjør det hvertfall hos meg etter jeg har logget på.

Jeg ville ha tatt en telefon til voksenopplæringen på Værnes, og hørt etter før jeg hadde gjort noe i hvertfall. Hvis man skal ta fag tilhørende reform 94' er det vel siste sjangs til våren også..

Lenke til kommentar

Ja, nettverket er visst opptatt der borte(eller her)..

Heldigvis fant jeg dette:

Materiell: Nødvendig litteratur, kompendier og annet undervisningsmateriell skal utdeles samtlige soldater i løpet av den første tjenestetiden.

Så jeg trenger hvertfall ikke kjøpe bøker, nå trenger jeg bare å finne ut hvordan jeg tar faget, den websiden var hvertfall noe rot, fant bare vgs fag, stress..

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar
Ja, nettverket er visst opptatt der borte(eller her)..

Heldigvis fant jeg dette:

Materiell: Nødvendig litteratur, kompendier og annet undervisningsmateriell skal utdeles samtlige soldater i løpet av den første tjenestetiden.

Så jeg trenger hvertfall ikke kjøpe bøker, nå trenger jeg bare å finne ut hvordan jeg tar faget, den websiden var hvertfall noe rot, fant bare vgs fag, stress..

Hvilke fag som tilbys er stedsavhengig. Hvis du kan dokumentere at du trenger et fag/kurs i skole- eller jobbsammenheng som ikke tilbys der du er, kan de ofte ordne dette sivilt med en stipendordning som dekker inntil 80% eller 20.000 av de totale utgiftene. Som sagt, snakk med VO om dette.

Lenke til kommentar

Hm, skal på sesjon mandag. Litt usikker på hva jeg har lyst til i grunn,

har lest nesten halve tråden og det virker som om det mest fornuftige valget (ønsket) for meg blir tjeneste i sjøforsvaret - dog er jeg ikke sikker på noen måte. Har fremdeles et år igjen på VGS - jeg kan ikke bli innkalt før det er gjennomført, eller? Hadde vært utrolig fint med generell studiekompetanse fullført _før_ eventuell innkallelse.

Noen som kan fortelle hva som skjer på sesjon, forresten? Sto fint lite i brevet utover at det skulle være diverse tester, film og informasjon (noe som er lite tvetydig, men det er kjekt å være forberedt uansett). Hva slags tester for eksempel?

Etter VGS har jeg ingen planer (føler meg alene i så henseende), så førstegangstjenesten er nokså appellerende. Man kan jo ta diverse utdanning der? Fikk brevet rett før jul, så har i grunn ikke lest så mye.

Setter pris på alle (informative) svar. :)

Lenke til kommentar

Du får testet:

- Synet

- Hørselen

- Blodtrykk

- Matematikk/figurlogikk/ordlikhet

- Eventuelle ting du tar opp med sesjonslegen (usikre ting på 'Egenerklæring om helse')

Også får du se masse filmer om vernepliktige som har det grisekult i skogen og på havet (og de andre forsvarsgrenene), og alle sier noe ala "det var tøft/utfordrende/kaldt/mørkt/ensomt, men samtidig jæææævlig GØY!".

Sesjonsoffiseren holder et langt foredrag om det meste du lurer på angående førstegangstjenesten, og styrer utfyllingen av et langt skjema. Til slutt er du inne på et lite "intervju" med offiseren der han ser gjennom skjemaet og spør om du har noen spørsmål.

Lenke til kommentar
Også får du se masse filmer om vernepliktige som har det grisekult i skogen og på havet (og de andre forsvarsgrenene), og alle sier noe ala "det var tøft/utfordrende/kaldt/mørkt/ensomt, men samtidig jæææævlig GØY!".

Å dette er bullshit fra A til Æ, Ø og Å var litt kult.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...